Evankeliumien ja
periaatteessa kaikkien sellaisten henkisten opetusten ydin, joissa on jäljellä todellista tietoa, voitaisiin tiivistää seuraavasti:
Että ihminen voitaisiin
luoda uudelleen, täytyy hänen ensin itse luoda itsensä uudelleen ja sen jälkeen
täydellisesti luopua luomuksestaan.
Tämä voidaan sanoittaa
myös niin, että ihmisen pojan on tultava Ihmisen Pojaksi ennen kuin hänet
voidaan korottaa Jumalan Pojaksi, jolla vasta on oikeus lausua sanat MINÄ OLEN,
koska ainoastaan tähän tilaan päätynyt todella on.
Ihmisen poika, pienellä
kirjoitettuna, tarkoittaa tietenkin tavallista, luonnollista (lihallista)
ihmistä, joka samastuu ulkoisiin ilmiöihin ja omaan erilliseen minuuteensa (tuohon
rakkaimpaan Iisakkiinsa).
Jossakin vaiheessa tämän
ihmisen pojan tajunnassa alkaa vaikuttaa kaksi erisuuntaista pyrkimystä, joista
toinen vaatii pysyttäytymään totunnaisten asioiden, näkemysten ja halujen
puitteissa, toisen pyrkiessä irrottautumaan karkeimmista asioista ja
itsekeskeisyydestään.
Tämän sisäisen
kädenväännön yhteydessä puhutaan usein omantunnon äänestä, joka syyttää
silloin, kun ihminen tekee jotakin ”vastoin parempaa tietoaan.” Tämä parempi
tieto nojaa kuitenkin alkuvaiheissa yhteisössä vallitsevaan ajattelu- ja käytösnormistoon
(lauman ääneen). Se soimaa, kun yksilö poikkeaa sovinnaisuuksista (suuntaan jos
toiseen).
Paavali kuvaa
oivallisesti sisäistä kamppailua, joka tosin hänen osallaan oli edennyt jo niin
pitkälle, että hän saattoi kuulla todellista ”sielunsa ääntä”, aidompaa omaa
tuntoaan. Senkin vaikutus jää tosin alkuvaiheessa helposti vähäisemmäksi kuin
”tämän maan valtiaiden kutsu” – omat totunnaiset, itsekeskeiset halut.
Vähitellen – mikäli
ihminen vaivautuu ponnistelemaan (ottamaan oman ristinsä) – ihminen alkaa
erottaa ”hyvän pahasta.” Tästä on kuitenkin vielä matkaa siihen, että hän
todella erottaisi henkisessä mielessä ”hyväksi olevan vastakohdistaan.” Vasta
silloin hän alkaa muistuttaa niitä alempia jumalallisia voimia, jotka Mooseksen
kirjan mukaan ennakoivat ihmisestä tulevan ”kuin yksi heistä: että hän erottaa
hyvän ja pahan.”
Tietenkään ei voida sanoa,
että ihminen kykenisi täysin itse ”veistämään” itsensä korkeammaksi luomukseksi
– ihmisen pojasta Ihmisen Pojaksi. Muut ihmiset, muu luomisto ja kulttuuri ovat
siinä mukana. Muutos sinänsä tapahtuu kuitenkin yksilön tajunnan
”syvyysulottuvuudessa.”
Evankeliumeissa Johannes
Kastaja voisi kuvata Ihmisen Poikaa. Tuomaan evankeliumin Jeesus sanoi Johanneksen
edustavan parasta, mihin ihminen voi omin ponnistuksin yltää. Hänen tasonsa
ylittäminen edellyttäisi ”lapseksi tuloa” – tarkemmin sanoen muuttumista Jumalan
Pojaksi eli syntymistä ylhäältä, Pyhästä Hengestä.
Ihmisen Poika, korkeampi
ihminen, tulee siten ylentää omassa erämaassaan (hengen yössään) tulella – eli
itsekkyyden kaikista piirteistä täydellisesti irtautuneessa (tyhjentyneessä) olemuksessa
jumalallisen voiman (tulikasteen) avulla, joka ”polttaa” kaikki erottavat
tekijät inhimillisten olemusten ja jumalallisen väliltä.
Evankeliumien mukaan
korkeamman ihmisen eli Ihmisen Pojan on kyettävät asettamaan kaikki alemmat
olemuksensa ”uhrialttarille” voidakseen tyhjentyä niin, että hänet voidaan
täyttää jollakin aivan toisen laatuisella – henki ja liha kun eivät voi
sekoittua toisiinsa.
Evankeliumit kuvaavat
tätä edellytystä itsensä unohtamisena tai elämänsä kadottamisena, minkä jälkeen
vasta ihminen voi – Korkeimman armosta – saavuttaa todellisen, ajallisesta
täysin riippumattoman olotilan ja elämän. Vasta sellaisen löytäminen ja
vakiintuminen on – täysin uskonnoista riippumatta – todellista vapautumista ja
pelastumista tietämättömyydestä ja tietoisuuden katkonaisuudesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti