Uuno
Kailas runoili (Vuoren vanhuksessa): ”Auringottomina hetkinä minä tapaan istua
oveni edessä hiljaisuutta ihmettelemässä. Joinakin iltoina on se huhuillut
huipulta huipulle ja opettanut minulle paljon viisautta. Minä olen rakentanut
majan vuorelle ollakseni turvassa ihmisiltä, jotka alinomaan rikkovat
hiljaisuutta vastaan.
Ei
ole olemassa muuta kuin hiljaisuus. Kaikella muulla on rajansa. Kaikella muulla
on alkunsa ja loppunsa. Kaiken muun voi ymmärtää.”
***
V.A.
Koskenniemi kirjoitti (aforismeissaan): ”Hiljaisuus on elämän puhujalava.”
***
Mestari
Eckhart, käsitellessään joulusaarnassaan (saarna 1. Dum medium silentum …) hiljaisuutta,
siteerasi Salomonin viisauskirjaa: ”Kun kaikki asiat vaipuivat hiljaisuuteen,
laskeutui minuun korkeuksista, kuninkaalliselta valtaistuimelta salainen
sana (18:14-15).”
Eckhart
jatkaa lausuman tulkintaa: ”Katsokaamme aluksi sanoja: ’Hiljaisuuden keskellä
lausuttiin sisässäni salainen sana.’ Missä sitten on tuo
hiljaisuus ja missä sana lausutaan? Se on sielun puhtaimmassa paikassa, sen
jaloimmassa olemuksessa, perustassa ja ydinolemuksessa, joka muodostaa sielun
salatuimman osan. Siellä on hiljainen keskus, johon mikään luontokappale tai
muoto ei ole koskaan yltänyt.”
***
Psalmi 62:2 kirjoittaa: ”Jumalaa
yksin minun sieluni hiljaisuudessa odottaa.”
***
Saarnaaja 9:17 julistaa: ”Viisaitten
sanat, hiljaisuudessa kuullut, ovat paremmat kuin tyhmäin päämiehen huuto.”
***
Matteuksen
evankeliumin viides luku luokittelee autuaiksi muiden muassa hiljaiset ja rauhantekijät.
Julistus ei todennäköisesti tarkoita tuppisuita ja riitaisuuksien sovittelijoita,
ei edes rauhan nobelisteja, vaan yksilöitä, joihin on muodostunut täydellinen sisäinen
rauha ja mielen hiljaisuus, joka mahdollistaa välityksettömän yhteyden henkiseen.
Matteus
6:6 kirjoittaa: ”Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile
Isääsi, joka on salassa.” Suljettu kammio tarkoittanee tässä sekä ulkoista että
sisäistä hiljaisuutta, sanotaanhan tekstin jatkossa, ettei rukoillessa ole
tarve esittää edes mitään sanallisia asioita, koska ”teidän Isänne kyllä
tietää, mitä te tarvitsette, ennen kuin häneltä anottekaan.”
***
Keskiajan
dominikaanijohtaja Eckhart esittää (saarnassa 14b Quasi vas aureum solidum …)
ihmisen tavanomaisesta lähestymisestä Jumalaan:
”Jotkut haluavat omin silmin nähdä Jumalan samalla
tavoin kuin lehmän ja haluavat rakastaa Jumalaa samoin kuin lehmää. Sinä
rakastat lehmää sen antaman maidon ja juuston takia - ja siten oman etusi
takia. Juuri niin tekevät kaikki, jotka rakastavat Jumalaa ulkoisen vaurauden
tai sisäisen lohdutuksen johdosta: eivät he todella rakasta Jumalaa, vaan omaa
etuaan. Vakuutan totisesti, että kaikki sellainen, jonka asetat
pyrkimyksissäsi etusijalle - on se sitten kuinka hyvää tahansa - toimii esteenä
korkeimman totuuden saavuttamisellenne, ellei se ole Jumala Itse.”
***
Jaakobin kirjeessä 1:21
todetaan: ”Sen tähden pankaa pois kaikki saastaisuus ja kaikkinainen pahuus ja
ottakaa hiljaisuudella vastaan sana, joka on teihin istutettu ja joka voi
teidän sielunne pelastaa.”
***
Johannes
14:27 julistaa: ”Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan
teille. En minä anna teille, niin kuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne
olko murheellinen älköönkä peljätkö.”
Julistus
viittaa siihen, että täydellinen sisäinen rauha ja hiljaisuus ovat
saavutettavissa, kunhan ihminen omalta osaltaan raivaa itsestään kaikki
häiritsevät tekijät.
Muiden
muassa dominikaanit harjoittivat mentaalista rukousta, jossa ei lausuta mitään,
vaan paneudutaan hiljaisuudessa elämän tärkeimpiin kysymyksiin. Mieli ei
tällaisessa yleensä vielä ole täysin hiljentynyt, mutta oppii kuitenkin keskittymään
ja rauhoittumaan, että voisi lopulta hiljetä täydellisesti ja antaa sijaa
puhtaalle, kontemplatiiviselle tietoisuudelle ja tilalle.
***
Periaatteessa
hiljentyminen vaikuttaa hyvin yksinkertaiselta ja helposti toteutettavalta
asialta. Käytännössä se on kuitenkin erittäin vaikeata, kun pitäisi ulkoisen
hälyn lisäksi hiljentää kaikki kehon tuottamat aistimukset ja tajunnassa
vaihtelevat tunteet ja ajatukset.
Moni
ihminen myös pelkää hiljaisuutta, koska se on yhteisöelämään tottuneelle
vierasta, ja koska mieleen padotut asiat saavat tilaisuuden nousta
tietoisuuteen ulkoisen hälyn laannuttua. Hiljaisuus ja yksinäisyys toimivat
jonkinlaisina kynnyksinä itsen tuntemukseen, ja vain harvat ovat valmiita
tarkastelemaan omaa todellista olemustaan hakematta sille heti ulkoisia
vertailukohteita.
Ihmiset
ovat usein sulloneet sisäisyyksiinsä myös paljon sellaista syyllisyyttä, jonka ylläpitoon
ei olisi mitään järjellistä syytä. Tällaista joutuvat usein kokemaan myös ne,
jotka ovat elämänsä aikana kehitelleen itselleen yleisesti hyväksytyistä
ajatusmuodoista poikkeavia näkemyksiä. Omantunnon tavallisin ilmentymä on
”lauman ääni”, joka huutaa: ”Sinä olet luopio!”
Hiljaisuus
on uskollinen ystävä, jota voidaan lähestyä hitaasti ja kunnioittavasti, kunnes
sitä ei enää tarvitse paeta juoksemalla pakoon itseään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti