Äitienpäivän sanomalehti
Ilkka kirjoittaa etusivulla, että jääkiekkoilija on lapsille ja nuorille
esimerkki. Ihanteiden pohjaksi voidaan esittää ajatus, että urheilijat ovat usein
myös kasvattajien ihanteita, eikä omena putoa kauaksi puusta.
Lähin esikuva
lapsille ja nuorille pitäisi luonnollisesti löytyä vanhemmista itsestään.
Heidän velvollisuus on etsiä ja esitellä myös hyviä ulkoisia esikuvia
perillisilleen. Muussa tapauksessa lapset hakevat ihanteensa mistä tahansa
muualta.
Jääkiekkoilija on
tavattoman taitava sohimaan kepillä kuminpalaa naruverkkoon, sillä hän ei ole
elämässään juuri muuta tehnytkään.
Kelpaako hän näillä
eväillä ihmisyyden esikuvaksi lapsille ja nuorille?
Nuoret samastuvat
mielellään oman ikäluokan edustajiin, joita nykyisen median kautta voidaan
etsiä hyvinkin kaukaa.
Persoonien palvonta sinänsä on aina ollut tavallista
myös aikuisille, koska sellainen on paljon helpompaa kuin ihanteiden etsiminen
paneutumalla omakohtaisesti abstrakteihin asioihin.
Kasvatus on – ja sen
tulee ollakin – arvojen siirtämistä sukupolvelta toiselle. Se ei tietenkään tarkoita
kiinteiden ajatustapojen ja käyttäytymisen kaavoittamista vanhoihin malleihin.
Se on riittävän selkeän kuvan tarjoamista siitä, mistä ihmisenä olemisessa on
kysymys, mitä se edellyttää ja mitä siinä tavoitellaan.
J. V. Snellman totesi,
että ihminen on sitä, miksi hän itsensä tekee. Santeri Alkio jatkoi tätä
näkemystä todeten, että ihminen tekee omilla ajatuksillaan itsestään sen, joka
hänestä tulee.
Suomessa 1960-luvulta
alkanut kasvatuksen äärettömän nopea vapauttaminen ei ole aina johtanut
vapaaseen, luonnolliseen ja positiiviseen kasvatukseen. Joissakin tapauksissa –
erityisesti seuraavan sukupolven aikana – se on johtanut vapaaseen
kasvattamattomuuteen.
Santeri Alkio piti
kasvattamatonta ihmistä luonnontilaisena, itsekkäänä olentoja, jossa
raakalaismaisuus oli vielä vallitseva piirre.
Alkiolaiseen
kasvatusajatukseen kokonaisuutena kuului vanhempien suorittama lapsikasvatus,
heidän ja ympäristön toverikasvatus (sosiaalistaminen) ja itsekasvatus.
Nuorisoseurat
perustettiin etenkin itsekasvatuksen paikoiksi. Seuratoimintaan oli tarkoitus
sisällyttää sekä fyysisiä että henkisiä harjoituksia, joita toteutettiin paitsi
itsenäisesti, myös sosiaalisessa, kasvattavassa yhteydessä toisten kanssa.
Tavoitteena oli tulla
sekä hyväksi ihmiseksi että kunnon kansalaiseksi, joka kantoi vapaasta
tahdostaan oman yksilöllisen ja yhteisöllisen vastuunsa. Vastuu kuului siten
aina yksilöille, joiden tuli oppia ajattelemaan omilla aivoillaan kriittisesti,
mutta samalla ystävällisessä ja toverillisessa hengessä.
Nykyisen joukkueurheilun
piirissä saatetaan toki oppia motoristen taitojen lisäksi tärkeitäkin
sosiaalisia taitoja. Ne muodostavat kuitenkin vain pienen osan ihmisyyden
kokonaiskentässä. Liiaksi korostettuina ne voivat ehkäistä nuorten sisäistä
kehitystä ja vääristää heidän arvomaailmaansa.
Television ja lehdistön
urheilulle ja muulle kevyelle viihteelle tarjoama tila on lisääntynyt
jatkuvasti mm. lajikirjon kasvun myötä, mikä omalta osaltaan laajentaa perustaa
urheilun yleisen arvostuksen nousulle.
Television
ohjelmatarjonta näyttää lisäksi pinnallistuvan entisestään, mikä on
ymmärrettävää, jos sitä rakennetaan katsojalukujen perusteella painottaen
lisäksi nuoria ikäluokkia (jotka vähiten katsovat televisiota).
Vallan suuri osa kansasta
kaipaa yhä ”viinaa ja sirkushuveja”, mahdollisimman helppoja nautintoja.
Edellisen saantia on merkittävästi helpotettu, jälkimmäisiä tarjotaan
lukemattomissa muodoissa ja formaateissa.
Kansaa varoitellaan kyllä
roskaruuasta, mutta roskaruuan psyykkisiin vastineisiin, sisällöttömiin
ohjelmiin, ei kiinnitetä huomiota – ovat sitä kuluttavat sitten aikuisia tai
lapsia.
Suoraviivaisesti
tulkittuna Antiikin väite ”terve sielu terveessä ruumiissa” on vain ani harvoin
totta. Kehosta huolehtiminen on tietenkin sinänsä järkevää, mutta keholliset vaikutukset
yltävät lähinnä mielen alueelle. Sielullinen olemus elää omassa elementissään,
josta ihminen ei tavallisesti ole edes tietoinen (henkisestä puhumattakaan).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti