Luterilainen
uskontunnustus ei periaatteellisessa mielessä paljonkaan poikkea niistä
näkemyksistä, jotka muotoiltiin jo ensimmäisten vuosisatojen riitaisissa
kirkolliskokouksissa. Martti Luther yritti suorittaa näkemysten ”päivitystä”,
mutta puhdistuksellisena toimena se jäi varsin pintapuoliseksi. Lutherin ongelmana
lienee ollut liiallinen luotto raamatun auktoriteettiin, mikä on siinä
suhteessa erikoista, että hän piti juutalaisia – raamatun laatijoita –
patologisina valehtelijoina (ks. Von den Jüden und Ihren Lügen).
***
Tunnustusten
ensimmäisessä kappaleessa vakuutetaan uskoa perinteiseen juutalaiseen
(vanhatestamentilliseen) tapaan määriteltyyn persoonalliseen, maskuliiniseen luoja-jumalaan,
joka oli luonut ihmisen täysin sen muotoiseksi ja kykyiseksi, jollainen ihminen
nykyisinkin on. Tässä suhteessa tunnustus on ainakin materiaaliselta kannalta
nykyisten evoluutionäkemyksen vastainen.
Mooseksen kirjan ja
Johanneksen evankeliumin alun nojalla asiaa voidaan tosin tulkita myös siten,
että alkuperäinen luominen olisi tapahtunut (in principio, periaatteessa,
perimmäisessä ajatuksessa) ennen kuin aikaa oli edes syntynyt – ts. ennen niin
kutsuttua ”alkuräjähdystä” (valkeuden tulemista).
Raamattu kuvaa luomisen
tapahtuneen kuudessa päivässä, seitsemännen ollessa lepopäivä. Jos ajatellaan
Jumalan olevan ja elävän iankaikkisuudessa eli ajallisuudesta ja
rajallisuudesta vapaana, niin aikasidonnaisista luomispäivistä puhuminen on
kyseenalaista – ellei niillä sitten kuvata koko tulevan ilmennyskauden
käsittämättömän pitkiä jaksoja (iankaikkisuuksia), joita seuraa tietenkin ”viimeinen
päivä” ja sitä ilmenemätön vaihe, ”lepopäivä” (kun esim. universumi vaipuu
”mustaan aukkoon”).
Mooseksen kirjan mukaan
Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen eli kaltaisuuteensa, mikä voidaan asettaa hyvin
kyseenalaiseksi pelkästään vilkaisemalla ihmiskunnan historiaa tai nykytilaa.
Jumalan sanotaan olevan
henki, joten mikään muu kuin henki ei voi heijastaa ja sisältää Hänen todellista
kuvaansa. Mooseksen kirjan mukaan Jumalan sanotaan luoneen elävän sielun, joka
ei enää ollut yhtä luontoa hengen kanssa, vaan ensimmäinen askel ulkoisesti
ilmenevän elämän suuntaan – seuraavan ollessa erillisen hahmon muodostuminen, ”vaatteet
nahasta”.
Mestari Eckhart väitti
keskiaikana, että Jumala loi (heijasti itsestään) kaiken korkeimpaan
enkelikuntaan, Serafeihin, jotka tiedostivat sen yhtenä ja samana
(erilaistumattomana, synnittömässä tilassa). Näistä luominen jatkui erilaistuen
yhä enemmän ja konkreettisempiin muotoihin.
Johanneksen evankeliumin
alun ”luomiskertomus” puhuu ilmenevän ajattomasta alkutilasta ja henkisestä
ydinolemuksesta (Logoksesta, Sanasta), jota ajallisten ilmennysten olisi
tarkoitus toteuttaa siinä määrin, kun se on on mahdollista.
Jeesuksen väitetään
todenneen Psalmia siteeraten (Luuk. 17:21), että kaikki ihmiset olivat jumalia
(vaikka he eivät hänenkään aikana varmaan siltä näyttäneet). Toisaalla hän
toteaa, että Jumalan valtakunta on sisällisesti ihmisissä (ja varmaan kaikessa
muussakin) – etsikään, niin te löydätte, jonka jälkeen kaikki muu asettuu
kohdalleen.
Jumalallisuus ei
kuitenkaan yleisessä mielessä ulottune automaattisesti persoonalliseen
ihmisyyteen saakka, vaan kätkeytyy hänen sisäiseen tai pikemminkin sisimpään
olemukseensa odottamaan otollista aikaa – etääntymistä ajallisesta (katoavasta).
Se, mikä estää ihmisen
tajunnan avautumisen sielulliseen ja henkiseen olemukseen ja olemiseen on hänen
samastumisensa ja takertumisensa mielensä ulkoisten virikkeiden pohjalta
kehittämiin mielikuviin omasta erillisestä minuudesta ja sen suhteesta
ulkoisiin, ohimeneviin ilmiöihin.
Ensimmäisen uskonkappaleen selityksessä kerrotaan Jumalan antavan ihmiselle armosta
ja ansioitta kaiken tarvittavan ja suojelevan hänet kaikesta pahasta.
Arkikokemus on kuitenkin selvässä ristiriidassa tämän kanssa todistaen, että
ihminen joutuu itse ponnistelemaan (otsansa hiessä tai ainakin rypyssä)
elämisen edellytysten ylläpitämiseksi ja parantamiseksi. Tietenkin
periaatteellisessa mielessä kaikki on peräisin luonnosta, jonka alkuperä ja
kantava perusta voidaan palauttaa jumalalliseen ajattomuuteen.
Jokapäiväiset uutiset todistavat
vakuuttavasti sitä, että Jumala ei varjele ihmisiä kaikesta pahasta, vaan
sallii myös elämän ikävien puolien tulla esiin. Jeesus totesi, ettei hänkään
tullut tuomaan rauhaa (muuta kuin harvoille rauhaan kykeneville), vaan riitoja,
jotka pakottavat ihmiset näkemään omat heikkoutensa ja puolinaisuutensa – ja kasvamaan
niiden ylitse.
Käsitykset perimmäisestä
jumaluudesta näyttäisivät kaipaavan päivitystä – eikä liene mitenkään
mahdotonta löytää yhtymäkohtia perinnäisten näkemysten ja nykytieteen välille,
mikäli sellaisia todella halutaan etsiä (ei kuitenkaan väkisin keksiä).
Steven Hawkingin tapainen
tiedeuskovainen ei näe Jumalan olemassaololle mitään tarvetta, koska
universumin asiat hoituvat hänen mukaansa ilman Jumalaa luonnossa vallitsevien
tunnettujen ja tuntemattomien lakien nojalla. Hawking ei havaitse, että juuri
luonnossa vallitseva pyrkimys jotakin kohden todistaa universumin olemuksen
taustalla toimivasta viisaudesta, joka tosin ilmennyksen tasolla toteutuu osittaisesti
– jatkuvien muutosten kautta.
***
Toinen uskonkappale on jo alkuvuosisatoina herättänyt eniten
ristiriitoja ja tulkintaeroavuuksia. Ensimmäisellä vuosisadalla nykyisen, tai
edes apostolisen ja Nikean tunnustusten kaltaisia näkemyksiä Jumalan Pojan
luonteesta ei olisi käsitetty lainkaan.
Kristologian määrittelyn
yhteydessä muuan piispa pyysikin Jumalaa varjelemaan häntä ajattelemasta
Jumalansa (Kristuksen) luonnetta.
Käsitys jumalalliseen
yltäneistä inhimillisistä yksilöistä on tuhansia vuosia vanhempi kuin
kristinusko. Itämaiset ihmiset puhuivat avataaroista (jumalallista
inkarnaatioista), buddhista ja boddhisatvoista jo kauan sitten viitaten siihen,
että ihmisen on mahdollista saavuttaa ajallisesta riippumaton, sisäisesti pysyvä
tietoisuuden tila.
Valitettavasti laitostuva
kristillinen liike monopolisoi itselleen Jumalan poikuuden väittäen itsekkäästi
ja totuutta häpäisten, että ainoastaan heidän ydinpersoonansa, Nasaretin
Jeesus, oli Jumalan poika. Hänen fyysiseen alkuunsa kehiteltiin (jo
evankelistat) mitä omituisimpia näkemyksiä neitseellisestä sikiämisestä Pyhästä
Hengestä.
Partenogeneesiin
kykenevät kuitenkin lähinnä kirvat, kummitussirkat ja amatsonimollit – ihmisen
kohdalla asia liittynee ainoastaan ”toiseen syntymiseen”, inhimillisen tajunnan
vaihtumiseen jumalalliseksi (syntymällä uudelleen ylhäältä, Pyhästä Hengestä).
Historiallisen Jeesuksen
osalta hänen kuolemalleen Pontius Pilatuksen aikana löytyvät varsin pitävät
perusteet – tosin evankelistojen antama luonnehdinta Pilatuksesta ei vastaa
todellisuutta.
Jeesuksen kuoleman
jälkeisten tilojen kuvaukset lienevät suurelta osin evankelistojen
mielikuvituksen tuotetta (en tosin kyseenalaista tietoisuuden ylösnousemusta).
Jeesuksen kerrotaan lausuneen
ristillä, että hän olisi jo samana päivänä toisen ryövärin kanssa paratiisissa.
Mikäli Johanneksen evankeliumiin voidaan nojata, niin Jeesus oli jo paljon
ennen fyysisen ruumiinsa menettämistä tietoisuutensa suhteen kuolemattomassa
tilassa – yhtä Isänsä kanssa – joten kehon menettäminen ei merkinnyt mitään hänen
todellisen olemuksensa suhteen (kaikki maailman antama ja vaatima oli hänen
osaltaan jo täytetty, consummatum est).
Evankeliumit luovat
hieman ristiriitaisen kuvan siinä, että Jeesus toisaalla sanoi pysyvänsä
seuraajiensa lähellä maailman loppuun saakka – toisaalla kerrotaan hänen
siirtyneen taivasten valtakuntaan (pois ajallisen piiristä) ja asettuneen Isän
oikealle puolelle (vaikka Isässä ei olisikaan puolia tai muutakaan
erilaisuutta).
Miten on sitten
tuomitsemisen laita? Johanneksen 15. luvussa Jeesus sanoo, ettei hän tuomitse
ketään, vaikka osaisi kyllä tuomita oikein, koska on sisäisesti yhtä itse
todellisuuden kanssa. Toisaalla hän vakuuttaa tulleensa lähinnä pelastamaan
maailmaa johdattamalla ihmisiä ”pimeydestä valoon”. Jeesus myös toteaa, ettei
Isäkään (Jumalakaan) tuomitse ketään vaan että Hänen käskynsä on iankaikkinen
elämä.
Johanneksen evankeliumin
3. luku luo erikoisen kuvan tuomiosta: ”Mutta tämä on tuomio, että valkeus on
tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä
heidän tekonsa olivat pahat.” On varsin ilmeistä, että pimeys tarkoittaa tässä
ihmisen mielen suuntautumista ja samastumista katoaviin kohteisiin – he eivät
edes tosissaan etsi mitään pysyvää, vaikka näkisivät, että kaikki materiaan ja
muotoon pukeutuva katoaa aikanaan, samoin kaikki psyykkinen ”hyvä”, kuten
valta, maine ja kunnia.
Jo ensimmäisten
vuosisatojen ”toisinajattelijat” arvostelivat kirkolliseksi suuntaukseksi
muodostuvien valtaenemmistöä siitä, etteivät nämä tosissaan etsineet totuutta,
vaan tyytyivät toisilta lainattuihin uskomuksiin.
Saarnaaja toteaa
kirjoituksensa alussa: ”Turhuuksien turhuus, sanoi saarnaaja, turhuuksien
turhuus; kaikki on turhuutta!” Hän viittaa siihen, että kaikki ulkonainen on sellaisenaan
katoavaa. Tämä on kuitenkin tulkittava siten, että ulkoinen turhuus on
kuitenkin tarpeellista ja merkityksellistä siinä ja sen ajan, että pysyvä ja
todellinen saavutetaan. Ulkoinen on väline, jonka kautta saatava ”hyöty”
keräytyy sisäiseen, kunnes ”ajallisen painolasti kevenee”, ja todellisuuden
(jumalallisen) on mahdollista avautua itsenään ja itsessään.
Toisen uskonkappaleen selityksissä mainitaan, että Jeesus Kristus on
syntynyt Isästä iankaikkisuudessa. Ajattomuudesta syntyminen on yhteistä lähes
kaikille vakavasti otettaville hengellisille näkemyksille – toisin kuin
kristillinen, juutalaisuudesta lainattu ja suuresti paisuteltu oppi lunastuksesta
sijaissovituksen (vikauhrin) kautta.
Evankeliumeissa itsessään
edellytetään omakohtaista ylhäältä syntymistä (tietoisuuden muutosta) ja samalla
katoavaisuuteen samastuvan elämänymmärryksensä kadottamista, että ihmisen
tietoisuuden keskus siirtyisi ajallisen yläpuolelle.
Toisen uskonkappaleen
selityksen mukaan tavoitteena on elää Kristuksen valtakunnassa ja hänen
alamaisenaan palvellen häntä iankaikkisessa vanhurskaudessa, viattomuudessa ja
autuudessa.
Taivasten valtakunnassa
ei kuitenkaan voi olla erillisyyttä saati alamaisuutta, mikäli hengen olemus
ymmärretään oikein (Isä ja minä olemme yhtä, toivoisin heidänkin pääsevän
samaan ykseyteen). Henki on jakamaton olemus ja oleminen, ja sitä voidaan
tutkia ainoastaan hengen kautta (kuten Paavali asiaa valaisee).
Mestari Eckhart korostaa
saarnoissaan sitä, ettei ole olemassa mitään erityisiä ”Jumalan Poikia”, vaan
että kaikki voivat tavoitella alkuperäistä universaalia tietoisuuden tilaa,
joka ylittää selkeydessään ja kestävyydessään kaiken ajateltavissa ja
tunnettavissa olevan.
***
Kolmannessa uskonkappaleessa vakuutetaan varsin huonosti perustellen uskoa
Pyhään Henkeen, yhteen pyhään kristilliseen seurakuntaan, pyhien yhteyteen,
syntien anteeksiantamiseen, ruumiin ylösnousemiseen ja iankaikkiseen elämään.
Selityksessä todetaan tosin
oikeutetusti, ettei inhimillinen järkeily sinänsä voi avata elämän ja olemisen
syvimpiä ulottuvuuksia, koska se on aikasidonnainen, eli ehdollistunut
ilmentyneeseen elämään käsittäen siten ainoastaan sen puitteissa olevaa.
Oikeaa on myös se, että
hengellinen voi avautua suoraan sisäisen tietoisuuden keskukseksi, mikäli
kaikki häiritsevät virtaukset laantuvat. Puhuminen ”oikeasta uskosta” asian käsitteellisessä
mielessä on kyseenalaista, koska todellisuuden avautuminen ei ole kiinni
ajatusmuodoista, vaan itse kunkin todellisesta, sisäisestä olemuksesta (ja
tietenkin Korkeimman armosta).
Yhden pyhän kristillisen
seurakunnan mainitsemiseen ei löydy historiallisia perusteita (vastaan löytyy runsain
mitoin), sillä kirkko on jo ensimmäisten vuosisatojen aikana jakautunut
eripuraisiin – myöhemmin toisiaan vainoaviin leireihin.
Termi sinänsä viitannee
”pyhien yhteyteen” tai pikemminkin heidän tietoisuutensa yhteiseen lähteeseen
ja keskukseen: sisäisesti yhtenä olemiseen, sen jälkeen kun itsekäs,
minäkeskeinen tajunnan tila on väistynyt universaalin (jumalallisen) tietoisuuden
tieltä.
Kolmannen uskonkappaleen
selitys väittää, että Pyhä Henki varjelee ja valaisee koko kristikuntaa (ja
vain sitä) maan päällä ainoan oikean
uskon kautta. Tällainen käsitys heijastaa lähinnä ylitsevuotavaa (ellei
suorastaan saatanallista) itsekkyyttä ja tietämättömyyttä ihmiskunnan syvistä hengellisistä
pyrkimyksistä ja näkemyksistä kautta aikojen.
Uskonkappaleen maininta fyysisen
ruumiin ylösnousemuksesta on sekin varsin myöhäinen (”holistinen”) kehitelmä.
Alun perin kristillisissä piireissä ajateltiin tajuisen elämän jatkuvan
välittömästi fyysisen kuoleman jälkeen, joten viimeisen päivän odotteluun
tajuttomassa tilassa (saati haudan levossa) ei löydy minkäänlaisia perusteita.
Vanhan testamentin (ja
monien muiden perinteiden) mukaan vainajat (ainakin valtaosa heistä) oleilivat
ns. tuonelassa – ei siis helvetissä, joka on myöhemmin kehitelty
”loppusijoituspaikka” niille, jotka eivät omaksuneet yhteisön ”ehdottomiksi
totuuksiksi” määrittelemiä kiintoajatuksia.
Kuoleman jälkeiset tilat
(joita lienee useita ja laadultaan erilaisia – ”monia asuinsijoja”) lienevät
lähinnä subjektiivisia tiloja, joissa maallinen elämänkokemus sulatetaan ja
suodatetaan luonnollisen prosessin kautta ihmisen sisäiseen (sielulliseen)
olemukseen (lyhde puidaan ja siemenet lajitellaan).
Näihin tiloihin liittynee
yhä tietynlainen ajallisuus ja hahmoistuminen (tosin ei samanlainen kuin
fyysisessä elementissä). Ongelma saattaa olla siinä, ettei niissä enää voida
omaksua mitään todella uutta (vilja ei yleensä kasva puinnin jälkeen), josta
syystä evankeliumeissa ja monissa muissa hengellisissä opastuksissa korostetaan
elinaikaisen toiminnan merkityksellisyyttä.
Tuomaan evankeliumissa (n:o
59) kehotetaan etsimään (todella) elävää niin kauan kuin itse elää, sillä
kuoleman jälkeen sitä ei voi löytää, vaikka haluaisikin.
Näkemys, että jossakin
vaiheessa tulee ”viimeinen päivä”, on tieteellisestikin hyvin perusteltu. Tämän
maan osalta ”viimeinen päivä” lähestyy melko varmasti joskus parin miljardin
vuoden kuluttua, kun aurinko on kuluttanut polttoaineensa ja alkaa laajentua.
Siihen mennessä ihmiskunnan kokonaisuudessaan olisi syytä etsiä ja löytää elämän
pysyvä, muodoista riippumaton ydin, jonka säilyvyys ei ole sidoksissa aikaan ja
tilaan.
Iankaikkista elämää ei
tulisi ymmärtää (kuten usein tehdään) rajattomaksi venytetyksi ajallisuudeksi,
sillä kaikki ajallinen nojaa peräkkäisyyksiin ja on luonteeltaan puutteellista,
katkonaista tai kokonaan katoavaa.
***
Uskonkappaleiden
selitysten lopussa todetaan hyvin ylimielisesti: tämä on varmasti totta. Tällaisen
totuusnäkemyksen nojalla kristikunta ja useat muut uskonnolliset tai
poliittiset järjestelmät ovat motivoineet ja suorittaneet – ja suorittavat yhä –
mitä kauheimpia tekoja.
Jeesuksen sanotaan
varoittaneen vannomasta mitään, koska pelkkään inhimilliseen järkeilyyn nojaava
tajunta ei kykene havaitsemaan välittömästi asioiden todellista ydinolemusta – muuttumatonta
todellisuutta.
Tunnustusten suhteen on
syytä muistaa, että Nasaretin Jeesus itse taisteli koko lyhyen ikänsä
ympäristönsä tunnustuksellista uskomustapaa (kuollutta sanaa) vastaan. Hänelle
suoraan tiedostettava todellisuus (Isän sana, tietoisuus hengessä) oli ainoa
ehdottoman uskon arvoinen asia.
Varoituksista huolimatta
laitostuva kirkko teki Jeesuksen opastuksista omiin tarkoituksiin paremmin
soveltuvan yksinkertaistetun ja lihallistetun ”opin Jeesuksesta”.
Viisas Siirak varoitteli määrittämästä
mitään suoralta kädeltä hyväksi tai pahaksi, koska ihmiset eivät tunne elämän
dynamiikkaa: sitä, millaisia muutoksia erilaiset virikkeet tuottavat aikojen
saatossa ihmisten sisäisessä olemuksessa.
Sisäisessä (sielullisessa)
olemuksessa tapahtuvat muutokset ovat hengellisessä mielessä ainoita tärkeitä
asioita (taivaallisia aarteita). Muutokset ulkoisessa käyttäytymisessä ja
totuuksina omaksutut kiinteät ajatusmuodot eivät välttämättä edistä yksilön
avautumista elämän todellisen lähteen suuntaan, josta Jeesuksen ja Jaakobin
mukaan kaikki hyvä ja täydellinen on peräisin ja löydettävissä.
Jäykkien sanallisten
tunnustusten laatiminen johtaa useimmiten siihen, mistä Uusi testamentti
varoittelee erilaisin vertauksin: että ihmisten järjellinen toiminta rajoittuu
tai jopa halvaantuu aivan liian pinnallisten käsitysten puitteisiin. Synoptiset
evankeliumit puhuvat ”leilien kovettumisesta” viitaten kiinteisiin ajatusmuotoihin,
joita aletaan sellaisinaan pitää totuuksina ja jotka estävät tai vääristävät uusien
– mahdollisesti totuudellisempien – virikkeiden pääsyn ja vaikutuksen tajuntaan.
Myös Matteuksen ja
Luukkaan kirjaamat vertaukset leivisköiden hengellisesti hyödyllisestä käytöstä
viittaavat siihen, että ihmisten tulisi pitää mielensä riittävän avoinna että
tajunta saisi erilaisia virikkeitä työstettäväkseen voidakseen laajeta ja syvetä
luonnollisesti.
Pelkän järjen tai
tunteiden kautta todellisuus itsessään ei tietenkään avaudu, mutta ymmärryksen
syveneminen, mielen puhdistuminen ja vapautuminen enimmistä ehdollistumistaan voi
poistaa esteitä henkisen olemuksen luonnollisen ja armollisen avautumisen
tieltä.
Uusi testamentti puhuu
”lasten kaltaisuudesta”, joka helposti ymmärretään lapsellisuudeksi, jollaisen
kanssa käsitteellä ei ole mitään tekemistä. Jeesus saattoi viitata jopa lapsiin,
jotka eivät ole vielä oppineet ajattelemaan käsitteellisesti saati lausumaan
sanaa ”minä”.
Hengellisessä mielessä
lasten kaltaisuus merkitsee käsitteellisen ajattelun ja tunteilun ylittävää
tietoisuuden tilaa, jossa kaikki asiat paljastuvat välittömästi sellaisina kuin
ne todellisuudessa ovat.
Paavalin Korinttolaiskirjeessään
kauniisti kuvaama rakkaus viittaa jumalalliseen, kaikkea yhtäläisesti
syleilevään rakkauteen, jonka rinnalla inhimillinen rakkaus parhaimmillaankin
on vain kalpea esiaste.
Jumalallinen rakkaus
pitää auringot ja planeetat kiertoradoillaan ja tekee mahdolliseksi sen, että
kaiken ilmenneen elämän on mahdollista palata korpivaelluksensa jälkeen
takaisin alkuperäiseen, henkiseen tilaansa. Apostoli kuvaa tätä paluuta ihmiskunnan
osalta prosessina, jossa ensimmäisestä Adamista kehkeytyy (mikäli on
kehkeytyäkseen) viimeinen Adam – Jumalan kuvan (Jumalan poikuuden, Kristuksen)
toteuttamaan kykenevä henkinen, elämää luova olemus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti