Iltalehden toimittaja, Marko-Oskari
Lehtonen, toteaa evankelisluterilaisella kirkolla olleen aina enemmän rahaa
kuin valvovia silmiä.
Nykyisin valvovia silmiä kuitenkin lienee
kuitenkin aivan riittävästi, mikäli ne vain pidettäisiin avoimina. Seurakuntiin
valitaan neljän vuoden välein vaaleilla kirkkovaltuusto,
joka valitsee käytännön toimintaan kahden vuoden välein kirkkoneuvoston (yhtymissä seurakuntaneuvoston).
Neuvostoilla on varsin paljon valtaa, ja niiden
johdossa on kirkkoherra.
Vain harvat kirkkoherrat ovat talousneroja (saati
ekonomeja), eikä sellaista heiltä tulisi edes odottaa. Seurakunnista löytyy
kuitenkin talousasioista perillä olevia virkailijoita, joiden velvollisuus
olisi saattaa pappien ja luottamuselimien tietoon (mieluummin välittömästi) esiin
tulleet taloudenhoidolliset ongelmallisuudet ja epäkohdat.
On hyvin erikoista, että tämän päivän seurakunnissa
hyväksytään esim. kuitittomia menoeriä. Verolainsäädäntö on pitänyt huolen
siitä, ettei sellainen käy laatuun edes pienissä yrityksissä, saati kunnissa
tai valtionhallinnossa.
***
Eräs ongelmien syy saattaisi olla siinä, että
seurakuntien luottamustoimiin hakeutuu tai haetaan henkilöitä, joilla on jo
valmiiksi hyvin myönteinen ”esiymmärrys” hengellisten organisaatioiden johtajia,
papistoa, kohtaan. Auktoriteetteihin kriittisesti suhtautuvat persoonat
lähtevät vain harvoin ehdolle seurakuntavaaleihin.
Valituiksi voi tietenkin toisinaan osua
talousasioista perillä olevia henkilöitä, jotka eivät useinkaan halua ryhtyä
taistelemaan ”tuulimyllyjä vastaan”, mikäli sattuvat havaitsemaan epäkohtia.
***
Pääkaupunkiseudulla paljastuneita epäkohtia ei tietenkään tulisi
yleistä koko maata koskeviksi. Erittäin monet pienet seurakunnat tuskailevat
aivan tavanomaisten talousvaikeuksien kanssa: miten kattaa välttämättömät
kiinteistö- ja henkilöstökulut?
Lienee myös niin, että pienten seurakuntien
papistoa ei tapaa ostoksilta ainakaan kotipaikkansa viinakaupasta.
***
Kirkkoherrojen reipas rahankäyttö ei tosin ole Suomessakaan aivan uusi asia. Pohjanmaalla kyröläiset valittivat jo 1500-luvun loppupuolella kuninkaalle ja piispalle, että heidän kirkkoherransa, Jaakko Geet, keskittyi kaupankäyntiinsä ja rikkauksiinsa niin perusteellisesti, ettei hänellä ollut aikaa huolehtia seurakuntalaistensa sieluparoista noina "maailmanlopun aikoina." Valitukset eivät kuitenkaan johtaneet mihinkään, sillä Geet oli kuninkaan erityisessä suojeluksessa.
Jälkipolvien lohduksi kirkkoherra kuitenkin maalautti omin kustannuksin kirkkoon seinämaalaukset, jotka vieläkin koristavat kirkon seiniä kolmena kerroksena.
***
Kirkkoherrojen reipas rahankäyttö ei tosin ole Suomessakaan aivan uusi asia. Pohjanmaalla kyröläiset valittivat jo 1500-luvun loppupuolella kuninkaalle ja piispalle, että heidän kirkkoherransa, Jaakko Geet, keskittyi kaupankäyntiinsä ja rikkauksiinsa niin perusteellisesti, ettei hänellä ollut aikaa huolehtia seurakuntalaistensa sieluparoista noina "maailmanlopun aikoina." Valitukset eivät kuitenkaan johtaneet mihinkään, sillä Geet oli kuninkaan erityisessä suojeluksessa.
Jälkipolvien lohduksi kirkkoherra kuitenkin maalautti omin kustannuksin kirkkoon seinämaalaukset, jotka vieläkin koristavat kirkon seiniä kolmena kerroksena.
***
Helsingin
seurakuntayhtymän verotulot ovat
148 miljoonaa euroa ja edellisten vuosien ylijäämää 281 miljoonaa.
Usein väitetään karkeasti, että tilaisuus tekee
varkaan.
Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa muuta kuin heikkoluonteisten
kohdalla ja siinä mielessä, että kynnys ”rennonpuoleiseen rahankäyttöön” muodostuu sitä
matalammaksi mitä enemmän varoja on käytettävissä. Saattaa olla myös niin,
etteivät luottamus- ja virkaelimet ”vaivaudu puuttumaan hengellisen esivaltansa”
toimiin silloin, kun ne eivät vielä vaaranna koko seurakunnan taloutta.
***
Kansalla (ja medialla) on taipumus vaatia maallisilta
poliitikoiltaan korkeaa moraalista ja eettistä tasoa. Periaatteessa heillä
olisi sitäkin suurempi oikeus vaatia tasokkuutta hengellisiltä auktoriteeteiltaan,
jotka myös käyttävät yhteisiä varoja ja ovat lisäksi koulutetut ja palkatut toimimaan
”henkisen ihmisyyden esikuvina ja opastajina.”
***
Julkisuuteen nousseet epäkohdat eivät ole mieltä
ylentäviä (lähinnä kuohuttavia), mutta kuitenkin välttämättömiä. Niihin voidaan
alkaa kiinnittää huomiota ennen kuin käytännöt ryöstäytyvät hallinnasta.
Ihmiset ovat erehtyväisiä, mutta oppivat sitä
nopeammin mitä pikemmin he saavat palautetta. Samalla voivat kaikki
osallistujat saada oivallista harjoitusta nöyryyden ja anteeksiantamuksen
hyveissä.
***
Kunnallisessa hallinnossa kunnanjohtajat ovat
menettäneet asemansa hallituksen puheenjohtajana, mutta joutuvat kuitenkin
kantamaan laillisuusvastuun tehtävistä päätöksistä.
Ehkä olisi paikallaan harkita myös sitä, että
kirkkoherrat toimisivat neuvostoissa ainoastaan esittelijöinä, jolloin luottamushenkilöt
voisivat omaksua suuremman vastuun taloudenpidosta.
***
Kirkollisissa organisaatioissa demokratia ei ole
juuri koskaan toiminut kovin tasa-arvoisesti – sellaiseen sen rakenne on liian hierarkkinen
(pappi keskeinen). Lutherin ajatuksena oli maallikoiden aseman vahvistaminen,
mutta asia palautui nopeasti ”teoreettiselle asteelle.”
***
Puhtaasti hengellisissä asioissa demokratia ei
tosin aina ole edes paikallaan, mikäli halutaan antaa sijaa todella ”näkeville
oppaille” ja välttää 200-luvun Calixtus I kaltaista keräysvarojen kavaltajaa,
jonka kristityt valitsivat (kaltaisenaan) Rooman piispaksi, kun hän ei
kieltänyt heiltä mitään mukavuuksia (kuten orjiin sekaantumista).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti