Demokratian toiminnalliset ongelmat voidaan yleisessä
mielessä löytää äänestäjien ja valtaan valikoitujen puutteellisista tiedoista,
taidoista tai näkemyksistä.
Äänestäjän näkemys edustajaehdokkaasta perustuu usein
edustajan ulkoiseen olemukseen ja äänestäjän mahdollisuuteen samastaa itsensä
ja omat intressinsä häneen. Tältä pohjalta valitaan helposti itsensä kaltaisia,
mikä aikoinaan johti myös kirkollisten toimijoiden hengellisen tason laskuun. Varsinkin
nykyisen median aikana äänestetään ehdokkaiden tunnettavuuden tai etuihin
liittyvien lupausten nojalla.
Ihmisten on vaikea päätellä, mikä on heille todella
hyväksi ja mikä vain lisää heidän hetkellistä mukavuuttaan.
Niin kauan kun jokin parlamentti edustaa ”kansaa
parhaimmillaan”, saattavat asiat pysyä suurin piirtein hallinnassa. Mikäli
päättäjiin kerääntyy liian suuri joukko tietämättömiä ja pelkkiä nurkkakuntaisia
etuja ajavia kansalaisia, ollaan varsin pian suurissa vaikeuksissa.
Valta ja vastuuntunto eivät hetikään aina pysy
tasapainossa.
***
Tarkoituksena ei tietenkään voi olla se, että
päätöksentekijöiltä vaadittaisiin akateeminen tutkinto yhteiskuntatieteissä
(perustiedot eivät tosin ole pahitteeksi – äänestäjilläkään).
Mikään tutkinto ei sellaisenaan takaa viisautta ja
vastuullisuutta, vaan usein jopa edistää ”vallan nousemista päähän.”
***
Monet hiljattain suoritetut vaalit niin kotimaassa
kuin ulkomailla (esim. Ranskassa) osoittavat selkeästi, miten nopeasti
äänestäjien mielipiteet voivat muuttua. Niin sanottu sosiaalinen media selittää
osan ilmiön yleistymisestä, mutta se todelliset syyt ovat siinä, etteivät
ihmiset vaivaudu rakentamaan omia näkemyksiään kovin vankalle perustalle.
***
Suora demokratia (kansanäänestys jostakin asiasta)
näyttää usein johtavan yllättäviin tuloksiin (kuten brexit), joiden järkevyyttä
joudutaan sitten testaamaan vuosikausia.
Tiheään toistuvat vaalit olisivat varma tapa
kyllästyttää ihmiset demokraattisten oikeuksiensa käyttöön.
Monissa maissa Ihmiset näyttävät silloin tällöin
kyllästyvän tavanomaiseen politikointiin ja etsivät toisenlaisia vallanpitäjiä (USA,
Ranska) eliitiksi mieltämänsä ulkopuolelta. He rakentavat näin uutta
poliittista eliittiä, jonka uskovat ratkaisevan kaikki kasautuneet ongelmat –
mieluummin tietenkin äänestäjien itsensä eduksi.
***
Demokratia sinänsä ei tietenkään korjaa asioita –
sitä ei sellaisenaan voi syödä tai juoda.
Niin sanottu arabikevät nosti valtavan innostuksen
maissa, joiden hallinto koettiin hyvin itsevaltaiseksi. Saavutetut tulokset kuolonuhreineen
ja hallitsemattomine pakolaisaaltoineen eivät todellakaan ole kovin
mairittelevia.
***
Demokratioissa yhteisen taloudellisen hyvän
jakamisessa innostus ohittaa usein kestävyyden rajat. Aina ei haluta nähdä sitä
yksinkertaista asiaa, että jaettavalle täytyy varsin pian löytyä reaalinen
perusta.
Hyvinvointia – erityisesti kulutusta – ei voida jatkuvasti
lisätä ulkomaisen velan varassa.
Yksittäinen ihminen saadaan kyllä helposti lopettamaan
yli varojen eläminen. Kansantaloudessa sellaisen (etenkin lakeihin sidotun)
lopettaminen näyttää olevan käsittämättömän vaikeata.
***
Nobelisti John
Keynesin elvytysnäkemyksiä on useissa länsimaissa sovellettu surutta niin
lama- kuin nousukausinakin.
***
Poliittinen oppositio katsoo yleensä tärkeimmäksi
roolikseen vastustaa periaatteessa kaikkia esityksiä ja pyrkiä julistamaan
niitä kansalle mahdollisimman negatiiviseen sävyyn.
Hallitseva ryhmittymä esittää usein toiminnalleen
järkeen vetoavia perusteita (kuten tilastoja ja ylivelkaantumista), joita
vastaan oppositio hyökkää huomattavasti tunteenomaisin argumentein.
***
Sekä maallisessa että hengellisessä vallankäytössä
on jo muinoin todettu, ettei pelkkään järkeen kannata vedota, koska ihmisten
yleisin tietoisuuden painopiste on yhä tunnetasolla.
Tunteellisia ”vetonauloja” haetaan usein
yksittäisistä, tunteisiin voimakkaasti vetoavista esimerkeistä, joilla pyritään
vaikuttamaan yleiseen mielipiteeseen jonkin asiakokonaisuuden suhteen.
***
Filosofi
Platon ei pitänyt demokratiaa
kovin hyvänä järjestelmänä, koska siinä järkevillekin esityksille löytyy aina
omat vastustajansa, jolloin joudutaan hakemaan kompromisseja.
Valistunut diktatuuri olisi hänen mielestään paras
ollut tapa hallita, mutta historia on opettanut, että valistuneiden sijasta
yksinvaltaan on valitettavan usein noussut lähinnä neuroottisia ja vainoharhaisia
persoonia.
Todella viisaat eivät enää hae itselleen valtaa
tai edes kunniaa, sillä varsinainen viisaus voi avautua vasta silloin, kun kaikki
persoonaan liittyvät etunäkökohdat ovat luonnollisen kehityksen myötä ohitetut.
***
Julkisen sektorin toiminta-ala on Suomessakin saattanut
laajentua liikaa, jolloin on syntynyt kilpailua sen mahdollistamista eduista
(rahallisista tai työpaikoista).
***
Suomalaiseen demokratiaan näyttää hiljalleen kulkeutuvan
tapa tehdä varsin pienistä asioista oikeusjuttuja, vaikka kaikkien pitäisi
tietää, että oikeuslaitoksissa jo vakavien asioiden käsittely kestää turhan
kauan.
Mediakaan ei ainoastaan tyydy nostamaan asioita otsikkoihinsa,
vaan tekee myös tutkintapyyntöjä tukeakseen omia paljastuksia.
***
Demokratian toimivuuden kannalta niin sanottu
lähdesuoja on paikallaan silloin, kun varjellaan yksilöiden henkeä ja terveyttä.
Muussa tapauksessa se kannustaa helposti perättömiin ilmiantoihin ja antaa
medialle tarpeettoman paljon vapauksia kehitellä kohujuttuja.
***
Elämä on sitä varten, että ihmiset oppisivat
kantamaan vastuun omista tekemisistään ja sanomisistaan. ”Kivien nakkelu puskan
takaa” ei enää kuulu sivistyskansan käytökseen.
Nimimerkkien käyttö hyökkäävissä julkaisuissa on
sekin varsin kyseenalaista. Mikäli joku ei uskalla sanoa asiaansa omalla
nimellään, olisi hänen ehkä parasta vielä vaieta.
***
”Aikuiskasvatuksellisessa mielessä” ongelmallinen
on esim. verottajan pari vuotta sitten lanseeraama palvelu, jossa voi
nimettömänä ilmoittaa havaitsemiaan tai luulottelemiaan ”lähimmäistensä”
verovilppejä.
Suuri osa ilmoituksista näyttää kohdistuneen
yrittäjiin, joita kansalaiset epäilivät mm. kassakirjausten ja kuittien
luovuttamisen laiminlyönneistä tai yrityksen auton käytöstä yksityisiin
tarkoituksiin.
Tällainen naapurivalvonta muistuttaa paljon diktatuurivaltioiden
tapaa pitää ihmiset varpaillaan ja epäluuloisina toisiaan kohtaan. Se ei todellakaan
rakenna yhdessä tekemisen tervettä henkeä.
***
Täysin ongelmatonta yhteisöä ja
hallintojärjestelmää ei tietenkään ole olemassa – tuskin sellaista edes
ajallisuuden puitteisiin syntyy.
Demokratia toteutunee täydellisesti vasta ns.
pyhäin yhteisössä, jossa kenelläkään osallistujalla ei ole enää mitään
itsekkäitä odotuksia ja etunäkemyksiä – koska heissä on ”elämä itsessään.”
Sitä odotellessa – yritetään edes olla ihmisiksi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti