Kanadalaisen Keri Smithin
suuren suosion saavuttaneen ”kirjallisen työn” nimi on ”TUHOA TÄMÄ KIRJA.” Se
on nyt ilmestynyt myös suomenkielisenä WSOY:n kustantamana (rima näyttää
asetetun ”kukkaron korkeudelle”).
Erään arvostelijan mukaan
kirja antaa sen hankkineelle (lukija-sanaa ei voitane edes käyttää) ”vapaat
kädet” toteuttaa itseään – jokaiselta sivulta löytyy tosin toimintaohjeet
siitä, mitä tulisi tehdä (joten mihin se vapaus on jäänyt?).
Ohjeiden mukaan jollekin
sivulle voi sotkea ruokaa, toiselle jotakin tahmeaa, kolmannelle piirtää pitkä
viiva. Jonkin sivun voi repäistä irti, toisen taittaa lennokiksi ja myydä (jos
joku sattuisi ostamaan). Kirjan voi heittää mäkeä alas, ottaa mukaan suihkuun
ja antaa kaverinkin osallistua sotkemistalkoisiin (mikäli kaveripiiristä löytyy
yhtä korkean kulttuurin harrastajia). Siitä muodostuu näin omistajansa näköinen
ja hajuinen teos.
Kirja lienee tarkoitettu
jonkinlaiseksi terapiavälineeksi, johon voi purkaa aggressioitaan ja
turhautumiaan. Vajaa kymmenen euron hintaisena se on halvempi kuin
posliiniastioiden rikkominen tai käynti psykiatrin vastaanotolla.
Ennen sidottuja kirjoja
kirjallisia tuotteita tehtiin mm. papyruskääreiksi. Paperiteollisuus on jo
kauan ennen Keri Smithin oivallusta tuottanut pehmopaperista itse
täydennettäviä ”kirjoja”, joissa ei ole edes luovuutta sitovia käyttöohjeita.
Niistä syntyy omistajansa hajuisia tuotteita, jotka huuhdotaan välittömästi
kiertoon.
Pehmopapereiden
valmistajat voisivat tietenkin osallistua varsinaisiin kulttuuritoimintoihin
painattamalla kääröihinsä hienoja mietelauseita tapaan:
Pyyhi vastaavat ainekset
myös omasta mielestäsi! Puhdasta tulee – huomiseen saakka!
Maailman kulttuurihistoria
osoittaa selvästi, että suuret joukot eivät vaadi kovin paljon ja että
heiltäkään ei saa vaatia juuri mitään. Kansa tahtoo sirkushuveja,
kaljakelluntoja ja aikuisten tosimielistä pallon perässä juoksemista (fudista?),
jota taiteilija Einari Uusikylä kutsui ”kinttukulttuuriksi.”
Viimeisen viidenkymmenen
vuoden aikana ”kulttuurin” nimissä on suoritettu mitä erikoisimpia ”kokeiluja”.
Jumalan teatterilaiset eivät tyytyneet omien kirjojensa turmelemiseen, vaan suihkuttelivat
alastomina 1987 yleisönsä päälle sammutusvaahtoa, kananmunia ja ulosteita. Yleisön
ohella myös esittäjät itse pakenivat kadulle, josta poliisi otti taiteilijat
kiinni.
Taiteiden suhteen on
tapana todeta, että sen vastaanottamisessa on kyse makuasioista – useiden
ylilyöntien ja häkellyttämistarkoituksessa tehtyjen tempausten ja töiden
suhteen voitaisiin kyllä todeta, että kyse ei ole mausta, vaan sen
puuttumisesta.
Taidemaalari voi ripustaa
tyhjän kankaan ja kertoa sen sisältävän kaiken, mitä kukin katsoja kykenee
mielessään kuvittelemaan. Pianisti voi istua muutaman minuutin soittimen
ääressä painamatta ainuttakaan kosketinta – jokainenhan voi kuvitella
omanlaisensa musiikin ja nauttia siitä tämän siunatun hiljaisen hetken ajan.
Andersenin sadussa
keisarilla oli uudet hienot vaatteet, joita kaikki ylistivät vuolaasti, kunnes
eräs lapsi totesi keisarin kulkevat ilman vaatteita.
Ihmiset ovat ehkä
turhankin hyvin oppineet ”sivistyneen tavan” myötäillä kritiikittä toisten
näkemyksiä, että tulisivat näin itse hyväksytyiksi. Filosofi Nietzsche totesi
tästä taipumuksesta:
”Kun tahdotte puhua hyvää
itsestänne, te kutsutte todistajan, ja kun olette vietelleet hänet ajattelemaan
hyvää itsestänne, ajattelette itsekin hyvää itsestänne.”
Saattaa olla niin, että
meidän pitäisi vapauttaa omaa tervettä ”lapsenmielisyyttämme” sen verran, että
uskaltaisimme ilmaista todella omia näkemyksiämme, vaikka ne eivät kaikilta
osin olisikaan yleisenä pidetyn mielipiteen mukaisia. Yleinen mielipide on
useimmiten joidenkin ”kellokaspässien” muodostama, jota ”lampaat” sitten
kiltisti seuraavat tullakseen hyväksytyiksi laumaan.
Periaatteessa tietenkin
voidaan todeta edellä mainitun filosofin sanoin, että koko elämä on kiistaa
makuasioista – ainakin niin kauan, että ihminen on jossakin määrin päässyt
selville elämän dynamiikasta ja tarkoitusperistä – ja osaa soveltaa niitä elämäänsä.
Lienee selvää, että
suurin osa meidän jokaisen oman kirjamme sivuista joutuu ”sielun silppuriin”,
koska ne ovat sisäisen olemuksemme ja tarkoitustemme suhteen kelvottomia –
Saarnaajan mainitsemaa ”turhuutta.” Valitettavaksi tilanne muodostuu lähinnä
silloin, jos koko kirjamme sisältö koostuu pelkistä ruoka-tarpeiden jätöksistä tai
raivon ja ilon purkauksista – ja häviäisi siten tämän ottelumme lopussa kuin ne kuuluisat ”suolikaasut Saharaan.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti