Ihmisen olemukseen on aikaan ja tilaan
samastumisen (ns. syntiinlankeemuksen) myötä syntynyt tajunnallinen piirre,
jonka johdosta hän vertaa ja paikantaa asioita erilaisten vastakohtaisuuksien
kentässä.
Tavallisimmat vertailukohteet liittyvät
”luonnolliseen elämään” – esim. kylmyyden ja lämmön, kosteuden ja kuivuuden,
pimeyden ja valon suhteelliseen osuuteen ja sen synnyttämiin vaikutuksiin yksilöissä.
Näkemykset eivät ole ihmisten keskenkään yhtäläisiä, saati eri lajeilla.
Etelä-mantereen pingviinit pitäisivät Suomen olosuhteita aivan liian lämpiminä.
Yksittäisten ihmisten ja eri ihmisryhmien välille
on erilaisten etunäkökohtien tai ennakkoasenteiden mukana syntynyt jakoa
ystäviin tai vihollisiin. Asetelmille ei kuitenkaan aina löydy kovin
järkiperäisiä perusteita – varsinkaan jos ne nojaavat kauan sitten
muodostuneisiin mielikuviin, joista halutaan syystä tai toisesta pitää kiinni. ”Yhteinen
vihollinen” saattaa käydä esim. kansallisia asenteiden yhtenäistämiseen ja
vahvistamiseen. ”Yhteinen sielunvihollinen” voi kiinteyttää ja profiloida hengellistä
organisaatiota.
Kaikkein tavallisin vastakohtaisuuksien kenttä
ilmenee käsitteissä ”hyvä ja paha.” Tavallisimmin ihmiset sijoittavat asioita
näiden väliselle akselille joko hetkellisen tuntemuksensa tai lyhyen tähtäimen
etunäkökohtiensa perusteella.
Vanhan testamentin viisas Siirak (34) varoitteli asioiden liian hätäisestä luokittelusta ääripäihin:
”Älköön sanottako, ’tämä on huonompi kuin tuo’, sillä kaikki osoittautuu
aikanaan hyvin kelvolliseksi.” Hän tarkoitti sitä, että moni pahalta tuntuva
asia saa myöhemmin aikaan ”kelvollisia tuloksia” – on ollut hyväksi.
Filosofi Nietzsche
toteaa (Zarathustrassa): ” Minä opetan teille ystävän, jolla on aina valmis
maailma lahjoitettavanaan. Ja niin kuin maailma vieri häneltä hajalle, niin se
jälleen vierii hänelle kokoon kehiksi: hyvän sukeutumisena pahan työstä,
päämäärien sukeutumisena sattumasta. Kaikki olevaiset on kastettu iäisyyden
lähteellä, hyvän ja pahan tuolla puolen. Mutta itse hyvä ja paha ovat vain
välivarjoja ja kosteita ikävyyksiä ja kulku-pilviä.”
***
Hengellisissä puitteissa ”luokitusohjeita” on
haettu pyhistä teksteistä. Markus 9:40,
”Sillä joka ei ole meitä vastaan, se on meidän puolellamme, ” on saatettu
kääntää toiseen suuntaan ja tulkita perusteeksi viholliskuvan muodostamiselle.
Evankeliumit
ja Paavalin kirjeet sisältävät
lukuisia viittauksia ”Hengen ja lihan (aineellisuuden, maallisuuden)”
vastakkaisuudesta, kuten (Room. 8:13): ”Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää
teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte
elää.”
”Lihan ja Hengen” ehdoton vastakkaisuus saattaa
itsessään olla perusteltavissa siitä syystä, että toisena puolena ovat aikaan
ja tilaan liittyvät, käsitteellisesti määriteltävissä olevat asiat, kun taas
toinen on luonteeltaan ajaton, rajaton ja määrittelemätön (Lausumaton).
Lähes kaikkien uskontojen korkeimpana tavoitteena
lienee kuitenkin juuri tämän inhimillisen ja jumalallisen välisen vastakkaisuuden
hävittäminen. Hävittämisen ”oikeista” tavoista on sitä vastoin syntynyt mitä
ankarimpia kiistoja.
Kristillisyyden piirissä on alusta saakka
taisteltu mm. uskon ja tekojen
osuudesta ihmisen pelastumisessa. Jaakob
(vanhurskas, Herran veli) kirjoittaa (2:17–18):
”Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on
itsessään kuollut. Joku ehkä sanoo: ’Sinulla on usko, ja minulla on teot’,
näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle
uskon.”
Jaakob tarkoittaa mitä ilmeisimmin sitä, että
todellinen usko – välitön tietoisuus jumalallisesta – synnyttää kyllä luontonsa
perusteella myös kelvolliset ja moitteettomat teot. Teot sinänsä eivät
tietenkään kelpaa todellisen henkisen tietoisuuden mittareiksi, koska ne voivat
olla (ja yleensä ovat) lähtöisin tavallisen (maallisen) mielen tasolta ja
motiiveista.
Toinen kiistakysymys on ollut armon ja ansioiden merkitys – mikä sekin on varsin pitkälle sovitettavissa.
On hyvin todennäköistä, ettei kukaan voi millään
keinoilla tai käyttäytymisellä ”ostaa” itselleen taivaspaikkaa, ikuista
olemista ja olemusta. Katolisen kirkon piirissä keräiltiin tosin aikoinaan
varoja väittämällä, että heidän pyhimyksiltään oli jäänyt kirkon omistukseen
niin paljon ylimääräisiä ansioita, että kirkko saattoi niitä jopa myydä
ihmisten syntien sovitukseksi.
Niin sanotun marttyyrikirkon aikaan johtajat (Ireanaeus ja Tertullianus) esittivät,
että ihmiset voivat ”vaihtaa tunnin tuskan iankaikkiseen autuuteen”
hakeutumalla konkreettisesti ”veritodistajaksi.”
***
Hyvillä teoilla ja
ajattelun syvenemisellä on oma roolinsa siinä, että yksilö jossakin vaiheessa
voisi tulla ”todelliseen armon laskeutumiseen” kelvolliseksi – ja lisäksi sen
(tulikasteen) kestäväksi.
Tuomaan
evankeliumi symboloi ihmiseltä vaadittaa astetta ”Johanneksen kaltaisuudeksi”
sanonnassa 46:
”Yksikään naisesta syntynyt, Adamista aina Johannes Kastajaan saakka, ei
ole Johannes Kastajaa suurempi eikä voi olla laskematta katsettaan hänen
edessään. Olen kuitenkin sanonut, että jokainen teistä, joka tulee lapseksi, on
tunteva valtakunnan ja näin oleva Johannesta suurempi.”
”Lapseksi tulo” ei tietenkään tarkoita lapsellistumista tai muutakaan
taantumaa, vaan inhimillisen, ehdollistuneen mielen täydellistä ylittämistä
(evankeliumissa ”kadottamista”), sisäistä muutosta, metanoiaa, jota
evankeliumissa kutsutaan ”ylhäältä (Hengestä) syntymäksi.”
Inhimillinen ihminen ei voi saada tällaista muutosta aikaan, sillä se
edellyttää ensivaiheissa persoonallisuutta korkeamman tekijän ”hapatuksen
kaltaista toimintaa” (etsikkoaikaa) ja viime vaiheissa muutoksen
mahdollistamista (vetoa ylhäältä, Hengestä).
Hengellisen muutoksen symboliikkana käytetään myös ”alapuolisen ja
yläpuolisen, ulkoisen ja sisäisen yhdentämistä.”
Yksi vakava kristillinen kiistanaihe on syntynyt (ja yhä voimissaan) Jeesuksen Kristuksen osuudesta ihmisten
pelastumisessa.
Näkemykset ovat jakaantuneet karkeasti ottaen kahteen suuntaan: (1) Kristus
pro nobis (Kr. puolestamme) ja (2) in nobis (Kr. meissä). Edellinen nojaa
täydelliseen sovitukseen Jeesuksen ristinkuolemassa – jälkimmäinen edellyttää yksilökohtaista
Kristuksen ”pukemista ylle” eli sisäiseksi olemukseksi (tietoisuuden
keskukseksi).
Kummallekin näkemykselle voidaan löytää
raamatullisia perusteita. Näennäisesti ajatukset saattavat vaikuttaa toisensa
(valitettavasti myös toistensa kannattajat) pois sulkevilta, mutta
pohjimmiltaan ne molemmat kertovat henkisen elämän universaaleista
lainalaisuuksista.
Niiden mukaan koko ihmisyyden ”läksyn” täyttänyt
”uhrautuu” seuraajiensa edestä jättäen heille samalla perinnöksi sen osan
olemuksestaan, jota hän itse ei enää tarvitse (koska on kohonnut sitä ylemmäksi).
Seuraajilla täytyy luonnollisesta olla sisäinen
valmius ottaa vastaan tällainen henkinen uhri, jota kristillisyydessä kuvataan
Kristuksen ruumiiksi. Se taasen edellyttää valmiutta luopua omasta
ehdollistuneesta minäkäsityksestään (elämänsä kadottamista).
”Pro ja
in” liittyvät siten molemmat olennaisina
osina suureen henkiseen muutokseen – Hengen neitseelliseen syntymään ihmisen
sielun korkeimmassa olemuksessa.
Tuomaan evankeliumissa löytyy sanonta 18,
joka yhdistää universumin ääripäät, alun ja lopun toisiinsa:
0ppilaat sanoivat Jeesukselle: ”Kerro meille, millainen loppumme on.”
Jeesus sanoi: ”Oletteko jo löytäneet alun, kun kerran kysytte lopusta? Missä on
alku, siellä tulee loppukin olemaan. Autuas se, joka tavoittaa alun. Hän saa tuntea myös lopun eikä
ole näkevä kuolemaa.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti