kuva: Asko Kuittinen
Ihmisten on ehkä vaikea hahmottaa
ja hyväksyä sitä, että kaikki sanallisesti ilmaistu on yhä luokiteltavissa
”makuasiaksi”, koska sanalliset käsitteet ja käsitykset ovat suhteellisia –
rinnastettavissa joihinkin toisiin muutoksen alaisiin käsitteisiin.
Uuden Testamentin kehotus
vannomisesta pidättäytymiseen nojaa tähän ihmisen tavanomaisen tietoisuuden
perustavaa laatua olevaan puutteellisuuteen, joka johtuu ehdollistumisesta ja
samastumisesta alituisesti muuttuviin ilmiöihin – ei niiden alkusyyhyn.
Sanat ja ajatukset
kuvaavat ulkoisia tai sisäisiä ilmiöitä, joilla on omat aikaan ja tilaan
liittyvät perustansa. Todelliset ydinolemukset löytyvät vasta niiden takaa.
Sanat ja ajatusmuodot
ovat asioiden symbolisia ilmauksia, joiden merkitys tulisi löytää elämällä ne
todeksi eli oppimalla kokemuksista aina siihen määrään ja asteeseen saakka, mihin
pelkät kokemukset ylipäänsä voivat johtaa.
Oikean suuntainen
ajatusmuoto sinänsä ei vielä tee ketään ”oikeaksi”, eivätkä väärät tai
vääristyneet ajatukset ole itsessään kovin vakava puute, mikäli yksilön sisin
olemus on ja pysyy ”suorana”: puhtaana, vilpittömänä ja vakaana.
Virheelliset ajatukset
saattavat kuitenkin ajan mittaan muodostua virheellisiksi asenteiksi – ja piintyvät
virheelliset asenteet vääristyneeksi luonteeksi.
Jaakobin kirjeessä
kuvataan omituinen ”kehityskulku” (pikemminkin degeneraatio, rappeuma), missä
raskaaksi (tavaksi) tullut himo (tai halu) synnyttää synnin (asenteen), ja kun
se ”on täytetty” (muodostunut persoonan luonteeksi), aiheuttaa se kuoleman (johtanee
persoonallisen tajunnan katoamiseen kuoleman jälkeen, mikäli sille ei löydy
vastaavuutta sielullisessa olemuksessa).
Elämän perimmäisistä
asioista on voitu saada sellainen käsitys, että kun vain pintapuolisesti
omaksuu yleisesti hyväksytyt ajatustavat, niin on suoritettu kaikki, mitä
ihminen voi sisäisen olemuksensa eteen tehdä.
Ihmisen lienee tarkoitus
muokata maailmaa (kohtuudella), että se vuorostaan muokkaisi ihmistä toimimalla
konkreettisena heijastuspintana tietoisuudelle, joka on keskeisin tekijä
evoluutioprosessissa. Jotkut tosin yhä kiistävät evoluution mahdollisuuden
vedoten siihen, että Jumala loi kaiken jo alun pitäen (ennen aikoja) valmiiksi.
Mooseksen kirjan
luomiskertomus on lähinnä karkea kuvaannollinen esitys ihmiskunnan yleisestä kehityskulusta,
joka saa alkunsa puhtaassa ajattomuudessa (Adam Kadmonista) ja kulkee lukuisten
erilaistuneiden ja ulkoistuneiden (tuhlaajapojan-) vaiheiden ”viisastamana”
(mentaalisen olemuksen kehittäneenä) takaisin henkiseen alkutilaansa – Isänsä
kotiin (Alfasta Omegaan).
Ihminen harjoittaa
maailman ja itsensä muokkausta pääasiassa kehonsa (aistien ja fyysisten toimintojen)
ja mielensä (tunteiden ja ajatusten) kautta.
Joskus tosin väitetään
ihmisen toimivan jopa sielunsa välityksellä, mikä vain harvoin vastaan
todellisuutta, koska ihmiset eivät ole tietoisia sielullisesta olemuksestaan –
saati siinä.
Mieli kyllä toimii sielun
voimien (kuten aistimusten, tunteiden, ajattelukyvyn, muistin, tahdon ja
ymmärryksen) avulla, mutta ei ole tietoinen niiden todellisesta perustasta.
Sielu on alkuperäisempi ja
syvempi olemus kuin persoonallinen mieli. Sielu toimii vuorovaikutuksessa
mielen ja kehon kanssa (antaa elämän) sisältymättä kuitenkaan niihin muuten
kuin osittaisena ja lyhytkestoisena heijastumana. Sielu lienee eräänlainen
pitkän ajan ”siltaprojekti” ajallinen olemuksen (persoonan) ja ajattoman
(hengen) välillä.
Ihmisen on tarkoitus
saattaa tämä projekti inhimillisiltä osin loppuun tai ainakin edistää sitä oman
persoonallisen elämänsä tarjoamissa puitteissa.
Henkinen olemus on ja
pysyy olemisen puhtaassa ja ikuisessa perustassa. Sielullinen olemus voi
parhaimmillaan avautua henkiseen, mikäli persoonallinen mieli on vapauttanut
sielun omista tilapäisistä sidoksistaan ja samastuksistaan, ”maallisista” ehdollistumistaan.
Raamatun
kylväjävertausten kuvakielessä kylvöalustana toimii persoonallinen olemus
(lähinnä mieli), jota Paavali luonnehtii katoavaisuudeksi. Sato koostuu (jos
sitä syntyy) sielulliseen olemukseen (katoamattomuuteen), vaan ei henkiseen,
joka ei ajattomassa ”taivaallisen Isän täydellisyydessään” kaipaa mitään
lisäystä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti