Professori Heikki Hiilamo totesi vuonna 2005,
ollessaan vielä Kirkkohallituksen palveluksessa, että Suomen luterilainen
kirkko asemoitui 1900-luvun alussa oikealle mm. siitä syystä, että sosiaalidemokraattien ohjelmassa
kirjattiin tavoitteeksi kirkon ja valtion erottaminen, uskonnonopetuksen
poistaminen kouluista, sekä seurakuntien omaisuuden palauttaminen kunnille.
***
Viimeisen sadan vuoden
kuluessa tosiasiallinen tilanne on muuttunut tai suorastaan mullistunut, tosin
kansan syvissä riveissä – niin vasemmalla kuin oikealla – sitä eivät kaikki ole
vieläkään huomanneet.
***
Vuonna 2004 Kuopion
piispa Wille Riekkinen kehotti
suomalaisia perehtymään vakavasti Karl
Marxin teoksiin.
Kirkolliskokoukseen
osallistunut sosiaalidemokraattinen Pertti
Rajala väitti, että kirkko oli jo ajanut vasemmalta hänen oman puolueensa
ohitse.
Erkki Tuomiojakin tunnusti löytäneensä kirkon markkinataloutta
suomivista kannanotoista ajatuksia, joita hän kaipasi omalta puolueeltaan.
Terho Pursiainen totesi, että hänen aikansa piispat edustivat yhteiskunnallisesti
1960-luvun uusvasemmistolaisuutta ja ettei porvarillisesti ajattelevilla pian
olisi sijaa kirkossa – siitä kun oli muodostumassa sosiaalidemokratian
”hengellinen siipi.”
Kuinka tähän on päädytty?
Arkkipiispojen näkemykset
heijastavat yleensä varsin hyvin ajan suuntauksia.
Muutoksien lähtökohta
lienee Johannes Salomies, joka toimi
arkkipiispana 1951–1964. Hän piti tiivistä yhteyttä ja vuorovaikutusta sekä Paasikiven että Kekkosen kanssa, mutta ei vielä törmännyt puoluepoliittisiin
asioihin. Esillä oli ainoastaan Tiililään
ja Niinivaaraan henkilöityvä kiista
kirkon maallisesta ja hengellisestä roolista. Siinä Salomies otti
tyynnyttelijän roolin, joka ei tietenkään miellyttänyt kummankaan näkemyksen
kannattajia.
***
Tilanne muuttui
ratkaisevasti Martti Simojoen
tullessa arkkipiispaksi v. 1964. Hänen juurensa olivat herännäishenkisessä
pohjalaisuudessa, jossa isänmaallisuus ja sen puolustaminen olivat arvossa.
Sodan jälkeen näyttää
Simojoen näkemys kulttuurielämää ja kirkon yhteiskunnallista roolia kohtaan
muuttuneen. Hän pyrki mm. parantamaan suhteita työväestöön. Toisaalla hän
palautti Mannerheimin Lastensuojeluliiton arvostuksen ja sai niin paljon
poliittista huomiota, että häntä pyydettiin jopa ehdokkaaksi vuoden 1962
presidentin vaaleihin, josta hän kieltäytyi.
Simojoki joutui kohtaamaan
1960-luvun vasemmistolaisen radikalismin, jonka yhtenä laukaisijana oli Hannu Salaman ”Juhannustanssit” ja
siitä syntynyt oikeusprosessi. Simojoki otti Salomiehen varoituksista
huolimatta voimakkaasti kantaa teokseen. Tämä saattoi osaltaan johtaa kirkon
yhteiskunnallisen arvovallan heikentymiseen.
Arkkipiispa sai nyt vastaansa
ankaraa kritiikkiä, vaikka hän oli Kirkkojen maailmanneuvoston näkemysten mukaisesti
arvostellut maailmassa tapahtuvaa sortoa ja epäoikeudenmukaisuutta sekä etsinyt
yhteyttä poliittisen vasemmiston kanssa.
Simojoki kuitenkin yhä
tähdensi, ettei yhteiskunnan pelastaminen saanut talloa jalkoihin ihmisten
sielujen pelastamista – kirkon selkeä päätehtävä oli hengellinen.
***
Mikko Juva valittiin arkkipiispaksi v. 1978. Hän oli toiminut muun muassa v. 1965
perustetun Liberaalisen Kansanpuolueen
ensimmäisenä puheenjohtajana. Juvaa pidettiin vapaamielisenä teologina, joka
otti rohkeasti kantaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin – joidenkin mielestä tosin
hyvin vasemmistolaisessa hengessä. Hänen kautensa rajoittui kuitenkin vain
neljään vuoteen.
***
Seuraava arkkipiispa oli John Vikström, jonka kaudella
painopiste siirtyi selvästi opillisista asioista yhteiskunnallisen keskustelun
ja kansainvälisen ekumenian piiriin.
Vikström oli tutustunut
saksalaiseen kristilliseen sosialismiin, jossa pyrittiin yhdistämään
sosialismin periaatteita kristillisiin arvoihin. Hän itse korosti ihmisyyttä,
köyhien puolelle asettumista ja eettistä ajattelua, joka ulottuisi myös yritysmaailmaan.
Vikströmin kaudella useat
piispat, kuten paljon julkisuudessa esiintynyt Wille Riekkinen, osallistuivat ahkerasti kirkon poliittiseen
uudelleen ohjaukseen mm. laatimalla askelmerkeiksi teesejä, jotka korostivat
kirkon yhteiskunnallisia tavoitteita huomattavasti enemmän kuin hengellisiä.
He kirjasivat 90-luvulla,
että ”hengellisyys ilman maallisuutta päätyy hengettömyyteen, ja suhteemme
pakolaisiin ja osattomiin mittaa ihmisyytemme ja että ihmiset ymmärtävät kirkon tekoja, eivät sen sanoja!”
***
Jukka Paarman virkakaudella huomion keskipisteenä olivat naispappeus
ja suhtautuminen samaa sukupuolta oleviin. Naispappeuden suhteen tilanne oli
arkkipiispan
näkemyksen mukaan kehittynyt hyvään suuntaan, mutta
jälkimmäinen kysymys jäi vielä avoimeksi seuraavan arkkipiispan, Kari Mäkisen
kaudelle.
***
Kari Mäkisen kaudella poliittinen linja on jäänyt hieman varjoon, kun samaa
sukupuolta olevien vihkiminen on noussut päähuomion kohteeksi – ja samalla
kirkkokansaa jakavaksi tekijäksi.
Kirkko on hieman yrittänyt
korottaa profiiliaan soittelemalla kelloja Aleppon uhreille ja tarjoamalla
pakolaisille valtiovallan päätökset ylittävää kirkkosuojaa.
Osa
papistosta aikoo nyt mennä hitaan kirkollisen muutosprosessin edelle suorittamalla
sen luvatta
homoparien vihkimisiä. Kirkko tuskin uskaltaa tehdä ”kapinallisista”
marttyyreita, koska tietää, että eroaalto ja hajaannus lisääntyisivät.
***
Jotkut kirkon toimijat ajattelevat, että keventämisellä
saadaan ihmiset kiinnostumaan ja palaamaan takaisin. Lounas-, lapsi-, torkku-, viini-,
tanssikirkot ja saarnan-jälkeis-kaljat saattavat ainakin hetkeksi temmata
muutaman uteliaan ja
uneliaan mukaan, mutta tuskin sellainen rakentaa ihmisten
henkistä elämää ja olemusta?
***
On selvää, että kirkkolaiva on kallistunut monta piirua paarpuuriin
ja että sen kurssista ei kenelläkään ole varmuutta. Polttoaineestakin (rahasta)
alkaa jo monissa
seurakunnissa olla pulaa, joten monet saattavat alkaa
vilkuilla pelastusveneiden suuntaan, joissa voisi siirtyä johonkin ”turvallisempaan
laivaan” tai lähimpään maalliseen satamaan.
***
Lähellä kirkkolaivan komentosiltaa toimiva
Kirkkohallituksen kansliapäällikkö Jukka Keskitalo todistaa blogissaan sen,
että kallistumaa ei ole edes aikomus korjata. Hän pitää koko perinteistä suomalaista
kansallisuusajattelua myrkkynä, jota ei missään nimessä saisi niellä.
Kirkon tiedotuskeskus asettuu Keskitalon ajatusten taakse todeten, että ne ovat osa kiinnostavaa
kirkollista keskustelua ja sopivat hyvin kirkon linjaan.
***
Ehkäpä hiljalleen myös vanhoihin
kirkollisiin perinteisiin nojaavat (papit ja maallikot) huomaavat, että
perinteisesti kirkosta välittämättömän suuntauksen edustajat eivät ole suurin
joukoin itse astuneet laivaan. He ovat sen sijaan ikään kuin salaa lastanneet
laivan
kannen omilla arvokonteillaan, jotka pohjautuvat
pääasiassa materiaaliseen hyvinvointiin ja valjastavat samalla kirkon ajamaan
heidän ”edistyksellisiä” näkemyksiään.
***
Kirkkolaivan kurssin tulisi varmaan ainakin perinteisesti ja periaatteellisesti suuntautua horisontin yli sitä jumalallista valoa kohden, joka
loistaa ikuisesti, mutta kätkeytyy heti, jos jokin maallinen
varjo kaartuu sen
eteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti