Ihmisillä on taipumus sijoittaa tulevaan aikaan
omia työhön, talouteen ja ihmissuhteisiin liittyviä odotuksia.
Mahdollisesti he luottavat sananmukaisesti Matteuksen 7:8 lupauksen: ”Sillä
jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.” Matteuksen
lupaus liittyy kuitenkin ihmisen henkisiin ponnistuksiin ja tavoitteisiin,
joihin on odotettavissa vastinetta, mikäli ne ovat todellisia ja täysin vapaina
pyyteistä.
***
Ulkoiseen elämään liittyy yleensä luonnollista
vastusta, joka panee ihmisen ponnistelemaan, että hänen mentaalinen puolensa
saisi riittävästi kasvuun tarvittavia impressioita.
1.
Mooseksen kirjan 3:17 julistaa kaiken vaivannäön ja
kärsimyksen juontuneen siitä, kun Aadam
otti vastaan Eevan väärästä puusta
poimiman omenan.
Kristityt nimittävät tätä näpistystä syntiin lankeemukseksi. Rakastavaksi ja
armolliseksi kuvattu Jumala langetti siitä ikuisen rangaistuksen kaikille
jälkipolville (mikäli Vanhan testamentin teksti tulkitaan sananmukaiseksi
totuudeksi).
Kirkkoisä
Origenes olisi pitänyt tämän kertomuksen
sananmukaista tulkintaa idioottimaisena, koska myytissä kuvataan karkean
symbolisesti inhimillisen tajunnan suuntautumisen muutosta ja sen samastumista
ulkoisiin kohteisiin ja omaan erilliseen minäisyyteensä.
***
Ensimmäinen
Mooseksen kirja 3:22 antaa
toisaalta ymmärtää, että Jumalasta erilleen joutuminen (eli perisynti) on
lähinnä välivaihe, josta irtautuminen on mahdollista, kunhan ihminen ensin
oppii kaiken tarvittavan vastakkaisuuksien (hyvän ja pahan) puitteissa:
”Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku
meistä, että hän tietää hyvän ja pahan.”
Ihmisen tulisi tämän näkemyksen mukaan jossakin
vaiheessa viisastua ainakin samaan asteeseen kuin sellaiset (alemmat)
jumaluudet, joista myös löytyy erillisyyden piirteitä. Kun tällainen tietoisuus
on saavutettu, tulisi ihmisen vielä päästä sisäisesti irti kaikesta
sellaisesta, joka nojaa vastakkaisuuksiin (hyvään ja pahaan):
”Kun hän ei vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi
myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!”
Jumalat (monikko) esitetään tässä jopa hieman
kateellisiksi ihmisten potentiaalisen mahdollisuuden suhteen, joten nämä
jumalat (elohimit) eivät ilmeisesti edusta täysin alkuperäistä täydellisyyttä,
vaan ovat itsekin jo erillistyneet ainakin jonkinlaiseen aika- ja
tilakäsitykseen.
***
Elämän
puu ei tietenkään ole mikään
konkreettinen kohde, josta voidaan kohdattaessa poimia iankaikkinen elämä,
olemus ja oleminen, vaan kaiken muodollisen perustana oleva ajaton ja
muuttumaton tekijä.
Sellainen (joka tosin ei ole minkään kaltainen)
voinee avautua täysin uudenlaiseksi tietoisuudeksi, mikäli inhimillisestä
tajunnasta poistuvat kaikki ulkoisesti koetun elämänmuodon alkuperäisen
kaltaisuuden palautumista estävät tekijät.
***
Perinteisesti kristillinen
yhteisö nimittää näitä estäviä tekijöitä synneiksi ja väittää, ettei ihminen voi niistä tahtoessaankaan
irtautua. Omien ja perisynnin lisäksi hänen kannettavanaan on vielä edellisten
sukupolvien syntitaakka, mikäli Vanhan testamentin kirjoitukset tulkitaan
sananmukaisesti.
Uusi
testamentti kuitenkin toteaa,
että täydellinen sisäinen paluu alkuperäiseen tilaan on kaikille mahdollista,
mikäli yksilö vain kykenee kadottamaan virheellisen suuntautumisensa ja
antautumaan sitten vapaana ja pyyteettömänä ”Jumalan armon piiriin.”
***
”Jumalaton”
filosofi Nietzsche puhuu
Zarathustrassaan sisäisestä Kristuksesta (ystävänä) seuraavasti:
”Minä opetan teille ystävän, jolla on aina valmis
maailma lahjoitettavanaan. Ja niin kuin maailma vieri häneltä hajalle, niin se
jälleen vierii hänelle kokoon kehiksi: hyvän sukeutumisena pahan työstä,
päämäärien sukeutumisena sattumasta.”
Maailma ei tietenkään kenellekään vieri yhteen
kasaan tai kehään. Ensi vaiheessa elämän kokonaisuuksien ymmärrys laajenee ja
syvenee, kunnes lopulta tajunta päästää irti samastumisistaan erillisiin
asioihin. Silloin se tulee valmiiksi ja vapaaksi avautumaan siihen, josta todellinen
viisaus on lähtöisin.
***
Ihminen itse ei kuitenkaan voi avata itseänsä
mihinkään täysin henkiseen tietoisuuden tilaan (psyykkisiin tiloihin se on
mahdollista), mutta hän voi saattaa itsensä tilaan, jossa muutokselle – niin
sanotulle ylhäältä syntymiselle – ei hänessä enää ole ajallisuuden tuottamia esteitä.
***
Johanneksen
evankeliumi (10:34) kirjoittaa Psalmia (82:6) lainaten: ”Eikö teidän
laissanne ole kirjoitettuna: ’Minä sanoin: te olette jumalia?”
Toteamus viittaisi siihen, että ihmiset ovat
perimmäiseltä, henkiseltä ja alkuperäiseltä olemukseltaan jumalallisia, mutta
ovat aikaan, tilaan ja omaan erilliseen itseensä samastuessaan kadottaneet
välittömän tietoisuutensa pysyvästä olemuksestaan ja olemisestaan.
***
Samaan täydellisyyden saavuttamisen
mahdollisuuteen viittaan selvästi myös Matteuksen
Vuorisaarna (5:48): ”Olkaa siis te täydelliset, niin kuin teidän taivaallinen
Isänne täydellinen on.”
***
Filosofi
Nietzsche tiivistää sanoman kokonaisuudessaan
tarkoittavan: ”Monien jumalien ikuista itsensä pakenemista ja takaisin etsintää,
monien jumalien itsensä vastustamista, itsensä jälleen kuulemista, itselleen
jälleen kuulumista.”
***
Ihmisillä lienee siten oikeutus odottaa, että he
voivat saavuttaa jotakin kestävää ja arvokasta. Inhimillinen tajunta ei
kuitenkaan kykene luomaan mielikuvia mistään todella kestävästä, koska tajunta
nojaa ajallisiin ilmiöihin, jotka ovat katoavaisia.
Moni ihminen haluaisi varata Jumalalle jonkin
tajunnastaan jonkin nurkkauksen, josta Häntä voisi pyytää apuun silloin, kun
ihminen tarvitsee jotakin itselleen tai läheisilleen. Jopa kirkkoisä Augustinus
kaipasi kaikkea hyvää tällaiselta ”vierailevalta jumaluudelta”, joka ei vaatisi
häntä luopumaan mukavuuksista (kyllä – vaan ei aivan vielä!).
***
Ihmiset eivät tietenkään tiedä Jumalasta ja
jumalallisesta mitään. He ovat tosin luoneet Hänestä ja Hänen valtakunnastaan
mielikuvia, joilla ei liene juuri mitään todellisuuspohjaa, koska mielikuvat
kuvaavat ainoastaan aikaan ja tilaan kuuluvia ilmiöitä.
Muuan intialainen opettaja (Ramana Maharshi) totesikin sisäisistä näyistään kertovalle
oppilaalleen: ”Jos näet Krishnan, tapa se!”
Opettaja tarkoitti sitä, että erilliseen muotoon
hahmottuminen tapahtui kokijan omassa mentaalisessa olemuksessa, joka ei ole
vielä täysin vapautunut maallisista samastuksistaan. Näkemys ei siten
välttämättä edusta todellisuutta, vaan on saattaa sisältää yksilöllisen
kokemuksen aiheuttamaa vääristymää.
Parhaat länsimaiset ja itämaiset opettajat
saattaisivat olla yhtä mieltä siitä, että on olemassa ainoastaan yksi erehtymätön
tietoisuuden laji. Sitä kutsutaan itämailla ”Atma vidyaksi”, lännessä se
tarkoittaa jumalallista, henkistä viisautta. Sellainen tietoisuus ylittää joka
suhteessa kaiken inhimillisen ”riivaajien viisauden”, ja edellyttää kokijan ja
koettavan samuutta – missä ”Isä ja minä olemme yhtä.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti