Isänpäivällä on
Pohjoismaissa (ei tosin Tanskassa) alun perin saattanut olla tarkoitus tuoda
hieman vaihtelua marraskuun ankeuteen – todennäköisin motiivi päivän viettoon
lienee kuitenkin puhtaasti kaupallinen.
***
Viikkoa ennen vietetään
Pyhäinpäivää, jota aikaisemmin kutsuttiin Pyhäinmiestenpäiväksi. Pyhiksi
luonnehdittavia (vaan ei miesten sellaisiksi julistamia) löytynee kuitenkin
todennäköisesti enemmän naisten parista, joten päivän nimitys on päivitetty
vastaamaan nykyisiä tasapuolisuuden vaatimuksia. Kukaan ei ole aikaisemminkaan
rohjennut ehdottaa päivän yhdistämistä isänpäivään – tai jopa yleensä miesten
päiväksi.
Isiä juhlitaan puoli
vuotta äitien jälkeen, mikä on täysin perusteltavaa. Toukokuun valoisuus kuuluu
äideille, jotka kuitenkin yleensä kantavat suurimman taakan lasten alkutaipaleella.
Kaikista tasa-arvovaateista huolimatta isät eivät milloinkaan koe odotusaikaa,
synnytystä tai imetä lasta, joten heidän juhlimisensakin joutaa tapahtua
huomattavasti hämärämmissä olosuhteissa.
***
Suomessa isänpäivän
vietto on alkanut jo 1970-luvulla, mutta liputuksen arvoiseksi Helsingin
yliopisto katsoi päivän vasta v. 1987.
Tapa on saanut alkunsa
Amerikasta, jossa pohjoismaiset kauppiaat ehdottivat sen paikaksi marraskuuta –
tuomaan piristystä joulusesonkia edeltävään kaupankäyntiin.
***
Ihmisenä olemisen ja
kehittymisen mahdollisuus edellyttää isää – ainakin jossakin muodossa. Neitseellinen
lisääntyminen ei ole ihmisolennoille mahdollista muuta kuin asian hengellisessä
merkityksessä, jossa sekä isä että äiti ovat yhtä ja samaa ajatonta olemusta. Joissakin
perinteissä niin sanottua Pyhää Henkeä (Sofiaa, Viisautta) pidetään tosin
feminiinisenä.
Isänpäivänä voitaisiin siten
perustellusti muistella myös kaikkien ajallisten isien ja äitien sekä muidenkin
olevaisten perustana (alkuna ja loppuna) olevaa Isää, jonka jouluna (pimeydessä)
tapahtuvaa heijastumaa inhimillisen elämän puitteisiin aletaan adventin
alkaessa odottaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti