Lähes kaikkien perinteiden mukaan Jumala yksin on
pyhä (ikuinen, täydellinen ja muuttumaton). Raamatun mukaan Jumala on henki, jota
kukaan ei voi nähdä tai kuvailla. Häntä on siten rukoiltava (jos rukoillaan
oikein) hengessä ja totuudessa – ja että tuo olisi mahdollista, täytyy ihmisen
olemuksessa tietenkin olla jotakin henkistä, johon yhdistyen myös välitön ja
välityksetön yhteys Jumalaan saattaa käydä mahdolliseksi.
Joulun sanoma todistaa periaatteessa juuri sitä,
että pyhä on saavutettavissa – että ihmisen on mahdollista havaita pimeydessä aina
loistava valo, mikäli hän lopettaa maailman lukemattomien valojen liiallisen
ihastelun ja arvostamisen – oma itsensä mukaan lukien. Tämä tietenkin
edellyttää totuudellisuutta, psyykkisen olemuksen täydellistä vilpittömyyttä ja
puhtautta.
Suomessa pyhä-käsite näyttää jossakin vaiheessa
hieman hämärtyneen, mistä osoituksena on mm. se, että tässä kielessä puhutaan
pyhiinvaelluksesta ja -vaeltajista, joissa pyhä-sana on monikkomuodossa.
Englannissa
pyhiinvaeltaja on Pilgrim (latinan sanasta Peregrinus=vaeltaja), saksassa Pilger
tai Wallfahrer, ruotsissa Pilgrim tai Vallfärdare, ranskassa Pélerin. Näistä suomi
näyttäisi olevan ainoa kieli, jossa viitataan monikkomuodossa täysin
konkreettisiin vaelluskohteisiin, pyhiksi väitettyihin paikkoihin tai jopa
pyhien jäännöksiin, joilla ei ole mitään tekemistä todellisen pyhän kanssa.
Useimmiten
ns. pyhiinvaeltajat odottavat itselleen raskaan matkan johdosta jonkinlaista
palkkiota, jopa synneistä vapauttamista, jollainen on luonteelta itsekästä ja
perustuu keskiaikaiseen taikauskoon.
***
Suomen kulttuurirahasto ja ajatuspaja e2 ovat suorittaneet
tämän ja viime vuoden aikana pyhänä pitämisestä kyselytutkimuksen, johon
osallistui yli 6000 suomalaista vastaajaa.
Kirkkososiologian professori Anne Pessi on yksi
tutkimuksen tekijöistä yhdessä e2:n tutkijoiden, valtiotieteiden tohtorien
Ville Pitkäsen ja Jussi Westisen sekä yliopistolehtorin Henrietta Grönlundin
kanssa.
***
Tutkijoiden mukaan on hämmästyttävää, että kirkko
ja uskonto edustavat pyhää ainoastaan joka kuudennelle suomalaiselle. Lähes
yhtä monet pitävät pyhänä itseään ja mielipiteitään (etenkin nuoret). Kirkon
kannalta tämä on tietenkin hyvin huolestuttava kuva, vaikka lähes 70 %
suomalaisista yhä lukeutuu sen jäsenistöön, ainakin muodollisesti – muotojen
takia.
Peräti 68 prosenttia suomalaisista liittää
pyhyyden kokemuksen rakkauteen ja läheisiin. Yli puolet suomalaisista
pitää pyhänä myös omaa rauhaa, kotia, lepoa sekä ihmisarvoa. Joillekin
yksilönvapaus, ihmisarvo, tiede, taide ja kulttuuri ovat keskimääräistä
pyhempiä asioita.
***
Suoritettu kysely itsessään mittaa kuitenkin
pelkästään sitä, millaisia tavanomaisen elämän muotoja ja olosuhteita suomalaiset
kohdallaan arvostavat. Mitkään paikat, ajankohdat, elinolosuhteet, harrastukset,
uskomukset – saati mielipiteet – eivät kuitenkaan ole pyhiä ja muuttumattomia,
vaan kuuluvat ”tämän maailman asioihin, joita koi syö ja ruoste raiskaa”. Tutkimus
koskettaa siten ainoastaan ihmisten aineellisia, sosiaalisia ja eettisiä arvostuksia.
***
Esittämiäni huomioita voidaan tietenkin pitää
semanttisena nipottamisena, mutta joihinkin elämän syvimpiä ulottuvuuksia
kuvaaviin termeihin kannattaisi kuitenkin kiinnittää hieman tarkempaa huomiota.
Vanhoissa kielissä henki liitetään sanaan
hengittäminen – lähinnä siitä syystä, että koko ilmenevä luonto toimii
syklisesti, hengityksen tapaan. Henki itsessään on kaiken olevaisen perusta –
se ydinolemus, josta ihminen ei voi saada mitään tietoa kadottamatta ensin
tilapäiset näkemyksensä ja kuvitelmansa kaikesta – erityisesti omasta
itsestään. Vasta sitten henkinen saattaa alkaa avautua – tai muuten Raamattu ja
monet muut arvostetut (vaan ei sellaisinaan pyhät) kirjoitukset raukeavat
tyhjiin.
Joten pitäkäämme pyhä yhtenä, alkuperäisenä,
ikuisena ja jakamattomana pyhyytenä – ja tilapäiset mukavat asiat hetkellisinä mukavina
asioina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti