Kenraali Gustav Hägglund totesi rohkeasti, että maailmanpoliittisiin
asioihin olisi syytä suhtautua paljon pragmaattisemmin. Esimerkiksi Ukrainan
tilanteessa voitaisiin periaatteellisissa asenteissa joustaa ja ratkaista asia jakamalla
maa enemmistöryhmien mukaan.
Kenraali ennakoi sitä,
että Amerikka tullee luopumaan maailmanparantajan roolistaan ja keskittyy
hoitamaan tärkeimpiä etukysymyksiä. Eurooppakin saanee mahdollisuuden ottaa
omat asiat paremmin haltuunsa. Euroopassa on yhtä paljon asukkaita kuin
Amerikassa, joten sillä pitäisi kyllä halutessaan olla mahdollisuudet
puolustautua – ellei se joudu ydinasehyökkäyksen kohteeksi.
Edesmennyt intialainen
opettaja, Ramana Maharshi, selitti
kärsimyksen syiden johtuvan ihmisten samastumisesta kehoonsa ja sen kautta
ulkoisiin ilmiöihin. Mikäli ihminen löytää sisimmän olemuksensa, hän pääsee
eroon kärsimystensä syistä.
Joku valitti Maharshille,
etteivät mahatmat (pyhät miehet) tee mitään maailman parantamiseksi. Tähän mestari
vastasi, että todelliset mestarit saavat pelkällä hiljaisuudellaan paljon
enemmän aikaan kuin muut ulkoisella toiminnallaan ja aineellisella avullaan.
He eivät kuitenkaan puutu
sellaisiin asioihin, jotka on tarkoitettu ihmisten itsensä oppimateriaaleiksi
ja ratkaistaviksi.
Saksalainen filosofi Nietzsche kirjoitti hyödyttömästä
myötätunnosta: ”Jos sinulla on kärsivä ystävä, ole leposija hänen
kärsimykselleen – kuitenkin kuin kova vuode, sotilaan vuode, niin sinä
parhaiten häntä hyödytät.” Joten: ”Ihmisen täytyy pitää sydämensä aisoissa,
sillä jos hän päästää sen valloilleen, häneltä pian karkaa pääkin.”
Filosofi tiivistää: ”Mikä
onkaan maailmassa saanut enemmän kärsimystä aikaan kuin myötä-kärsiväisten
mielettömyydet!”
Tätä ei tietenkään tulisi
tulkita niin, että kaikesta empaattisuudesta pitää päästä eroon ja suhtautua
kylmän loogisesti kaikkiin kohtaamiinsa asioihin. Nietzsche tarkoittaa lähinnä
sitä, ettei ihmisten pidä samastua tunneperäisesti sellaisiin asioihin, joiden
korjaamiseen heillä ei ole mitään mahdollisuuksia – tai joiden syistä ja
seurauksista heillä ei ole mitään kuvaa.
Nykyinen media tuo kuitenkin
koko maailman kärsimykset reaaliajassa katsottaviksi ja myötä-kärsittäviksi. Siten
ei ole ihme, että ihmiset ovat ahdistuneita ja hakevat unohdusta nautintojen
piiristä tai purkavat kasautuneita negaatioitaan kaduilla ja ns. sosiaalisessa
mediassa.
***
Yhteiset arvot tarkoittavat
jonkin riittävän homogeeniseen kulttuuriryhmittymän asettamia arvoja, jotka
muiden tulisi omaksua tullakseen hyväksytyiksi.
Demokratiasta on länsimaissa muodostunut ainoa hyväksyttävä malli, vaikka se on vain
yksi monista tavoista hoitaa yhteisiä asioita. Kovin tehokkaaksi sitä ei aina
voida sanoa, koska joka asiaan löytyy omat jarrumiehensä ja -naisensa. Se ei liioin
kelpaa takeeksi hyvään elämään.
On paljon ihmisiä, jotka
eivät edes halua osallistua vallankäyttöön, vaan tahtovat elää rauhassa ja
hoitaa lähinnä omat asiansa. Heidän syyllistämisensä aiheuttaa vain poliittisen
korrektiuden vastustuksen kasvua, josta populistiset liikkeet käyttävät
hyväkseen.
Demokratiaa on lähivuosina
yritetty markkinoida mm. arabimaihin ja päädytty useimmissa tapauksissa täysin kaoottiseen
tilaan. Turkkia on monin keinoin painostettu omaksumaan länsimaiset arvot,
mutta tilanne näyttää luisuvan aivan toiseen suuntaan.
***
Vanha kiinalainen sanonta kuuluu: ”Totuuden sanat eivät kuulosta
kauniilta. Kauniilta kuulostavat sanat eivät ole totta.”
Vanhojen käsitysten
mukaan kansaa on vaikea hallita, jos johtajat puuttuvat liikaa asioihin.
Todellisten johtajien tulisi toimia ennen kuin mitään vielä on tapahtunut ja
pitää järjestystä ennen kuin epäjärjestys on syntynyt.
Eurooppa olisi voinut
noudattaa kiinalaisten ohjetta hoitaa vaikeat asiat niin kauan kuin ne vielä
olivat helppoja, suuret asiat, niin kauan kuin ne vielä olivat pieniä.
***
Direktiivitulvan
hillitsemiseksi Eurooppa voisi ottaa huomioon, että ”mitä parempia lakeja ja
asetuksia julistetaan, sitä enemmän on rosvoja ja varkaita.”
Kiinalaisen käsityksen
mukaan todellisen viisauden katoaminen johtaa ensin voiman syntyyn. Voiman
katoamisen jälkeen jää humaanisuus. Humaanisuuden häviäminen jättää jälkeensä
moraalin. Moraalin heikkeneminen johtaa käytössääntöjen syntyyn, jotka ovat
vain heikko aavistus luonnollisesta lainkuuliaisuudesta ja uskollisuudesta –
sekä epäjärjestyksen alku.
Todella viisaan mielestä
hedelmä (lopputulos) on tärkeämpi kuin kukka (välivaihe).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti