Monilla tämän ajan ihmisillä ei ole aikaa tai halua paneutua elämänsä
tarkoituksiin ja tavoitteisiin muuta kuin muodollisten asioiden puitteissa.
Ihmisiä kiinnostaa oma ja läheisten hyvin- ja huvinvointi sekä mahdollisesti vallan
ja kunnian saavuttaminen. Fyysisen elämän jälkeinen tulevaisuus – mikäli
sellaiseen ylipäänsä uskotaan – jätetään suosiolla ”sen ajan murheeksi.”
”Loppupelin suhteen” varsin suuri joukko näyttäisi ainakin pinnallisesti luottavan
siihen, että kristillinen kaste, rippikoulu ja sosiaalisesta näkökulmasta
säädyllisesti vietetty elämä antavat riittävän suojan uskontojen piirissä
kuvaillun (tai kuvitellun) kadotuksen
suhteen.
***
On hyvin todennäköistä, että joidenkin uskontojen puitteissa näkemykset
ihmisen ”loppusijoituspaikoista” on kärjistetty käsittämään ainoastaan
ääripäät, taivaan ja helvetin,
joihin ei ihmiskunnan tässä kehitysvaiheessa todennäköisesti ole vielä koskaan
ollut tungosta.
Taivaasta on luotu maallisen elämän ihannetila, jossa eletään (raamatun
todisteista poiketen) erillisinä, persoonallisina olentoina (ei siis Jumalan
yhteydessä). Helvetti kuvataan ikuisena kidutuspaikkana, vaikka evankeliumit
puhuvat lähinnä tajuisuuden sammumisesta (kadotuksesta).
***
Tuomaan evankeliumi (Tuom. 99) kirjoittaa:
Oppilaat
sanoivat hänelle: ”Veljesi ja äitisi ovat tuolla ulkona.” Jeesus sanoi heille:
”Minun veljeni ja äitini ovat nämä, jotka ovat täällä ja tekevät minun Isäni
tahdon. He pääsevät sisälle Isäni valtakuntaan.”
Isän tahdon täyttäminen edellyttää todellisuudessa sitä, että ihminen
tiedostaa välittömästi, mikä on Isän tahto – eli millaisia asiat ovat henkiseltä
tasolta tarkastellen – ilman maallisen kokemuksen luomia ehdollistumia ja
vääristymiä.
***
Matteuksen evankeliumi (Matt. 23:25) toteaa:
Voi teitä,
kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te puhdistatte maljan ja
vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä!
Saman vahvistaa myös Tuomaan (Tuom. 89) evankeliumi:
Miksi
pesette maljan ulkopuolen? Ettekö käsitä, että sama, joka on tehnyt sisäpuolen,
on tehnyt ulkopuolenkin?
Tekstit korostavat sitä, että tavallisen ihmisyyden ylittäminen edellyttää
sisäistä muutosprosessia. Jonkinasteinen ulkoinen kurinalaisuus (siivosyntisyys)
on tietenkin tarpeen siinä, että karkein aistillisuus ja mielen halut eivät
pidä ihmisen mieltä täysin vallassaan.
Mielen ja kehon pakottaminen johonkin muottiin ei kuitenkaan yleensä johda
ymmärryksen selkiytymiseen ja sisäiseen rauhaan.
Matteuksen Vuorisaarna sisältää kehotuksen pahan vastustamattomuuteen
(Matt. 5:39):
Älkää tehkö
pahalle vastarintaa.
Kehotus ei liene tarkoitettu sovellettavaksi suoraan kaikkiin tilanteisiin,
vaan se kuvannee lähinnä tavoiteltavaa mielen tilaa, jossa viha (tai mitkään
muutkaan defenssit ja vetovoimat) ei saa valtaa eikä määritä toimintaa.
Pahan vastustamattomuutta tulisi soveltaa myös oman sisäisen muokkautumisen
suhteen niin, ettei pyri pakottamaan itseään mihinkään sellaiseen, jossa luonto
nousee vastaan. Pakottaminen johtaa usein mielen kieroutumiseen siten, että
tietoisen kontrollin alainen pahe (halu, himo, yms.) purkautuu hieman eri
muodossa (kuten on käynyt joidenkin katolisten pappien selibaatissa).
***
Huomion kiinnittäminen omaan sisäiseen olemukseen tulee ilmi myös paljon
käytetyssä Matteuksen (Matt. 7:5) lauseessa:
Sinä ulkokullattu, ota
ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi
silmästä.
”Näkeminen” tarkoittaa tietenkin omista ennakkoasenteista ja
tietämättömyyksistä vapautunutta ymmärryskykyä. Ihminen havaitsee toisissa
helpoiten sellaisia piirteitä, joita hänessä itsessäänkin (malkana) löytyy.
Matteus (Matt. 15:7-8) korostaa ymmärryksen (sydämen) tärkeyttä
kirjoittaessaan:
Te ulkokullatut, oikein
teistä Esaias ennusti, sanoen: ”Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta
heidän sydämensä on minusta kaukana.”
Joku nykypsykologi saattaisi tulkita, että kyse on ns. tunneälystä –
eräänlaisesta järjen ja tunteen tasapainotilasta, mutta todennäköisesti lauseen
sydän viittaa tavanomaista tunteilua ja loogista ajattelua selkeästi korkeampaan
järjellisyyteen eli viisauteen (korkeampaan mentaaliseen ominaisuuteen).
Luukaskin (Luuk. 12:56) nostaa esiin tavanomaisen järkeilyn ja tutkimisen
suhteellisen merkityksen todeten:
Te ulkokullatut, maan ja
taivaan muodon te osaatte arvioida; mutta kuinka ette arvioitse tätä aikaa?
Evankelista tarkoittanee tällä ajalla ainoan aidosti elettävissä olevan
hetken sisäistä merkitystä ja olemusta. Monet älykkäinä pidetyt persoonat
suuntaavat sitä vastoin koko huomionsa ulkoisiin ajallisiin ilmiöihin tai
menneisyyteen.
***
Matteuksen evankeliumi (Matt. 6:5 ja 6:16) varoittaa ulkoisen uskonnollisuutensa
esittelemisestä toisille ihmisille:
Kun rukoilette, älkää
olko niin kuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat
synagogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Kun paastoatte,
älkää olko synkännäköisiä niin kuin ulkokullatut; sillä he tekevät kasvonsa
surkeiksi, että ihmiset näkisivät heidän paastoavan.
Yleisesti omaksuttujen tapojen noudattaminen niin kaduilla kuin kirkoissa
ei tietenkään ole pahitteeksi, ellei ihminen luule niiden kautta ansaitsevansa
itselleen ”käyttökelpoisia taivaspisteitä.”
***
Luukas (Luuk. 17:20-21) kirjaa varsin harvoin siteeratun sanoman:
Ei Jumalan valtakunta
tule nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: ”Katso, täällä se on”, tahi:
”Tuolla”; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä.
Tekstin voidaan ajatella (tosin väärin) viittaavan ”lopun aikoihin”, mutta
todennäköisimmin se kuvaa sitä, että henkinen, jumalallinen olemus muodostaa
kaiken olevaisin sisimmän ytimen – ja että ihmisen on tarkoitus ”kaivaa” se
esiin.
Johanneksen (Joh. 3:3) huomattavasti useammin käytetty, samaa tarkoittava
sanoma kuuluu:
Totisesti minä sanon
sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.
Ensimmäinen Pietarin kirje (1. Piet. 1:23) yhtyy asiaan:
Te, jotka olette
uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan
elävän ja pysyvän sanan kautta.
Kirjeessä ”Jumalan elävä ja pysyvä sana” ei varmaankaan tarkoita pelkästään
ulkoisesti tai sanallisesti ilmaistua, vaan sisäiseen tietoisuuteen avautuvaa
välitöntä havaintoa itsessään ”asioiden muuttumattomasta ydinolemuksesta
(vapauttavasta totuudesta).”
***
Matteuksen evankeliumi (Matt. 23:13-15) ruoskii varsin kovin sanoin aikansa
(ja kaikkien muidenkin aikojen) uskonnollisia johtajia:
Voi teitä,
kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten
valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli
meneväisten sisälle mennä.
Evankeliumi väittää, etteivät johtajatkaan olleet hengellisissä
pyrkimyksissään aivan tosissaan eivätkä halunneet päästää ketään maallikkoa
edes niille ulkoisen tiedon lähteille, joita heillä itsellään mahdollisesti oli
käytössä (elleivät jo olleet sitä kadottaneet).
Suomessakin useat separatistiset johtajat (kuten Jaakko Kärmäki) ovat
aikoinaan arvostelleet kirkon pappeja vastaavista puutteista – jopa siitä –
etteivät nämä olleet Jumalan opettamia, vaan pelkkiä kirjanoppineita (jotkut
jopa hyvin laiskoja).
***
Tuomaan evankeliumi (Tuom. 22) tuo esiin ulkoisen ja sisäisen saattamisen
täydelliseen vuorovaikutukseen – Pyhän Hengen temppeliksi:
Jeesus
näki, kun pieniä lapsia imetettiin, ja hän sanoi oppilailleen: ”Nämä imeväiset
ovat kuin ne, jotka ovat menossa valtakuntaan.” Oppilaat kysyivät häneltä:
”Pääsemmekö siis me, jotka olemme lapsia, sisälle valtakuntaan?” Jeesus sanoi
heille: ”Kun teette kaksi yhdeksi, sisäpuolen samanlaiseksi kuin ulkopuolen,
ulkopuolen samanlaiseksi kuin sisäpuolen, yläpuolen samanlaiseksi kuin alapuolen
… silloin pääsette sisälle valtakuntaan.
Sanoman ydin on kaltaisuus – se, että inhimillinen (ajallinen) ja
jumalallinen (ajaton) ovat luonteeltaan niin erilaatuisia, etteivät ne voi
sisäisestikään yhdistyä, ellei toinen kadota aikaisempaa luontoaan. Ainoa
”aikaisempi” eli aikaan samastunut on tietenkin ihminen, tai tarkemmin määritellen
ihmisen ajallisiin ilmiöihin ehdollistunut (ja siinä mielessä ”perisyntinen”) mieli.
Johanneksen evankeliumi (4:24, 3:6 ja 6:63) kuvaa inhimillisen ja
jumalallisen erilaatuisuutta:
Jumala on
Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa.
Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä.
”Lihasta syntyneellä” tarkoitetaan tietenkin psyko-fyysisen elämäntavan
synnyttämiä ehdollistumia, joilla ei ole henkisen olemuksen ja olemisen
kannalta merkitystä. Niillä on tietenkin oma tarkoituksensa siinä, että ihmisen
kokonaisolemuksesta joskus muodostuisi ”eläväksi tekemään kykenevä henki.”
Ihmisellä (sillä Jumalan kuvaksi tulleella) täytyy olla luovassa toiminnassa
käytössään myös täysin kehittyneet mentaaliset välineet – tietoisuuden
keskuksen tulee kuitenkin sijaita ”hengen ykseydessä.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti