Kuva: Rafaello, Väittely
pyhästä sakramentista
Kirjoittajissa ja lukijoissa
löytyy henkilöitä, jotka ovat tottuneet tai sitoutuneet tiukemmin tai väljemmin
kristillisen kirkon ainoina oikeina esittämiin uskontulkintoihin (ns. tunnustuksiin).
***
Jotkin kirjoituksistani
saattavat koetella kirkollisten tunnustusten rajoja – monen mielestä osa niistä
kulkeutuu selkeästi niiden ulkopuolelle – ja voi siten aiheuttaa jopa närkästystä.
Kirjoitusteni tarkoitus
ei ole loukata tai halventaa ketään tai kenenkään ajattelua, ainoastaan nostaa perustellen
(siinä määrin kun se puutteellisen ymmärrykseni rajoissa mahdollista) ja
tyrkyttämättä esiin erilaisia mahdollisia lähestymistapoja elämän syviin asioihin.
Uuden testamentin mukaan voisi itse kullekin olla hyväksi silloin
tällöin venytellä ”omia leilejään” kaatamalla niihin aikaisemmista poikkeavia
ajatustapoja – etteivät leilit pääse liiaksi kovettumaan.
Uusi testamentti
edellyttää ”lasten kaltaista avoimuutta”, mikä ei suoralta kädeltä torju mitään
uutta, vaan antaa sen vapaasti kulkeutua tajunnan läpi, jonka tehtävänä on
suodattaa siitä verkkoonsa mahdolliset ”hyvät kalat”.
Me ihmiset olemme täällä
toistemme tukena ja turvana, sekä myös hiomakivinä, joiden tehtävänä on hioa
pois pahimmat särmämme, että puhdas ja loistava ydinolemuksemme (Jumalan kuva
meissä) voisi lopulta tulla näkyviin.
Miksipä muuten Matteuksen evankeliumin Jeesus olisi
puhunut miekan ja riitaisuuden tuomisesta maan päälle rauhan sijasta, jollei
ristiriidoilla ja erilaisuuden siedon oppimisella olisi ihmisyyden mentaalisen
olemuksen jalostumisen kannalta merkitystä.
Vanhurskaaksi kutsuttu Jaakob kehotti suorastaan iloitsemaan
kärsimyksistä, koska ne tuottivat (ellei niistä kierouduttu tai katkeroiduttu) luonteeseen
kärsivällisyyttä, joka oli yksi edellytys sisäisen olemuksen puhdistumisessa ja
täydellistymisessä.
***
Aina voidaan Pilatuksen tapaan pohtia sitä, mikä kussakin
asiassa on totuus. Suhteellisten ja yksinkertaisten asioiden suhteen on myös
mahdollista saavuttaa yhteisiä näkemyksiä niiden todennäköisestä luonteesta.
Hengellisiksi
luokiteltavien ydinteemojen kohdalla kaikki suhteelliset näkemykset
osoittautuvat kuitenkin pelkiksi viitteiksi, koska asiat eivät sijoitu ja
rajoitu niihin aika- ja tilapuitteisiin, joihin inhimillinen tajunta on
ehdollistunut.
Tässä lienee perussyy
siihen, että hengellisiä asioita on kautta aikojen esitelty vertausten
muodossa, joita ihmisten olisi tarkoitus pohdiskella omakohtaisesti niin pitkään
ja perusteellisesti, että asioiden todellinen sisältö (ydinolemus) saattaisi lopulta
avautua suorana tietoisuutena ja tiedostamisena itsessään (raamatun sanoin: elämänä
itsessään – eli Siinä).
***
Nykyisen
raamatuntutkimuksen pohjalta saattaisi olla korkein aika sijoittaa Vanha testamentti historiallisena ja
moraalisena (vieläpä tieteellisenä) auktoriteettina sinne, mihin se luonnostaan
kuuluu: ikivanhan juutalaisen perimätiedon piiriin.
***
Suomalaiset eivät ota Kalevalaansa historiallisena teoksena,
vaan pitkien aikojen saatossa syntyneenä, suullisena perintönä kulkeutuneena
eepoksena, jonka Lönnroth on varsin
hiljattain järjestellyt ja toimittanut kirjalliseen muotoon.
Kalevalaa on tosin osaksi
(teosofiaan sekoittaen) käytetty hengellisenä viitekehyksenä Matti Kurikan johtamassa suomalaisten
siirtokunnassa Kanadan Sointulassa.
Siellä mm. naiset (Väinön tyttäret) olivat täysin yhdenvertaisia miesten kanssa
– ollen (alkuvuosisatojen valentinolaisten tapaan) oikeutettuja kulkemaan
henkisissä ydinjoukoissa.
***
Vanhan testamentin ottaminen
suoranaisena tai erehtymättömästi välitettynä Jumalan sanana ei ole perusteltavissa,
koska se sisältää (ainakin sananmukaisesti tulkiten) runsaasti eettisesti ja
moraalisesti kyseenalaista ainesta (kuten suhtautuminen muihin kansoihin,
rangaistuskäytännöt, naisten asema, eläinuhrit ja ääretön suvaitsemattomuus).
Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö kirjasta asiallisesti suodatettuna ja
tulkittuna löytyisi yleviä, nykypäiväänkin sovellettavissa olevia ajatuksia.
Ihmisillä on järki ja jonkinasteinen
ymmärryksen itu juuri siinä tarkoituksessa, että hän sitä käyttäisi: koska se
on tärkein hänelle suotu leiviskä – todellisen
viisauden esiaste.
***
Valitettavasti jo
varhaisessa vaiheessa pääsi muodostumaan hengellisten tekstien kirjaimellinen (terve?)
tulkintatapa, jollaista tosin kirkkoisä Origenes
piti idioottimaisena.
***
Tiedetään hyvin, että Nasaretin Jeesus asettui opetuksissaan
vastustamaan vanhaa juutalaista uskonnollisuutta, joka nojasi konkreettisiin käytössäännöksiin
ja tapoihin. Muodollisten toimien kautta yritettiin usein ”ostaa Jumala”
edistämään ihmisen asioita. Tällaista ”kauppiaan kaltaisuutta” Jeesus ei
hyväksynyt, koska sellainen ei millään tavoin edistänyt muutosta ihmisen mielen
alueella, joka Jeesuksenkin mukaan oli elämän ainoa todella merkittävä tavoite.
***
Vaikka apostoli Paavalin sanotaan olleen alun
perin tyypillisen juutalaisuuden edustaja, voitaneen hänen ”kääntymyksen
jälkeisiä” (tosin monissa kohdin varsin epäselviä) esityksiään (varauksin) pitää
suhteellisen puhtaina Jeesuksen opetusten tulkintoina.
Kirjeiden mukaan jotkut tahot
(ainakin Keefas, Pietari) pyrkivät kuitenkin
jo hänen aikoinaan sekoittamaan tulkintoihin vanhaa juutalaisuutta, jonka osuus
kasvoi huomattavasti toisen vuosisadan aikana (mm. synagogatavat ja naisten
alisteisuus).
***
On syytä muistaa, että kaikki Uuden testamentin evankeliumit
syntyivät vasta Paavalin toiminnan jälkeen (aikaisin vasta 70-luvulla), joten
hänen kirjeensä edustavat Uuden testamentin vanhinta puolta. Lisäksi hän oli
ollut kosketuksissa Jeesuksen seuraajiin (Jaakobiin,
Keefakseen ja mahdollisesti Johannekseen), jotka itse eivät
kirjanneet mitään muistiin (joitakin epämääräisiä kirjeviitteitä Matteus-publikaanin hebreaksi kirjoittamasta
tekstistä on jäänyt).
***
Evankeliumeita
tarkasteltaessa on otettava huomioon, että niiden sisältöön on vaikuttanut mm.
kirjoitusajankohdan olosuhteet (erityisesti kirjoittajan omaa kristillistä
piiriä koskevat), kirjoittajan haltuunsa saama kirjallinen (jota lienee ollut
varsin rajallisesti) ja suullinen perimätieto, sekä tietenkin evankelistan
itsensä ennakkonäkemykset.
Suullinen perimätieto
saattaa muuttua jo muutamassa tunnissa – saati muutamassa vuosikymmenessä. Eri
yhteisöissä on siten saatettu kertoa paljonkin toisistaan poikkeavia opetuksia
ja tapahtumia, joihin on lisäilty samaan aihepiiriin istuvia teemoja.
Alun perin
vertauskuvallista ainesta on myös voitu muuntaa konkreettisiksi tapahtumiksi,
jollaisiin mm. Temppelin puhdistus
saattaisi lukeutua (lienee allegoria sielun puhdistamisesta).
***
Jotkut saattava yhä
ajatella, että evankeliumit ovat Jeesuksen
opetuslasten kirjoittamia, omin silmin todistettuja dokumentteja, mutta
sellaisia ne eivät todellakaan ole.
Evankelistat (etenkin Matteus) ovat lisäilleet
aforismiperimään elämäkerrallista ainesta (kuten kertomus Jeesuksen syntymästä),
yhdistelleet opetuksia (Vuorisaarna), etsineet löysiä yhtymäkohtia Vanhaan
testamenttiin (surujen mies), sekä esittäneet (erityisesti Johannes) täysin omintakeisia teologisia tulkintoja.
Uuden testamentin
tutkijoiden (ns. Jeesus-seminaarin)
mukaan evankeliumien ”autenttisuusaste” (se, mikä osuus tekstistä oli
todennäköisesti Jeesuksen itsensä ilmaisemassa muodossa) oli parhaimmillaan 17
% luokkaa (Luukkaan ja Tuomaan versiot).
***
Tunnettujen
evankelistojen lisäksi hyvin monet muut ovat ensimmäisten vuosisatojen aikana kirjanneet
ja tulkinneet Jeesuksen persoonaan liittyvää perimätietoa, josta aikoinaan
kanonisoitiin ainoastaan neljä käytännön opetuksien kannalta riittävän
samankaltaista.
Evankeliumeita on
(toistaiseksi) löytynyt yli viisikymmentä eri versiota: mm. Marian, Pietarin, Filippuksen, Tuomaan ja
jopa Juudaksen nimikkeillä. Niistä voi nähdä, miten monin eri tavoin alkuperäistä
Jeesuksen opetusta ja persoonaa on tulkittu, ennen kuin voitolle päässyt
suuntaus v. 325 kutisti ”koko totuuden” Nikeassa
(pakanallisen keisarin myötävaikutuksella) muutaman sanallisen toteamuksen
muotoon.
Kirkko on valtaan
päästyään leimannut kaikki poikkeavat tulkinnat harhaopeiksi ja pyrkinyt (usein
keinoja kaihtamatta) tukahduttamaan sellaisten esiintymiset ja esittäjät heti
sen jälkeen, kun kirkko keisari Theodosiuksen aikana sai aseman ”ainoana
oikeana ja oikeutettuna uskonmuotona.”
Nag Hammadin löydöksen (v.1945) jälkeen tutkijoiden käytettävissä on ollut yli 50
kirjoituksen kokoelma, josta on saatu suoraa tietoa siitä, miten
alkuvuosisatojen valtavirrasta poikkeavat suuntaukset itse tulkitsivat
Jeesuksen perimää.
Eräs tunnetuimmista varhaisen
kristillisyyden tutkijoista on amerikkalainen Princetonin yliopiston professori
Elaine Pagels, jonka kirjasta ”Gnostilaiset
evankeliumit” on poimittu alla olevan linkin ote
***
Nikean (Nikaian) jälkeen
kristillisten näkemysten ”kehitys” on periaatteellisessa mielessä ollut lähinnä
”kiistaa makuasioista”, jollaista näkemystä saatetaan tosin vierastaa näin reformaation juhlavuotena. Reformaatio
koski kuitenkin ainoastaan joitakin tulkinnallisia yksityiskohtia ja
varainhankinnan ylilyöntejä (anekauppaa).
***
Vanhan testamentin
”varjo” lienee heijastunut Uudenkin tulkintaan niin paljon, ettei Jeesuksen
opetusten syvimpiin ulottuvuuksiin ole haluttu sukeltaa, vaan on poimittu
niistä käytännöllisiä elämänohjeita ”reunahuomautuksiksi Mooseksen käskyille”.
Haluttomuuden syynä voi
olla se, että Jeesus itse esitti aivan liian ankaria vaatimuksia (luonnollisen
itsekkyyden täydellistä kadottamista), jotka ihmisten tuli täyttää, mikäli he
todella pyrkivät läpäisemään ahtaan portin ajallisesta ja tilapäisestä ajattomaan
ja pysyvään.
Tällaiset vaatimukset
eivät sovellu suurten ihmisjoukkojen makuun, koska ihmiset haluavat saada
pyrkimyksilleen välittömiä ja varmoja (ainakin sellaisiksi vakuuteltuja)
vastineita – mieluummin ajallisen kaltaisia, mutta pitempään kestävämpiä.
Kirkollisen
kristillisyyden selkeäksi ydinteemaksi on noussut juutalaisilta lainattu (tosin
suuresti laajennettu) oppi sijaissovituksesta, jolle on (sananmukaisesti
tulkittuna) hieman vaikeata löytää kantavia perusteita Uuden testamentin
puolelta.
***
Laitostuvan kirkon
johtajat alkoivat varsin pian esittää kirkkoon kuulumisen ainoana ja lähes
riittävänä perustana pelastukseen (Antiokian piispa Gyprianus: kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta), ja ettei
tarvinnut etsiä eikä kolkuttaa (Tertullianus),
koska kirkon ulkopuolella ei ollut mitään löydettävissä, saati ketään
avaamassa.
Pelastuksen saattoi myös
saada heittäytymällä uskon takia kuolemaan (Tertullianus: vaihtakaa tunnin
tuska iankaikkiseen elämään) – ja tämä ajatus elää valitettavan voimakkaana
etenkin ”veljesuskonnon” piirissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti