Monissa asioissa – eikä vähiten uskonnollisissa –
saatetaan tarvita ulkopuolisia, puolueettomia silmiä havaitsemaan suuntaukset,
joiden juuret ovat erkautuneet asioiden ytimestä ja joiden pintaan on aikojen
saatossa kasautunut liian paljon inhimillisen elämänkokemuksen tuomaa
pintamateriaalia.
Intialaissyntyinen vertailevan uskontotieteen
professori Ravi Ravindra nostaa useissa teoksissaan esiin eri uskonnollisten
näkemysten syvimpiä yhteisiä juuria osoittaen selkeästi, millaisia
kestämättömiä, aivan liian pinnallisia ja materialistisia tulkintoja ihmiset
ovat aikojen saatossa niistä kehitelleet – lisäksi usein hyvin ikävin
seurauksin.
Kirjassaan ”Pyhitykseen pyrkivä sielu” Ravindra
kertoo siitä, kuinka hän oli 1960-luvun alussa nuorena maisterina tullut
Toronton yliopistoon fysiikan tohtoriksi pyrkivänä stipendiaattina ja
tutustunut vakaumuksellisiin kristittyihin. Nämä olivat yrittäneet ahkerasti käännyttää
häntä omiin näkemyksiinsä. Ravindra oli kuitenkin päätynyt ihmettelemään kysymyksiä
ihmisyyden todellisesta olemuksesta saaden siitä opiskelutovereiltaan lisänimen
”Kuka-minä-olen-Ravindra”.
Tuohon aikaan ei edes Toronton suurkaupungin
kirjakaupoista löytynyt juuri mitään mystiikkaan liittyvää kirjallisuutta,
joten tämä nuori fysiikan opiskelija joutui huolehtimaan arvostettujen
akateemikkojen keskuudessa tapahtuvien keskusteluiden tästä puolesta. Kymmenen
vuotta myöhemmin kirjakaupoissa ja kirjastoissa oli jo paljon aihetta koskevaa
kirjallisuutta, sillä ihmisten kiinnostus itämaisia näkemyksiä kohtaan oli
herännyt.
Nuori Ravindra valmistui fysiikan tohtoriksi ja
myöhemmin filosofian maisteriksi hoitaen myöhemmin mm. fysiikan, filosofian ja vertailevan
uskontotieteen professuureja kanadalaisissa yliopistoissa, viimeisenä Halifaxin
Dalhousessa. Tohtori Ravindran CV on niin mittava, että siitä riittäisi aineistoa
useammankin tutkijan elämäntyöhön. Hän on nykyisin eläkkeellä, mutta kiertää
aktiivisesti ympäri maailmaa opettaen ihmisiä löytämään kelvollisia ja kestäviä
perusteita omalle henkiselle etsinnälleen.
Professori
Ravindra on suhtautunut hyvin suopeasti meitä suomalaisia – pientä kielellistä
kansaa – kohtaan antamalla minulle luvan kääntää ja julkaista vapaasti
luettavaksi hänen kirjansa ”Johanneksen Evankeliumi Intian Mystiikan Valossa”.
Tämä kirja syväluotaa neljännen evankeliumin ylevää ja universaalia sanomaa
nostaen esiin niitä yhtäläisiä ajatuksia, joita siinä esiintyy evankeliumeita
paljon vanhemman intialaisen kirjallisuuden kanssa.
On valitettavan tavallista, että uskontoja (jopa
saman uskonnon puitteissa) vertailtaessa on haettu ja korostettu etupäässä niiden
erilaisuuksia – ja tuomittu niiden perusteella kaikki omasta poikkeavat
harhaopeiksi.
Edellisen kirjan valmistumisen jälkeen Ravindran
ehdotti minulle myös Bhagavad Gitan suomentamista, johon suostuin mielelläni
heti, kun luin muutaman otteen tästä hänen suoraan sanskritista kääntämästään
ja kommentoimastaan laitoksesta. Kirjan otsikossa on tarkennus: ”Navigointiopas
Elämän Taistelussa”, joka kuvaa kirjan todellista sisältöä – monipuolista
tarkastelua ihmisyyden ja sen todellisten tarkoitusperien toteuttamisesta.
Bhagavad Gitan julkaisemisen jälkeen sain luvan
kääntää vielä Ravindran kirjan ”Pyhitykseen Pyrkivä Sielu, Tie Maailmanuskonnoille
Yhteiseen Pyhään”. Käännöstyö on tällä hetkellä puolessa välissä ja valmistunee
tammikuussa.
Ravindra toteaa kirjassa henkisen etsinnän
tarkoittavan todellisessa, sisäisessä mielessä kamppailua sen selvittämistä,
kuka minä olen. Henkinen matka merkitsee oman itsen sisäistä liikettä naamion
takaa aitoihin kasvoihin, persoonallisuudesta todelliseen persoonaan ja
esittävästä näyttelijästä sisäisen kammion hallitsijaksi.
Ydinkysymys koskettaa siinä pikemminkin todellista
olemusta kuin tietämistä, pikemminkin muutosta kuin informaation lisääntymistä.
Se merkitsee vapautta itsen siitä osasta (egosta), joka osallistuu sosiaaliseen
unelmointiin eläen siten yhteisön perusteemojen – palkkion ja rangaistuksen,
ahneuden ja pelon – muodostamissa puitteissa.
Ikuista on määrä ja tarkoitus etsiä ajan
puitteista, juuri täältä – ei sieltä tai joskus myöhemmin. Jokapäiväinen
elämämme ei siten ole lainkaan arkipäiväistä – sen tapahtumiin ei vain yleensä
kiinnitetä riittävästi huomiota.
Tohtori Ravindra tarkastelee eri uskontoja
lämpimän ymmärtävästi etsien huolellisesti niiden syvintä sanomaa, jossa on
usein löydettävissä huomattavasti enemmän yhdistäviä tekijöitä kuin ristiriitoja.
Hän tuo kyllä selkeästi ja perustelleen esiin myös uskontojen laitostumisten
synnyttämiä vinoumia ja virhetulkintoja, jotka eivät kovin hyvin palvele yksilöiden
henkistä avautumista – jollaisen kehityksen kuitenkin olettaisi pysyvän
kaikkien uskontojen ydintavoitteena.
Kaikki henkiset perinteet määrittävät ihmisyyden
tavallisen tilan tähän tapaan: me olemme unessa. Elämämme, pyrkimyksemme,
pelkomme ja toimintamme johtuvat oman tahtomme ja hallintamme ulkopuolisista
voimista. Me voimme kuitenkin herätä unestamme opastuksen, armon ja
ponnistuksen kautta havaitsemaan oman tilamme ja alkaa sitten kuunnella
sisäistä ääntämme.
Ylen arkistosta löytyy Yrjö Kallisen hieno
haastattelu, jonka otsikkona on ”Elämmekö Unessa?”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti