Luukkaan evankeliumin 17:21 toteaa viimeistä edellisen raamatunkäännöksen
mukaan: ”Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä.”
Muissa käännöksissä
todetaan samoin: Luther: “Das Reich
Gottes ist inwendig in euch.” Vulgata: “Regnum Dei intra vos est.” King James: “The kingdom of God is
within you.”
Uusin suomalainen raamatunkäännös (rk. -92) vääristää asian muotoon: “Jumalan
valtakunta on teidän keskellänne.” Käännös ilmentänee ulkoista, vanhatestamentillista
jumalakuvaa, tai viittaa peitellysti jopa siihen, että kirkko itse on Jumalan valtakunnan
edustaja ihmisten keskellä.
***
Johanneksen evankeliumin 10:43 ilmentää sekin sisäistä jumalakuvaa. Siinä Jeesus
siteeraa Psalmia 86:6, ”Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin:
te olette jumalia'?”
Tätä näkemystä voidaan
vastustaa toteamalla, etteivät ihmiset kaikkine pahuuksineen, puutteineen ja
typeryyksineen edusta kovin korkeaa jumaluutta.
Psalmi täsmentääkin ilmausta: ”Te olette jumalia ja kaikki tyynni Korkeimman
poikia; kuitenkin te kuolette, niin kuin ihmiset kuolevat, ja kaadutte niin kuin
kuka ruhtinas tahansa."
Lisäys viittaa siihen,
etteivät ihmiset yleensä ole tietoisia olemukseensa kuuluvasta alkuperäisestä
jumalallisuudestaan – saati yhdistyneitä siihen. He ovat samastuneet ja
sidostuneet katoaviin muotoihin ja ilmiöihin, ja katoavat – ainakin joiltakin
osin – niiden häviämisen mukana.
***
Ensimmäisen Mooseksen kirjan 1:27 väittää myös Jumalan luoneen ihmisen omaksi
kuvakseen ja todenneen kaikki luomukset hyviksi. Ihmiskunnan ajallisten
ilmausten selvä puutteellisuus saattaa asettaa Jumalan luomistaidot
kyseenalaisiksi – ellei jumalallinen luominen sitten tapahtunut jo ennen ajan
ja erillisyyden syntyä – Johanneksen evankeliumin alun mukaan: in principio, periaatteessa, ajattomassa
alussa, ydinolemuksessa ja ydinolemuksina (kuten mm. Eckhart luomisen
tulkitsee).
***
Apostoli Paavali edustaa myös selvästi sisäistä jumalakuvaa kirjoittaessaan tarpeesta ”pukea
ylle Kristus, tai tulla muodoksi Kristukselle.”
Galatalaiskirjeessä apostoli antaa sellaisen kuvan itsestään, että
hänen tietoisuutensa oli todella vaihtunut Kristuksen tietoisuudeksi: ”Ja minä
elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa.” Lienee selvää, ettei Kristus
sentään ollut mikään ”loinen Paavalissa”, vaan inhimilliset rajat ylittävä,
jumalallinen tietoisuuden tila.
On mahdotonta päätellä,
miten korkea Paavalin (tai kenenkään muunkaan) henkinen tila oli. Hän itse
kirjoitti (2. Kor. 12:2) ”kolmannesta taivaasta”, joka oli kaiken ajateltavan
ulottumattomissa ja todennäköisesti ilmeni ruumiista erillään olevassa
tietoisuuden tilassa.
Paavali kirjoittaa
toisinaan Kristus Jeesuksesta, missä
Kristus lienee henkinen olemus, jonka toteuttajaksi persoonallinen Nasaretin Jeesus on jossakin
vaiheessaan kohonnut.
***
Sisäistä jumalakuvaa on
pyritty tietoisesti hävittämään ulkoisen tieltä, koska sisäinen mahdollistaa
yksilöllisten näkemysten muodostumisen ja saattaa siten olla vaaraksi niin
sanotulle ”katolisuudelle”
(yhdenmukaiselle ajattelulle uskonnollisista asioista).
***
Suuri osa nykyisistä tutkijoista
on sitä mieltä, että ensimmäisten kristillisten vuosisatojen aikaan kristinuskon
nykyistä perusteemaa, ajatusta sijaissovituksesta,
olisi pidetty täysin mielettömänä.
Vaikka tulkinta on
yksipuolistunut Christus pro nobis
(Kristus puolestamme) -muotoon, on sille koko kristillisen ajan säilynyt –
usein tosin julkisuudelta piilossa – myös paremmin raamattuun nojaava
vastanäkemys: Cristus in nobis
(Kristus meissä).
Johanneksen evankeliumin 17:21 jae todistaa sekin – ei ainoastaan Pojan ja Isän
ykseydestä – vaan kaikkien olevaisten mahdollisuudesta kääntyä ja palata
alkuperäiseen ykseyteen: ”että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä,
olet minussa ja minä sinussa.”
***
Kristus-käsitteen personointi ja rajoittaminen yhteen ainoaan
ajalliseen ilmaukseen on omiaan vaikeuttamaan sisäisen Kristuksen hahmottamista
(Johanneksen tapaan) universaalina, puhtaasti henkisenä olemuksena, johon
inhimillinen tajunta voisi parhaimmillaan vaihtua, mikäli se kykenisi vapaasti
ja luonnollisesti väistymään syrjään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti