Odotuksen aika alkoi –
vai olisiko odotus meidän normaali olotilamme? Ihmisellä on taipumus odottaa
aina jotakin – mieluummin aikaisempaa parempaa. Hän odottaa elämän ja toisten
ihmisten kääntävän miellyttävät puolensa häntä ja hänen lähipiiriään kohden –
varsinkin, jos hän itse jo katsoo suorittaneensa oman osansa moitteettomasti.
Elämässä koetut asiat –
hyvät tai pahat – synnyttävät toiveita ja pelkoja, joita ihminen heijastaa
huomiseensa unohtaen sen, että hän voi elää vain hetkeä kerrallaan (ei eilisen
muistoissa eikä huomisen haaveissa).
***
Lienee totta, että
voimakkaat toiveet saattavat aikojen saatossa jopa toteutua. Lienee totta
sekin, että niiden toteutuminen ei aina ole ihmiselle todella hyväksi – niin
että ne todella edistäisivät hänen oman sisäisen tarkoituksensa toteutumista.
***
Inhimillinen mieli haluaa
elämänpiiriinsä jatkuvasti joko ulkonaista tai psyykkistä lisäystä – lisäysten
laatuvaatimukset jäävät usein varsin epämääräisiksi ja ulkokohtaisiksi.
Tässä ei tietenkään ole
mitään moitittavaa, sillä ihmisen saattaa olla hyvä tulla (maallisista
virikkeistä) rikkaaksi, että hän voisi joskus luonnollisella tavalla
(kyllästyen) tulla (henkisessä mielessä) köyhäksi.
***
Me otamme yleensä mielellämme
vastaan kehotuksen: ”Anokaa niin teille annetaan”, mutta petymme pahasti, kun
emme saa anomuksillemme vastinetta – ainakaan itse haluamassamme muodossa.
Eckhartin mukaan
anomusten kohde on kuitenkin niin viisas, ettei se yleensä toteutua sellaista,
jonka me käyttäisimme enemmän tai vähemmän itsekkäisiin tarkoituksiin. Huonokin
anomus saattaa tosin toteutua sen takia, että me oppisimme tarkemmin katsomaan,
mitä on syytä pyytää.
Eckhart totesi lisäksi,
että sellainen anoo kaikkein parhaiten, joka ei ano mitään! Sellainen ihminen
luottaa täydellisesti siihen, että ”teidän Isänne kyllä tietää, mitä te
tarvitsette, ennen kuin häneltä anottekaan. (Matt. 6:8)
Jaakob kehotti
kirjeessään ihmisiä anomaan ennen muuta todellista (henkistä) viisautta, että
he osaisivat välittömästi päätellä, mikä on oikeaa ja täydellistä toimintaa.
***
Joulun odotukseen liittyy
evankeliumin kertomus taivaallisesta sotajoukosta ylistämässä Jumalaa ja
toivottamassa ihmisille rauhaa:
”Kunnia Jumalalle
korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä
tahto!” (Luuk. 2:14)
Ihmisten keskeinen pysyvä
rauhan tila on saavutettavissa vasta sitten, kun rauha on laskeutunut jokaisen
ihmisen mieleen ja sydämeen. Ihmiskunnalla on edessään vielä pitkä korpivaellus
ennen kuin kaikki ahneuden, kateuden, vihan, typeryyden ja itsekkäiden odotusten
alkeisvoimat ovat menettäneet otteensa ihmisten tajunnasta.
***
Kristikunta on jo
kaksituhatta vuotta odottanut Kristuksen toista tulemista ajatellen, että
Kristus voisi välittömästi poistaa heiltä kaikki epämiellyttävät asiat ja
muuttaa heidät jopa itsensä kaltaiseksi.
Ulkoisen tulemisen
odotuksessa on usein unohdettu se, että Kristuksen tuleminen saattaa olla todennäköisempää
sisäisen olemuksen avautumisen kautta – Kristuksen avulla – mikäli ihminen on
sellaiseen valmis ja ”maallisesta vapautunut”.
Mestari Eckhart avaa
joulun valon vastaanottamisen (tai -ottamattomuuden) ajatusta ja Johanneksen
evankeliumin alkua eräässä saarnassaan:
”’Pimeys ei voi vastaanottaa
tai käsittää valkeutta’ (Joh. 1:5). Tämä johtuu siitä, että ne väylät, joita
pitkin valon tulisi saapua, ovat pimeyden ja kavaluuden tukkimia: valo ja
pimeys eivät voi ilmetä samanaikaisesti - eivät liioin Jumala ja luodut
olennot: mikäli Jumalan on saavuttava, täytyy olentojen (tai olennollisuuden,
ehdollistuneisuuden) samanaikaisesti poistua.”
Joulun aikaan me voimme
kuitenkin hyvällä omallatunnolla sanoa: syödään, juodaan ja ollaan iloisia –
kunhan vain katsomme, mitä syömme ja juomme – ja kuinka syvälle ja kestävälle perustalle
ilomme rakentuu.
Odotuksen ajan tulisi
olla myös valmistautumisen aikaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti