Sananlaskujen 6:6 opastaa:
”Mene, laiska, muurahaisen tykö, katso sen menoja ja viisastu.” Muurahaista
seuraten voisi ahkeruuden ohella oppia, että sen toiminnoilla on aina mielekäs
tavoite, jota se pyrkii toteuttamaan niin yksilöllisesti kuin hyvin koordinoituna,
kollektiivisena joukkona.
***
Ihminen voi olla
hengellisesti laiska istuessaan hengellisessä tilaisuudessa antaen mielensä
vaeltaa arkisissa turhanpäiväisyyksissä. Toisaalta ihminen saattaa olla
hengellisesti aktiivisimmillaan istuessaan yksin erämaan hiljaisuudessa – ollen
kaikkein parhaimmassa tapauksessa ajattelematta ja tunteilematta yhtään mitään
(kontemplatiivisessa tilassa).
***
Hengellisestä
ahkeruudesta voidaan näin ollen antaa varsin ristiriitaisiakin määritelmiä. Siihen
luetaan perimmäisten asioiden omakohtainen pohdinta, mutta ”ahkeruuden todelliseksi
kruunuksi” esitetään tilaa, missä ihminen irtautuu kaikesta aisteihin,
tunteisiin ja ajatteluun liittyvästä (tietenkin pysyen silti elossa).
***
Eräs omituinen suuntaus
hengellisessä ahkeroinnissa on oman (täysin viattoman) kehon kiusaaminen, josta
karkeimpia esimerkkejä ovat pylväspyhimysten kaltaiset persoonat. Kansa
odotteli malttamattomana heidän kuolemaansa saadakseen haltuunsa palasen
”pyhäinjäännöstä”.
Askeesilla on toki oma
merkityksensä siinä, että kehon aiheuttamia häiriöitä voidaan vähentää
harjoittamalla se tulemaan toimeen hyvin vähällä huomiolla. Tarkoituksena ei
kuitenkaan ole se, että kehoa kohdellaan niin kaltoin, että se aiheuttaa
mieleen kemiallisen epätasapainon kautta hallusinaatioita. joita sitten
tulkitaan ”henkisiksi”.
Monet Intian joogit ovat
tehneet kehon hallinnasta elämäntehtävän, joka ei kuitenkaan välttämättä ole missään
tekemisissä todellisen henkisyyden kanssa. Länsimaihin kulkeutuneet joogalajit
ovat yleensä laadultaan varsin fyysisiä (kuten tantra- ja hathajooga). Usein
niiden harjoittajille luvataan henkisessä mielessä paljon enemmän kuin mitä
kehon harjoittamisen kautta voidaan saavuttaa. Parhaimmillaan tällaiset
joogamuodot saattavat rauhoittaa mieltä ja edistää terveyttä – pahimmillaan
aiheuttaa hengitysvaurioita (hengityksen pidättämiset) tai peräpukamia
(lootus-asennossa istuminen).
***
Henkinen ei todellisuudessa
liene konkreettisen ja objektiivisen vastakohta, vaan kaiken objektiivisuuden
ydin - ja siten subjektiivisuuden eli mielen tavanomaisten oheistuotteiden
vastakohta.
Hengellisissä
pyrkimyksissä ongelmat löytyvät miltei aina ihmisen oman mielen alueelta. Monet
tietenkin näkisivätkin ongelmien syyt mieluummin itsensä ulkopuolella – ja
juuttuvat usein alituiseen jossitteluun oman tilansa suhteen.
***
Hyvin suosittu
hengellisen laiskuuden ilmentymä on siinä, että ihminen joko täyttää kaiken
aikansa ulkoisilla toimilla ja virikkeillä tai vatvoo mielessään jatkuvasti
ajatuksia, kuvitelmia tai vaikka sävelmiä, jotka estävät kaikkien liian vakaviksi
koettujen teemojen nousun pintaan. Hengelliset asiat saattavat muistuttaa
pyörien päällä olevia huonekaluja, joita voi kevyesti siirrellä siivouksen ja
muiden ”elintärkeiden toimintojen” tieltä.
Hengellisen laiskuuden
piiriin voitaisiin lukea myös sellainen ”valmiina poimittu patenttiusko”, joka
nojaa vain toisten ajatusten totena pitämiseen, ja joka ei siten ole todella
muodostunut ”omaksi lihaksi” – ihmisen sisäisiksi ominaisuuksiksi.
Laiskuus johtuu varsin usein
myös pelosta tai arkuudesta, joka on kylvetty jo lapsuudessa mielen syövereihin.
Se nostaa ”heristävän sormen” niin sanottuna omanatuntona heti, kun jokin asia
näyttää uhkaavan ennalta omaksuttuja käsityksiä – ns. esiymmärrystä. Omatunto
koostuu päällimmäisiltä osiltaan lähiyhteisön normistojen omaksumisesta – lauman
äänestä – joka syyttää heti, kun henkilö rikkoo sovittuja sääntöjä. Todellinen
oma ”parhain tieto” (jos sitä on) kuiskailee hyvin vaimeasti ja on siten
helposti sivuutettavissa tai vaimennettavissa.
***
Omakohtaista hengellistä
aktiviteettia on jo hyvin varhaisissa kristillisyyden vaiheissa pyritty tietoisesti
tukahduttamaan, kuten Tertullianuksen kehotukset etsimisen ja kolkuttamisen
turhuudesta todistavat (kaikki oli valmiina kirkon – ja vain kirkon puitteissa).
Hyvänä myöhäisempänä esimerkkinä
tällaisesta käy Ruotsi-Suomen aikainen Konventikkeli Plakaatti, joka
monopolisoi kaiken vapaan hengellisen kokoontumisen kirkon valvonnan ja
rajoitusten alle. Siellä täällä hengellinen nälkä pyrki kuitenkin murtamaan
asetetut rajat, jolloin ryhdyttiin tukahduttamistoimiin (mm. Erickssonin veljekset
ajettiin maanpakoon, Kärmäet vankeuteen Turun linnaan, Wallenberg tuomittiin
kuolemaan, Kalajoen käräjät määräsivät toimintakieltoja).
***
Blogistot – etenkin
niiden lukijatilastot - kuvannevat jossakin määrin ihmisten kiinnostusten ja
harrastusten kohteita. Esim. Vuodatuksen kaltaisessa, suomalaisessa blogistossa
suurin kirjoitusinto näyttäisi kohdistuvan kakkuresepteihin (missä ei
tietenkään ole mitään pahaa, saati halveksittavaa).
Kirjoituksissa otetaan
kantaa päivänpolttaviin kysymyksiin ja vältellään sellaisia, jotka liittyvät
elämän syvimpiin tarkoituksiin. Valmiita mielipiteitä on helppo heitellä
toisten mielipiteiden sekaan ja väittää niitä totuuksiksi, jolloin usein
väittely alkaa ja keskustelu loppuu.
Suomessa voi löytää jonoja
marketeissa ja katujakelussa, jonotusta virikkeiden perään esiintyy festivaalien
ja jäähallien lähettyvillä, mutta hengellisten asioiden perään ei näyttäisi
muodostuvat jonoja – paitsi esim. suviseuroissa.
***
Mauno Isolan sanoitus
tutussa joululaulussa kuvannee hyvin tavallista tilannetta, missä ”suun ruoka,
juoma, meno muu – laps’ hankeen hukkuu, unhottuu!” Kyseinen lapsi ei
välttämättä tarkoita ketään itsensä ulkopuolista persoonaa, vaan ihmisen itsensä
syvyyksissä piilevää mahdollisuutta ”lapsen kaltaisuuteen” – siihen todellisen
henkisen periolemuksen kaltaisuuteen, jonka onnen ehdoiksi ei enää tarvita mahdollisimman
runsasta ulkoista virikkeistöä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti