Hyvin monilla ihmisillä
on luontainen tarve tukeutua johonkin arvostamaansa, tai jopa toisten
arvostamaan persoonaan. Tämä voi johtua hengellisestä laiskuudesta, arkuudesta
tai vain ajatuksesta, että kiinteä liittyminen jonkun seuraan johtaa automaattisesti
suotuisiin tuloksiin.
Persoonallisen opastajan
hakeminen saattaa johtua myös siitä, että sananmukaisesti evankeliumeita
tulkiten voidaan saada käsitys, että esim. Jeesuksen muodollinen tai konkreettinen
seuraaminen johtaa pelastukseen.
***
Tuomaan evankeliumi (87) toteaa: ”Surkea se ruumis, joka tarrautuu
toiseen ruumiiseen, ja surkea se sielu, joka tarrautuu näihin molempiin.”
Sanonta tarkoittaa ruumiilla persoonallista minuutta (lihallista ihmistä,
kehoon samastuvaa mieltä).
Johanneksen evankeliumi (8:32) toteaa: ”Jos te pysytte minun sanassani,
niin te totisesti olette minun opetuslapsiani, ja te tulette tuntemaan
totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi.”
Kumpikaan näistä
julistuksista ei anna sellaista kuvaa, että jonkun persoonan seuraaminen olisi
merkittävä asia ajattoman (ikuisen) totuuden avautumisen kannalta. Johannes
viittaa lähinnä siihen, että Jeesuksen antamien opetusten todeksi eläminen omalla
kohdallaan (niissä pysyminen – niiden muodostuminen luonteeksi) saattaa kehittää
opetuslapsen ymmärrystä. Tämä voi luoda sisäistä valmiutta siihen, että
tietoisuus avautuu välittömästi tilaan, jota mitkään ilmiöt eivät ole
värittäneet ja vääristäneet.
Matteus ja Markus kirjoittavat: ”Jokainen, joka täyttää minun
taivaallisen Isäni tahdon, on veljeni.” Nimen tai opetusten toistelu ei siten
ole kovin olennaista ihmisyyden lopullisen päämäärän saavuttamisen kannalta:
olennaista on se, että ihminen vapautuu sisäisesti sellaisista tekijöistä,
jotka estävät todellisuuden välittömän tiedostamisen (elämän itsessään).
Tällainen tiedostaminen ei tietenkään voi tapahtua tavanomaisen mentaalisen
olemuksen puitteissa, koska se on ehdollistunut ajallisiin ilmiöihin.
Krishnamurti totesi eräässä haastattelussa, että jonkun henkilön opetuslapsena olo on
totuuden kavaltamista, koska ainoa tapa saavuttaa totuus on tulla suoraan ja
ilman välittäjää itse totuuden opetuslapseksi. Hänen mukaansa totuuden
vastaanottaminen on henkilöpalvontaan taipuvaisille ihmisille hyvin vaikeata.
Nämä keskittyvät välittäviin tekijöihin, jotka eivät johda omakohtaiseen
ymmärrykseen. Ihmisen tulisi pitää omaa avartuvaa ymmärrystään lakinaan
(ohjenuoranaan) eikä nojata liiaksi ulkoisiin auktoriteetteihin.
Krishnamurti antoi
kuitenkin ulkoisille opetuksillekin arvoa, mikäli ihmiset ymmärtäisivät
kaikessa suuruudessaan julistetun totuuden sen oman kauneuden vuoksi – koska
vasta silloin heistä voisi tulla totuuden itsensä opetuslapsia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti