Otsikon huudahdus liitetään useimmiten
tilanteeseen, jossa joku lausuu jotakin odottamatonta tai uskomatonta.
Toteamus voidaan sovittaa myös siihen, ettei
ihminen suhtaudu johonkin asiaan niin vakavasti kuin asian luonne edellyttäisi.
***
Ensimmäisten kristillisten vuosisatojen ”toisinajattelijat”
arvostelivat laitostuvan suuntauksen edustajia siitä, etteivät nämä etsineet
henkisiä totuuksia aivan tosissaan, vaan tyytyivät niihin sanallisiin
vakuutteluihin, joita heidän johtajansa esittivät.
Nag
Hammadin löytöihin kuuluva ”Arvovaltainen opetus” esittää, että
tällaiset ihmiset kyllä kuulevat kutsun, mutta eivät ymmärtämyksensä puutteiden
takia tiedä, mihin heidät on kutsuttu (Pagels: Gnostilaiset evankeliumit s.
165).
***
Tosissaan oleminen oli vaikeata myös kirkkoisä Augustinukselle, joka kyllä pyysi
Jumalaa antamaan hänelle puhdas ja siveä sydän – mutta ei aivan vielä:
koska lihalliset nautinnot näyttelivät yhä suurta
osaa hänen elämässään (Tunnustukset VIII. 7 s. 270).
***
Liian vähäisiin henkisiin ponnisteluihin
tyytymisestä huomauttaa myös Jeesus
Tuomaan evankeliumin sanonnoissa. Niissä nostetaan esimerkeiksi fariseukset,
joista ainakin jotkut olivat ”kuin koira härkien seimessä, joka ei syö itse,
eikä anna härkienkään syödä (Tuom. 102).”
***
Tosissaan
oleminen ei tietenkään ole tosikkona olemisen synonyymi, joista
jälkimmäinen johtuu yleensä siitä, että ihminen suojaa ja sulkee mielensä
torjumalla kaikki poikkeavat näkemykset.
Tosissaan olemisen tulokset riippuvat paljon
siitä, että mieli pysyy avoimena, mutta ei takerru pysyvästi mihinkään
tilapäisiin ”totuuksiin”. Tuomaan evankeliumi
(n:o 42) kehottaa pysymään liikkeellä, mutta ”tulemaan lopulta ohikulkijaksi
(kaiken tilapäisen suhteen).”
***
Monet humoristit suhtautuvat todellisuudessa
elämään hyvin vakavasti (ellei heidän huumorinsa ole pelkkä torjuntakeino).
***
Yksi ei-tosissaan olon ilmentymä käy julki
saksalaisessa sananparressa: ”Morgen morgen nur nicht heute sagen alle faulen
Leute.” Huomenna, huomenna, vaan ei tänään, sanovat kaikki laiskat ihmiset.
Psykologit nimittäisivät välttämis-lähestymis -gradientiksi tällaista ikäviksi koettujen
asioiden siirtelyä kauemmaksi tulevaisuuteen. Pahimmillaan se johtaa siihen,
että ihminen kuvittelee alkavansa tosissaan elää vasta joskus tulevaisuudessa,
kun olosuhteet ovat siihen tätä hetkeä otollisemmat.
Tosissaan oleminen kuitenkin edellyttää valmiutta
kohdata todellisuus sellaisena kuin se tulee, tässä ja nyt. Kukaan ei voi elää
eilistä eikä huomista muuta kuin omassa kuvitteellisessa, virtuaalisessa maailmassaan.
Toisaalta jotkut ottavat niin tosissaan eilisensä,
että heijastavat siinä omaksumansa pelot automaattisesti huomiseensa – ja
unohtavat samalla elää nykyisyyttään.
***
Uskonnolliseen elämään keskittyvät luostarilaitokset tarjoavat tietenkin
tarvittavaa rauhaa mielen hiljentämiseen, mutta voivat toisaalta olla monille pakopaikkoja,
joissa tajunnan avartumisen sijaan tapahtuu sen kaventumista ja supistumista,
koska rajoitettu ulkoinen virikeympäristö ei aseta riittävälle koetukselle
mielen sisältöä (heikkoudet jäävät tiedostamatta).
***
Nykyisin on etenkin nuorten keskuudessa
havaittavissa taipumusta olla tosissaan ainoastaan niissä toimissa, jotka
kiinnostavat. Tämä saattaa suurelta osin johtua yleisestä elämäntavan ja
kasvatusmallien pehmentymisestä, joka kasvattaa ”välttämis-gradientin”
motivaatiota ja voimaa.
Elämässä ei tietenkään ole tarpeen tietoisesti
hakea ikävyyksiä – niitä tulee yleensä vastaan pyytämättäkin, mutta liiallinen
ehdollistuminen pelkkiin mukavuuksiin madaltaa ihmisten sietokykyä (lisää
lyhytjänteisyyttä) antaen samalla väärän kuvan elämän luonnollisesta kulusta ja
tarkoituksista.
Vanhurskaaksi mainittu Jaakob kehotti olemaan iloisia
koetuksista, koska ne saattavat synnyttää kärsivällisyyttä, joka on ihmisyyden
kehityksen kannalta hyvin tarpeellinen ominaisuus (Jaak. 1:3).
***
Eräs syvällisesti nykysaksalaiseen
kristillisyyteen perehtynyt totesi kaikkien sen haaraumien olevan jäykkiä ja
dogmaattisia – sekä yksittäisten edustajien (pappien) kommunikoivan niin
neutraalisti, ettei kukaan pääse käsiksi heidän todellisiin ajatuksiinsa tai
tunteisiinsa.
Sata viisikymmentä vuotta sitten filosofi Nietzsche arvosteli aikansa
saksalaista kristillisyyttä ”tosissaan olemisen puutteesta” todeten, että ”heidän
polvensa palvovat, ja heidän kätensä ovat hyveen ylistystä, mutta heidän
sydämensä ei tiedä siitä mitään (ote Zarathustrasta).”
Nietzsche tarkoitti todennäköisesti sitä, että
tavallinen uskonnollisuus oli vain joukko rituaaleja ja sanallisia ajatusmuotoja,
jotka eivät sellaisinaan avanneet yksilöiden ymmärrystä ja tietoisuutta
(sydäntä).
Mestari
Eckhart olisi sanonut asiaan
liittyen, että ”he ovat löytäneet tien, mutta kadottaneet Jumalan, joka on
siihen kätkettynä (QT, saarna 6, Sielun syvyys).” He eivät siten ole ”oikealla
tavalla tosissaan!”
***
Muuan pastori totesi tutustuttuaan Jakob Böhmen kirjaan ”40 kysymystä sielusta”, ettei se
perustu mihinkään, vaan kaikki on temmattu ilmasta eikä siten edusta mitään ”todesta
otettavaa.”
Pastori tarkoitti varmaan sitä, että kaiken pitää
perustua raamattuun ja erityisesti siitä kirkollisten prosessien kautta
laadittuihin tulkintoihin. Böhme kuitenkin kertoo saaneensa ymmärryksensä ja
tietonsa ”omasta kirjastaan”, joka oli avautunut hänelle samaan tapaan kuin
monille muillekin henkisille opettajille.
Pastori ei ottanut huomioon sitä, että myös Uuden
testamentin keskushahmo, Nasaretin Jeesus kertoi ammentavansa kaikki tietonsa
ja ymmärryksensä suoraan ja välityksettä ylhäältä, samasta lähteestä, josta
kaikki ”todesta otetut ja otettavat profeetat” ovat näkemyksensä saaneet.
***
Paavalia pidetään ensimmäisenä kristillisenä teologina
siitäkin huolimatta, että hän oli alun alkaen juutalainen fariseus, jollaisia
Jeesus itse kelpuutti lähinnä ”huonoiksi esimerkeiksi”, koska näistä turhan
monet edustivat kaavamaisuuteen ja sanallisuuteen näivettynyttä
uskonnollisuutta (kuollutta kirjainta).
Paavali tosin lienee ollut niin ”tosissaan”, että
oli saavuttanut jonkinasteisia sisäisiä kokemuksia, jotka syvensivät hänen
näkemyksiään katoavaisten asioiden takana olevan todellisuuden luonteesta.
”Farisealainen koulutus” oli tietenkin hyväksi
siinä, että Paavali kykeni ilmaisemaan abstrakteja asioita elävästi – tosin
niin monitulkintaisesti, että niiden myöhempiin tulkintoihin jäi ehkä turhankin
paljon ”vapausasteita” (joihin väärennetyt kirjeet antoivat vielä oman
lisänsä).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti