Matteuksen evankeliumin
8. luvussa on hieman tylyltä vaikuttava kohta, missä Jeesus evää
opetuslapseltaan pääsyn isänsä hautajaisiin sanoen: ”Seuraa sinä minua ja anna
kuolleitten haudata kuolleensa!”
Sama kehotus löytyy myös
Luukkaalta. Sitä edeltää kummassakin toteamus: ”Ketuilla on luolat ja taivaan
linnuilla pesät, mutta Ihmisen Pojalla ei ole, mihin hän päänsä kallistaisi.”
Toteamuksen on perinteisesti
tulkittu viittaavan ainoastaan Nasaretin Jeesukseen, mutta se voisi periaatteessa
tarkoittaa sitä, että jokaisen ihmisen sisäinen olemus on – ja sen tulisi myös
olla – jatkuvan muutoksen alainen, että se pitkän ”tuhlaajavaelluksensa” viisastuttamana
ja väsyttämänä ymmärtäisi joskus palata takaisin ”Isänsä kotiin.”
***
Tuomaan evankeliumi
kehottaa ”tulemaan ohikulkijoiksi”, jotka eivät enää samastu ja takerru katoaviin
ilmiöihin.
Matteuksen ja Luukkaan ”luolat
ja pesät” kuvannevat kaikkea ulkoista: vaurautta, valtaa ja kunniaa, jota
ihminen hakee egonsa turvaksi – johon hän ”päänsä kallistaa” – ja nimenomaan ”päänsä”
eli mielensä. Ulkoinen ei sinänsä ole hyvää tai pahaa. Vahingoksi muodostuu
lähinnä tajunnan sidostuminen sen katoaviin ilmiöihin (kuten fyysisiin ja
psyykkisiin nautintoihin).
***
Fyysisesti kuolleet eivät
tietenkään hautaa kaltaisiaan, joten Matteuksen ja Luukkaan sanoille täytyy
löytyä jokin symbolinen merkitys. Se löytyy varsin helposti evankeliumeissa
esiintyvästä ajatuksesta, jonka mukaan ainoastaan pysyvä ja ehdoton elämä on
todellista elämää, kun taas tavallinen, aikaan ja tilaan nojaava elämänmuoto on
luonteeltaan ”kuollutta” ja ehdollista.
***
Lienee todennäköistä,
ettei Matteuksen ja Luukkaan tapahtumana esittämälle kertomuksell edes löydy
konkreettista vastinetta, vaan se on kuulunut Jeesuksen vertausten joukkoon ja
on tulkittava symbolisesti.
”Kuolleet” kuvannevat
aivan tavallisia ihmisiä, joilla ei vielä ole sisäistä tarvetta etsiä elämän
syvimpiä tarkoituksia. Näille kaikki hautajaisten kaltaiset ulkoiset toimet
ovat tärkeitä ja opettavaisia, kun taas todelliseen hengen opetuslapseuteen
pyrkivien tulisi suuntautua voittopuolisesti sisäisiin asioihin.
Kehotus ei
todennäköisesti tarkoita sitä, että hengellisen etsijän pitäisi konkreettisesti
välttää kaikkia yhteisön järjestämiä tilaisuuksia, vaan pelkästään sitä,
etteivät niihin liittyvät psyykkiset virikkeet sido tai ehkäise tietoisuutta
vapautumasta mielen ehdollistuneista toiminnoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti