Vanhassa testamentissa
esiintyy käsite ”Ihmisen poika” 12 kertaa. Uusi testamentti käyttää nimitystä
87 kertaa. Niistä lähes puolet (30) löytyy Matteukselta, joka oli evankelistoista
kaikkein innokkain kaivelemaan lisäaineistoa ja (useimmiten keinotekoista) vahvistusta
kerronnalleen juutalaisten vanhoista teksteistä.
Vanhan testamentin
”Ihmisen, eli Adamin poika” kuvasi ihmisyyden ydinolemusta (arkkityyppiä), joka
voisi lopulta toimia välittävänä ja yhdistävänä tekijänä ihmisen ja Jumalan
kesken. Se täytynee kuitenkin Danielin kirjan symboliikan mukaan jossakin
vaiheessa vielä ylentää kuninkaalliselle valtaistuimelle – takaisin alkuperäiseen
henkiseen olemukseensa (Isänsä kotiin).
***
Kristillinen kirkko on
tulkinnut ilmauksen tarkoittavan ainoastaan Nasaretin Jeesusta, joka sen
(kyseenalaisen) tulkinnan mukaan oli kutsunut itseään tällä kolmannen persoonan
nimityksellä. Ainakin evankeliumitekstien nojalla vaikuttaa siltä, että Jeesus
itse kuului niiden harvojen joukkoon, joissa lisäksi ”Ihmisen pojan
ylentäminen” oli jo sisäisesti toteutunut – mikäli hän siinä vaiheessa ylipäänsä
oli sisäisesti ”yhtä ja välittömässä yhteydessä Isänsä kanssa”.
Johanneksen evankeliumin
Jeesus ulottaakin ”Ihmisen pojan” kaikkiin ihmisiin, mikäli nämä ensin
ymmärtäisivät sekä Jeesusta itseään että hänen välittömästi edustamaansa
henkistä ja jumalallista mahdollisuutta ja alkutilaa.
***
”Ihmisen pojan”
merkitystä ei ole syytä etsiä ulkopuolisista tekijöistä, vaan jokaiseen
ihmiseen kytkeytyvistä sisäisistä mahdollisuuksista ja olemuksista. Tietenkin
nämä potentiaalisuudet jo itsessään toteuttaneet yksilöt voivat toimia
esikuvina muille, mutta esikuvien ihastelu sinänsä ei paljonkaan auta ketään ”Kristuksen
ylleen pukemisessa, tai hänelle muodon antamisessa.”
***
Englanninkielen ”Ihmisen
poika, The Son of Man”, juontuu sanskritin järkeä tarkoittavasta sanasta
”Manas”.
Joissakin itämaisissa perinteissä
kerrotaan, että ”Järjen pojat, Manasaputrat” luovuttivat ihmiskunnalle jo
ylittämänsä järkiolemuksen. Tämä muistuttaa 1. Mooseksen kirjan kuvausta
”Jumalan pojista”, jotka yhtyivät ihmisten tyttäriin – tuottaen näin ”kuuluisia
sankareita”.
***
Jokapäiväinen havainto
osoittaa selvästi, että ihmiset ilmentävät järkeään toisistaan hyvin paljon
poikkeavin tavoin – ja että ”surullisen kuuluisia sankareita” on esiintynyt
paljon useammin kuin toimillaan ihmisyyttä ylentäviä.
Terroritekojen ja
vakavien rikosten toteuttaminen vaatii sekin usein järkeilyä ja älykästä
suunnittelua. Niille voidaan etsiä jopa jumalallisia perusteita ja palkkioita.
”Ihmisen poika” lienee täten
ihmisyydessä yleisesti vielä ”nukkuvassa tilassa (ellei jopa sikiöasteisena)”.
Tuomaan evankeliumin Jeesus kutsui tällaisia ihmisiä ”(maailmasta) juopuneiksi”.
Järkiolemuksen kehitys on
ihmiskunnassa yhä pahasti puolitiessään. Tällainen vajaamittainen ihmisyys on
luettavissa yhä rajallisen vastuulliseksi, ”lihalliseksi – jopa eläimelliseksi
ihmiseksi” (jollaista kuva ”lukevasta apinasta” karkeasti symboloi).
***
Usein tosin väitetään,
että jokaisessa ihmisessä on myös ”universaali omatunto”, joka heristelee näkymätöntä
sormea, mikäli ihminen ylittää yleisesti määritellyn moraalin rajat.
Omatunto ei kuitenkaan
useimmiten ole läheskään omaa, vaan koostuu suurelta osin ”lauman äänestä”,
joka heijastaa syyllisyyksinä yhteisön luomia sosiaalisia ehdollistumia.
***
Varsinainen omatunto eli
korkeampi järki ja ymmärrys poikkeavat luonteeltaan tavanomaisesta
älyllisyydestä ja loogisesta ajattelusta siinä, että sellaisen kautta ihminen kykenee
suhteuttamaan ilmiöitä toisiinsa ja havaitsemaan, mitkä asiat edustavat ”elämän
ylentämistä”.
Tällainen ”korkeampi
järjellisyys” voi syntyä kokemalla ja sisäistämällä elämää (syömällä kuollutta)
– mikäli ”siemenet vain putoavat otolliseen maaperään” – ja yksilö vaivautuu
pitämään huolta niiden kasvusta (eikä hautaa leivisköitään maahan).
***
Korkeampi järjellisyys on
näin ollen ihmisessä itsessään kehittyvä sisäinen mentaalinen olemus, ”Ihmisen
poika”, joka tosin ei vielä parhaimmillaankaan ole ihmisyyden syvin ja korkein
tarkoitus, vaan kaipaa vielä ainakin yhden periaatteellisen muutoksen.
***
Johanneksen evankeliumi
käyttää Mooseksen kirjan kuvakieltä ”käärmeen ylentämisestä erämaassa”
viitatessaan siihen, että inhimillisyyden korkein aste – Ihmisen poika – on
lopulta tarkoitus ylittää todellisen ”Pyhän Hengen kasteen avustamana” (jolla
ei ole mitään tekemistä ihmisten suorittaman vesikasteen kanssa).
Se tarkoittaa
inhimillisen, aikaan ja tilaan ehdollistuneen tietoisuuden muuttumista ja
vaihtumista sellaiseksi, joka havaitsee välittömästi ja välityksettömästi
itsessään kaiken ydinolemuksen (elämän itsessään) ja joka on siten sisäisesti
(tietoisuuden suhteen) vapautunut ajallisten ja katoavaisten ilmiöiden ja
ilmentymien otteesta.
Sitä odotellessa voidaan
lohduttautua Mauno Koiviston kuuluisin sanoin: ”Kyllä se siitä!” (lähimmän
kahden miljardin vuoden kuluessa)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti