Muuan kirkolliskokousedustaja
totesi, että kirkollista keskustelua käydään kuin kuplan sisässä – erillään
elävästä elämästä. Hänen mukaansa tämä saattaisi johtua siitä, että edustajat
eivät heijasta seurakuntalaisia pienoiskoossa, koska käytössä ei ole suora
jäsenvaali.
Edustajan mukaan demokratiaa
jopa pelätään, koska sellainen saattaisi tuoda kokouksiin julkkiksia,
poliitikkoja tai muuten kirkollisia asioita tuntemattomia henkilöitä. Nykyisin
edustajien valintaan vaikuttavat pikemminkin asuinpaikka, puolue ja
herätysliike kuin henkilön todellinen ajattelutapa. Kirkolliskokouksissa on lisäksi
vaikea saada läpi muutoksia ¼ vähemmistösuojan takia.
***
Kirkollisessa
päätöksenteossa saattaa hyvinkin piillä kuplamaisia, sisäänlämpiäviä piirteitä,
joista osa juontaa jo ensimmäisiltä vuosisadoilta saakka, jolloin kirkko sai
kiinteän organisaation ja tunnustuksen.
Käytännön ristiriitojenkin
(kuten naispappeus ja homoliitot) ratkaisu tuottaa vaikeuksia ja vähentää jo
muutenkin vähenemässä olevaa kannattajakuntaa, josta monet ovat havainneet sisällön
(suolan) käyneen mauttomaksi.
Papiston tehtävä ei ole
ainoastaan kaste-, ehtoollis-, vihki- ja hautaustoimitusten seremoniallinen
suorittaminen, vaan heidän tulisi tarjota sitä ”elävää leipää”, joka rakentaa
ihmisten elämänymmärrykselle mielekästä pohjaa.
Kirkollinen prosessi on
saattanut johtaa hieman samantapaiseen tilaan kuin Jeesuksen ajan juutalaisten
hengellisillä johtajilla, jotka hänen mukaansa (Tuomaan evankeliumissa) olivat
kadottaneet tiedon (hengellisyyden) avaimet: eivät itse menneet sisään eivätkä
päästäneet sinne muitakaan haluavia.
***
Suomen kirkossa näyttäisi
ilmenevän jopa sisällöllisiä saippuakuplia, kun usko omaan ydintoimintaan
horjuu niin pahasti, että ”vetonauloja” haetaan varsin matalien psyykkisten ja
fyysisten virikkeiden (viihteen) piiristä.
Viimeisin ”kotkotus” (futisfriikki Kari
Kanalan johtamassa Paavalin kirkossa) oli jääkiekko-ottelun seuraaminen kirkkoon
rahdatulta suurelta, alttarin peittävältä näytöltä. Ennen ottelua tarjottiin mahdollisuus ”lätkäehtoolliseen”.
Periaatteessa kirkot itsessään
on rakennettu ”isoiksi screeneiksi” siinä tarkoituksessa, että ne edistäisivät
mielen ylentämistä henkisten asioiden suuntaan.
Saman seurakunnan
kirkkoherra houkutteli aikaisemmin seurakuntalaisiaan ravintolaan
saarnakaljoille – Martti Lutherin jalanjäljissä. Kanalan mukaan kapakkaan on helpompi
saapua kuin kirkkoon.
Kun tilanne on tämä, pitäisi
varmaan pohtia, onko se kapakan vai kirkon syy? Kapakat sammuttavat hetkellisen
fyysisen janon – kirkkojen pitäisi kyetä sammuttamaan (tai ainakin
synnyttämään) hengellisen janon.
Suomalaisesta perinteestä
löytyisi kyllä satojen vuosien ajan harrastettu ”kirkkokänni”, joka saattaisi
olla seuraava askel, mikäli houkuttelussa edetään yhä aistillisempaan suuntaan.
***
Muita vetonauloja ovat
olleet mm. hölkkäkirkot (ellei henkistytä niin ainakin hengästytään),
piknik-kirkot (täyttävät vatsat) sekä Karkun tangokirkko, josta seurakunnan
pappi oli ylenpalttisen kiitollinen Taivaan Isälle – tulihan paikalle sentään yli
600 henkeä (tangon ystävää). Kehotuksista huolimatta he eivät malttaneet olla
taputtamatta musiikkiesityksille kesken jumalanpalvelusta.
Tangossa on siten
jotakin, joka virittää ihmisen tunneolemusta. Tuomaan evankeliumin Jeesus
toteaisi kuitenkin tällaisen edustavan psyykkistä ”juopumustilaa”, josta
hengellisen (sisäisen tai ulkoisen) virikkeen on määrä herättää ihmiset
havaitsemaan asioiden todellinen olemus.
Ehkä pappien tulisi etsiä
sanomalleen niin syvää perustaa, että se voi sytyttää ”hengen liekin”
kuulijoiden sielussa avaten ja valaisten heidän ymmärrystään.
***
Suomessa puhutaan ns. herätysliikkeistä,
joissa sanotaan pyrittävän omakohtaiseen kokemukseen jumalallisesta. Näissä
tosin tyydytään usein tilapäisiin erikoisiin aistimuksiin eikä todelliseen ja pysyvään
muutokseen koko ihmisyyden tietoisessa kentässä.
***
Yksi erikoisimmista
kirkollisista ”sisäänheittotuotteista” oli Siuntion kirkon kanttorin oivallus
kirkosta konkreettisena lepopaikkana. Menneinä aikoina kirkoissa oli
unilukkari, joka yritti pitää seurakuntalaiset hereillä – nyt lukkari kysyi: ”Entä
jos nukuttaisiin kirkossa?”
Jaakko Juteinin runon
(Arvon mekin ansaitsemme) mukaan tehdyssä laulussa tosin todetaan, ettei laiho
riennä riemuksemme eikä leipä tai onni kasva miesten (tai naisten) maatessa.
Lepäämisessä ei toki
olisi mitään omituista, mikäli tarkoituksena olisi mielen hiljentäminen
kaikista jokapäiväisistä asioista niin, että tajunta voi vapaasti – tosin
tietenkin nukahtamatta – avautua alkuperänsä suuntaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti