Totesi jo vanha kansa ja
jatkoi, että vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia.
Tällaiset käsitykset
heijastavat hyvin monille ihmisille tyypillistä, periaatteellista, psyykkisen lepokitkan
tapaista muutosvastusta.
Epäilys kaikkea uutta kohtaan
saattaa johtua myös kokemuksesta, etteivät hetikään kaikki uudet ideat ole
osoittautuneet onnistuneiksi.
Esimerkkejä voidaan
löytää mm. uusista rakennustavoista, joista on seurannut pahempia ongelmia kuin
mitä vanhoissa ja viluisissa hirsitaloissa koettiin.
Myös yhtenäiskoulu
näyttää tuottavan epätyydyttäviä tuloksia, koska turhan suuri osa ikäluokasta
ei motivoidu koulun oppiaineista. Vanhan rinnakkaisjärjestelmän asiallinen kehittäminen
olisi voinut johtaa parempiin tuloksiin.
***
Muutosvastus on sekä
luonne- että ikäkysymys. Nuoret ihmiset hakevat muutosta jopa sen itsensä takia
tai vastustaakseen vanhempien esittämiä ”aikansa eläneitä totuuksia.”
Vanhemmissakin ikäluokissa löytyy yksilöitä, jotka ovat keskimääräistä
joustavampia uusille ajatuksille tai jopa esittävät niitä itse.
Oppineisuus itsessään ei
kelpaa ajatuksellisen joustavuuden takeeksi, koska monet oppineetkin ehdollistuvat
oman alansa yleisiin näkemyksiin eivätkä sitten kovin helposti ota vastaan
mitään poikkeavaa (muuta kuin tietenkin itse esitettyä).
***
Jo Platon käsitteli
muutosvastuksen yhteiskunnallista merkitystä todeten, että muutoksia
vastustavat ja niitä puoltavat tulisi pitää vuorovaikutuksessa, että asiat
kehittyisivät ilman yli- tai alilyöntejä. Vuorovaikutus oli Platonin mukaan
mahdollista ainoastaan silloin, jos eri ryhmien kesken vallitsee riittävän
yhtenäinen käsitys siitä, mikä elämässä on olennaista.
***
Platon esitti myös suuria
varauksia demokratian suhteen, koska se ei hänen mukaansa ”ollut hyvä hyvässä
eikä pahassa”, koska mihin tahansa asiaan löytyi omat vastustajansa. Filosofi
suositteli ”valistunutta diktatuuria”, jonka ongelmaksi on historiallisesti
muodostunut ”huutava pula valistuneista diktaattoreista.”
Historia vilisee
hirmuhallitsijoita, eikä nykypäiväkään ole niistä päässyt eroon. Vanha kansa
väitti, että valta turmelee – mikä pitää paikkansa vain silloin, jos
vallanpitäjässä itsessään löytyy sisäinen alttius turmeltumiseen.
Kuitenkin on selvästi
havaittavissa, että useimmat kansat – suomalaiset mukaan lukien – kaipaavat keulakuvakseen
jonkinlaista ”filosofikuningasta”, joka kelpaa kaikkien moraaliseksi
esimerkiksi ja kykenee ajamaan koko kansa etua.
Kansojen parissa on myös
huomattu, että poliittiset järjestelmät nostavat usein esiin varsin
kapea-alaisia ja valtaan mielistymään taipuvaisia persoonia. Tämä käy ilmi siinä,
että monissa maissa on etsitty johtajia tavanomaiseen politiikkaan
sitoutumattomista toimijoista.
***
Elämän tarkoituksiin
syvästi paneutuneet filosofit (mikäli heitä jostakin löytyy) eivät yleensä ole kovin kiinnostuneita
vallasta muuta kuin velvollisuutena ja siinä suhteessa, missä valta voi
palvella ihmisyyden ylentämistä.
***
Tänä päivänä muistellaan
monilla tavoin Suomen sadan vuoden takaisen sisällissodan tapahtumia. Muuan
erikoinen persoona niissä tiimellyksissä oli Yrjö Kallinen, joka tuomittiin
toimistaan tai niistä huolimatta neljään kertaan kuolemaan. Hän ei itse
suostunut anomaan edes armoa.
Vankila-aikoinaan hän
päätti itsekseen, ettei enää koskaan tottelisi ketään eikä mitään arvovaltaa,
käskijää, hallitusta, jumalia tai enkeleitä – muuta kuin siinä, minkä hän itse
tuntisi oikeaksi tai parhaaksi mahdolliseksi.
Opetusneuvos Kallinen oli
tinkimätön, filosofisesti suuntautunut pasifisti, joka kuitenkin joutui
hoitamaan pari vuotta Suomen puolustusministerin tehtäviä.
Lisätietoa Yrjö Kallisesta ks.
http://kalervomielty.blogspot.fi/2017/02/elammeko-unessa.html
Lisätietoa Yrjö Kallisesta ks.
http://kalervomielty.blogspot.fi/2017/02/elammeko-unessa.html
***
Suomen historiaa
tarkastellen voidaan havaita, että kansan keskuudesta on sen identiteetin
syntymisen ja vaikeimpien vaiheiden aikoihin noussut merkittäviä persoonia,
jotka eivät ole katsoneet omaa etuaan, vaan ovat voimiaan säästämättä toimineet
kansan kehityksen turvaamiseksi. Samalla he ovat toimineet esikuvina koko
kansalleen.
Saattaisi olla jopa niin,
että helppoina aikoina karismaattisia johtajia ei edes tarvita, vaan silloin
myös keskinkertaiset saavat tilaisuuden harjoitella vaarantamatta kokonaisuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti