Englannin sana SUPERMAN
on käännetty suomeen teräsmieheksi. SUPER on latinaa ja merkitsee jotakin yli
menevää, ylhäällä, yläpuolella, korkealla tai päällä olevaa. Englannin (ja
monen muun kielen) MAN tarkoittaa ihmistä tai miestä. Sana on peräisin sanskritista,
jossa se kuvaa ajattelua tai järkeä.
Joissakin itämaisissa
perinteissä puhutaan MANASAPUTROISTA, järjen pojista, joilta ihmiskunnan
uskotaan perineen ajattelukykynsä silloin, kun nämä itse nousivat olemuksessaan
korkeammalle tasolle.
SUPERMAN tarkoittaisi
sananmukaisesti lähinnä ylijärjellistä, tietoisuutensa suhteen tavallisesta
älyllisyydestä poikkeavaa ihmisyksilöä.
Joe Shusterin ja Jerry
Siegelin luoma sarjakuvasankari julkaistiin jo v. 1938. Teräsmies oli
tuhoutuneella Krypton-planeetalla syntynyt, maallisten ottovanhempien
kasvattama lapsi, joka sai nimen Clark Kent. Alkuperäinen hahmotelma poikkesi huomattavasti
myöhemmistä versioista ollen kaljupäinen mies, joka harjoitti telepatiansa
avulla rikollisuutta.
Hahmon myöhemmissä versioissa
Clark Kent alkoi taistella rikollisia vastaan ja pelastaa ihmisiä
onnettomuuksilta ja luonnonkatastrofeilta. Varhaisissa sarjakuvissa
teräsmiehellä oli kyky loikata 200 metriä, jota myöhemmin paranneltiin
supernopeaksi lentokyvyksi. Sen lisäksi mies omasi ylivertaiset voimat,
haavoittumattomuuden (paitsi kryptonia vastaan), sekä sai aikaan pyörremyrskyn
tai jäätymisen puhaltamalla. Hänen näköaistinsa kattoi koko spektrin ja
havaitsi elävien olentojen auran. Sen avulla saattoi tarkastella myös kaukaisia
tai mikroskooppisen pieniä kohteita.
Teräsmies on saanut
paljon vaikutteita vanhoista henkisistä perinteistä, joissa on mainintoja mm.
levitoinnista, erilaisista selvänäön kyvyistä, jotka yltävät kaukaisiin
kohteisiin ja mikroskooppiselle tasolle.
Itämaisten mestarien
kerrotaan sytyttäneen nuotion tuleen puhaltamalla. Kristillisyyden ydinhahmon
sanotaan lukeneen ihmisten ajatukset ja suorittaneen mitä ihmeellisimpiä
tekoja. Hänen jälkeensä tunnetaan Apollonius Tyanalaisen kaltaisia ihmeiden
tekijöitä ja kirkon piirissä toimineita thaumaturgeja.
Teräsmiehen vastustajaksi
kehitelty ULTRAMIES luonnehditaan hänen käänteisuniversumissa asuvaksi pahanlaatuiseksi
kaksoisolennokseen, joka ainakin periaatteessa muistuttaa kristillistä personoitua
pahuutta eli saatanaa (jolla myös on oma universuminsa, lukemattomien ihmisten
”loppusijoituspaikka” – helvetti).
SUPERMANIN ja
kristillisen SUPERSTARIN (Tim Ricen ja Andrew Lloyd Webberin rockoopperan nimen
mukaan), Nasaretin Jeesus Kristuksen välillä löytyy ainakin se ero, että
jälkimmäinen kiinnitti huomiota lähinnä ihmisten sisäisen olemuksen
”pelastamiseen” eikä suunnannut voimiaan edes itsensä suojelemiseen.
Sisäisen olemuksen
kehittämistä, saati pelastamista (ikuiseksi saattamisesta), on tietenkin hyvin
vaikea ilmentää sarjakuvan tai elokuvan keinoin, vaikka siihen liittyvät
prosessit itsessään saattavat todellisuudessakin olla mitä dramaattisimpia
(kärsimysten täyteisiä).
Lähes kaikki henkisen
perinteet puhuvat SUPERIHMISESTÄ – tai ainakin ihmisessä olevasta
mahdollisuudesta ylittää tavanomaiset inhimilliset rajoituksensa sekä
tietoisuuden että myös voimien suhteen. Itämailla pyritään kasvattamaan
kelvollisista oppilaista mestareita. Kristillisessä perinteessä yritetään kuolettaa
vanha Aatami, että uusi voisi astua sen sijaan – ja että äärimmillään Kristus
tulisi puetuksi ylle ja samalla yksilö antaisi hänelle taas fyysis-psyykkisen muodon.
Filosofi Nietzsche puhui
samasta mahdollisuudesta kohota kaiken tavanomaisen yläpuolelle YLI-IHMISEKSI,
joka tarkoittaa korkeimmillaan samaa kuin kristillinen käsite KRISTUS.
Nietzsche määritteli lisäksi yli-ihmistä alemman asteen korkeammaksi
ihmisyydeksi, ymmärryksen suhteen hyvin kehittyneeksi ihmiseksi, jollaista
Uuden Testamentin kuvauksissa symboloidaan Johannes Kastajalla (korkein
inhimillisen ihmisen tila).
Vasta ”lasten kaltaiseksi
tuleminen” nostaa ihmisen sisäisesti inhimillisten rajoitusten yläpuolelle sekä
filosofi Nietzschen että evankeliumien näkemysten mukaan. Lapsen kaltaisilla ei
tietenkään tarkoita lapsellisia tai typeriä ihmisiä, vaan sellaisia, jotka
eivät enää tarvitse ehdollistuneita ajatusprosesseja toimintansa pohjaksi, vaan
tiedostavat kaiken tarvitsemansa ”suoraan ylhäältä, ehdollistumattomasta pyhäin
yhteydestä.”
Tällaisia näkemyksiä
voidaan tietenkin pitää pelkkinä spekulaatioina, joiden avulla on pyritty
korostamaan jonkin aatesuunnan ylivertaisuutta. Jopa kristillisen kirkon
piirissä yli-ihmisyys on suurelta osin rajattu ainoastaan ydinpersoonaan,
Jeesus Kristukseen, jonka toimintaan tavallisten ihmisten on tarve rakentaa
uskonsa – ainakin muodollisesti.
Johanneksen evankeliumin
mukaan Jeesus itse tosin kehotti kaikkia ihmisiä samaan ykseyteen Isän kanssa,
missä hänen oma sisäinen olemuksensa jo oli. Hän vakuutti, että opetuslapsetkin
voisivat suorittaa jopa suurempia ihmeitä kuin hän itse, mikäli he vain kykenisivät
ottamaan vastaan Pyhän Hengen – tullen sen myötä sisäisesti korotetuksi aivan
toisenlaisen tietoisuuden piiriin.
Lienee mahdotonta
päätellä varmasti, kuinka moni Jeesuksen opetuslapsista todella pääsi
lähimainkaan samaan tilaan kuin hän itse – jotkut kun jopa väittävät, että Jeesus
sai arvoisensa oppilaan vasta Paavalissa.
Ensimmäisten vuosisatojen
aikana Jeesusta koskevaan perimään liittyneet moninaiset kirjoitelmat
antaisivat kuitenkin viitteitä siitä, että aatteen leviäminen ei ollut kiinni
pelkästään apostoli Paavalin käsistä ja jaloista, vaan näkemyksiä tutkittiin ja
tulkittiin hänen aikanaan ja hänen jälkeensä myös hänestä riippumattomissa
piireissä. Monet ei-kanoniset tulkinnat on nimetty jonkin tunnetun opetuslapsen
mukaan (kuten Marian, Filippuksen, Pietarin ja jopa Juudaksen evankeliumit),
mikä ei kuitenkaan takaa sitä, että kyseisillä opetuslapsilla olisi ollut
jotakin tekemistä tekstien synnyssä.
Ihmeisiin tai
yli-ihmisiin uskominen on useimmille ihmisille kaikkea muuta kuin helppoa.
Tieteellis-materialistinen maailmankuva on muutaman viime vuosisadan aikana syöpynyt
lujaan etenkin länsimaiseen ajatteluun, jossa ajattelua ja havaintoja sinänsä
pidetään ihmisyyden korkeimpana kykynä – huolimatta sen kautta saavutetuista
kyseenalaisista ilmiöistä (sodista, saastumista yms.).
Evankeliumit puhuvat ani harvoista,
jotka osoittautuvat kelvollisiksi ottamaan vastaan ja vastuun korkeammista
voimista, joiden käyttäjää ulkoiset tai sisäiset ärsykkeet eivät enää voi
horjuttaa. Heidän tulee tilanteista huolimatta pysyä sisäisessä rauhan tilassa,
mistä käsin vain harvoin puututaan ”elämän luonnolliseen kulkuun” – saati
siirrellään vuoria.
Monet meistä haluaisivat
varmaan saada sellaiset supermiehen tai -naisen voimat, joita ei synny
punttisaleilla edes steroideiden avulla. Fyysisen voimin aikaan saatavat asiat
ovat kuitenkin varsin vähäpätöisiä ja ohimeneviä, joten sellaisten hankkimiseen
ei kannattaisi käyttää kovin paljon rajallista aikaa ja energiaa. Saattaa jopa käydä
jopa niin, että lihaksistoon kertynyt saavutetaan tajunnan kustannuksella.
Lähes kaikkien vakavasti
otettavien perinteiden mukaan superihmisyyden kynnys löytyy inhimillisten
halujen piiristä. Niiden täytyy kokonaan lakata, että jotakin suurempaa
voitaisiin luovuttaa ihmisen valtaan. Evankeliumit puhuvat elämänsä
kadottamisesta tai itsensä unohtamisesta, koska ilman sellaista muutosta
ihminen käyttäisi ”supervoimia ja -tietoisuutta” todennäköisesti itsekkäisiin
tarkoituksiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti