Italialaisen Paolo Sorrentinon luoman sarjan
amerikkalaiseksi kuvattu uusi, nuori paavi poikkeaa persoonaltaan huomattavasti
tavanomaisesta kirkollisesta johtajasta.
Asetelma on saattanut
saada hieman perusvirettä Uuden testamentin vertauksesta, jossa vanhat leilit
eivät siedä uutta viintä.
***
Paavin ensimmäisen
julkisen puheen taustaksi tuodaan ensin esiin tavanomaisia, sosiaalisiin
hyveisiin perustuvia ajatuksia, jotka uusi paavi kuitenkin jättää sanomassaan täysin
huomiotta.
***
Sorrentino näyttäisi
ainakin tässä suhteessa tuovan esiin Krishnamurtin
tapaista näkemystä uskonnollisesta johtajasta, joka ulkopuolisten
auktoriteettien ja ihanteiden palvonnan sijaan patistaa ihmisiä todella omakohtaiseen
totuuden etsintään.
***
Uusi paavi ei halua tuoda
lainkaan esiin ulkoista olemustaan, koska siitä saattaisi muodostua palvonnan
kohde – eräänlainen epäjumala.
Tämä on poikkeavaa
erityisesti katolisissa maissa, joissa pyhimykset ja pyhät kuvat kuuluvat yhä
ihmisten elämään.
***
Krishnamurti hajotti aikoinaan hänen varaansa kaavaillun kirkon tapaisen rakennelman
todeten, ettei totuutta voida milloinkaan organisoida. Sorrentinon paavi
kävelee hänkin hierarkkisen organisaation ylitse.
Joskus on esitetty
vitsinä, että Jumala on kyllä luonut kirkon, mutta paholainen on sen sittemmin organisoinut.
Kirkkohistoriasta voidaan poimia runsaasti tätä näkemystä puoltavia
esimerkkejä.
***
Uusi paavi haluaa olla
näkymätön ja arvaamaton vaikuttaja, joka ajatuksena saattaisi olla peräisin
siitä, että myös hänen edustamansa ydinasia – Jumala – on näkymätön ja lisäksi usein
arvaamaton.
***
Nasaretin Jeesus kritisoi tavanomaista uskonnollisuutta (fariseuksia ja kirjanoppineita) siitä,
että pyrkimyksissä jäädään pahasti puolitiehen tyytymällä pelkkiin muodollisiin
ja käsitteellisiin näkemyksiin, jollaisia Jaakob
Vanhurskas olisi nimittänyt ”riivaajien viisaudeksi”.
”Jumalaton” filosofi Nietzsche väitti Jeesuksen olleen ihmisten
teennäisen ja pinnallisen uskonnollisuuden suhteen oikeassa, mutta inhimilliseen
mukavuuteen perustuvaan hyvän ihmisen määritelmään ehdollistuneet ihmiset eivät
voineet häntä ymmärtää.
Mestari Eckhart sanoi, että muodollisenkin uskonnollisuuden kautta ”voi kyllä löytää tien,
mutta saattaa myös sen lumoissa kadottaa tiehen kätkeytyvän Jumalan.”
***
Uusi paavi edellytti
puheessaan täydellistä ja suoraa yhteyttä Jumalaan.
Tämä on myös Uuden testamentin yksi perusajatus: Jumalan
rakastaminen yli kaiken, koko olemuksellaan niin, että kaikki maallisen elämän
ehdollistumat antavat lopulta myöten. Vasta silloin voi rajallinen elämännäkemys
(katoava, aikaan sidottu elämä) antaa sijaa jollekin aivan toisen laatuiselle –
Jumalalle (pysyvälle, ajattomalle elämälle).
Samaa yhtyettä tai
pikemminkin ykseyttä kuvaa Johanneksen evankeliumi sanoin: ”Isä ja minä olemme
yhtä.”
***
Sorrentino tuo (ainakin
alkujaksoissa) paavinsa persoonallisuudessa esiin paljon puhtaasti inhimillistä
heikkouksia: lapsuuden ajan traumoja, vallan ja kunnian hakemista, toisten
ihmisten alistamista ja jopa kiristämistä, koska sellainen on katsojille tutumpaa
kuin todellinen hengen ylevyys.
Voidaan väittää, että
ihmiset oppivat ulkoisten ihanteiden kautta helposti kiertämään niitä ja
teeskentelemään niiden noudattajaa – kun taas heikkouksien näkeminen, kokeminen,
ja omalla kohdalla voittaminen saattaa tuottaa kestäviä tuloksia.
***
Katolinen kirkko on esittänyt paavin Kristuksen maanpäällisenä sijaisena –
virantoimituksessa jopa erehtymättömänä (kuten kaikki maalliset yksinvaltiaat).
Historian valossa erehtymättömyys joutuu kyseenalaiseksi.
Erehdykseksi voitaisiin
luonnehtia myös ajatusta toimia jonkin puhtaasti henkisen olemuksen edustajana
– ellei toimija ole edustamansa kanssa sisäisesti (tietoisuuden suhteen) samaa
olemusta.
Katolinen kirkko on
julistanut pyhiksi lukemattomia paaveja ja piispoja – lisäksi joitakin poikkeuksellisia
maallikoita. On täysin eri asia, ovatko julistetut täyttäneet pyhyyden
vaatimukset muutenkin kuin vain kirkollisten toimijoiden itsensä määrittämin
perustein.
Ainoastaan Jumalan ja
tietenkin kaiken Jumalaan yhdistyneen sanotaan olevan pyhää. Kaikki aikaan ja
tilaan erillistynyt ja ehdollistunut on suhteellista ja puutteellista.
Sellainen on periaatteellisessa (perisyntisessä) mielessä vielä syntiä – siinä
määrin kuin ihmisen tajunta siihen samastuu.
***
On hienoa, että katolisen
kirkon (tai yleensä hengellisyyden) ylin johto uskalletaan ottaa kuvitteellisen
draaman päähahmoksi ja liittää tuoreella tavalla tämän päivän elämään. Borgioiden
tapaisia historiallisia kuvauksia on toki tehty jo aikaisemmin.
***
Jokainen voi tietenkin
tehdä omia päätelmiään siitä, toteuttaako sarjan kuvaama uusi paavi katsojan
itsensä asettamia pyhyyden vai pahuuden kriteereitä. Tässä täytynee kuitenkin
muistaa se, että jokainen arvostelee asioita oman esiymmärryksensä pohjalta,
joka on sidoksissa kasvatukseen ja ympäröivään kulttuuriin.
On kuitenkin enemmän kuin
todennäköistä, ettei ihmisten suorittamilla pyhiksi tai pahoiksi julistamisilla
ole mitään merkitystä, koska ihminen on sitä, mitä hän todelliselta
olemukseltaan on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti