Laitostuminen liitetään
usein fyysistä olemusta ja olemista rajoittaviin konkreettisiin tiloihin kuten
sairaaloihin, vanhainkoteihin tai vankiloihin. Niissä ilmiö käsitetään mielen
tottumiseksi ja rajoittumiseksi liian vähäisiin ulkoisiin virikkeisiin eli
rutiineihin.
Laitostuminen
vähävirikkeisissä ympäristöissä on hyvin yksilöllistä ja usein suhteessa
siihen, millaiseen viriketasoon ja -laatuun kukin on aikaisemmin ehdollistunut.
Rikas ”sisäinen elämä” toimii laitostumisen ”vastalääkkeenä.”
***
Laitostuminen voidaan
toisaalta käsittää huomattavasti laajempana ja syvempänä ilmiönä tai ongelmana,
joka saattaa haitata ”ihmisyyden luonnollista kehitystä” erityisesti
tietoisuuden avartumisen ja syvenemisen suhteen.
Asia käy ilmeiseksi, jos
käsite korvataan vaikkapa sanoilla kaavoittuminen tai ehdollistuminen. Näitä
käsitteitä voidaan tietenkin puolustella sillä, että periaatteessa kaikki
oppiminen tapahtuu ehdollistumalla ja kaavoittumalla joihinkin ajatus- tai
toimintamalleihin.
Sellainen muuttuu ongelmaksi
vasta silloin, kun omaksutuista kaavoista ei kyetä irtautumaan, vaikka elävä
todellisuus nostaa esiin aivan toisenlaisia, paremmin perusteltavia tai
toimivia näkemyksiä.
***
”Laajennettua
laitostumista” voi jokainen havaita omassa tai toisten ihmisten jokapäiväisissä
askareissa – sanotaanhan usein, että ”tottumus on toinen luonto” – käytännössä
se kuitenkin on usein ensimmäinen tapa reagoida kohdalle osuviin asioihin.
***
Jossakin yhteisössä
muodostuneella kulttuurilla on usein taipumus toimia ehkäisevästi kaikkea siitä
poikkeavaa kohtaan. Vanhasta testamentista voi poimia valaisevia esimerkkejä
muinaisten juutalaisten tavoista ehkäistä uusien virikkeiden esiin nousua
vetoamalla jumalallisiin määräyksiin ja ankariin rangaistuksiin.
***
Kaavoittumista tapahtuu
varsin paljon myös tieteiden piirissä, joissa yhteisesti hyväksytyt teoriat
toimivat ”kaltereiden tapaan” rajoittaen todella yksilöllistä ajattelua ja tuoreiden
oivallusten esiin nousemista. Uuden esittämisen kynnys on (yhteisön paineen
johdosta) usein turhan korkealla.
***
Ajattelu ja asenteiden
kaavoittuminen vaivaa tietenkin myös poliittisia liikkeitä, joissa pyritään
usein hakemaan vahvistusta ainoastaan omille näkemyksille (ja negatiivista
vastetta siitä poikkeaville).
Uuden testamentin
varoittavat esimerkit ”vanhoista leileistä ja fariseusten kaavamaisesta
uskonnollisuudesta” (kuolleesta kirjaimesta) kuuluvat nekin laitostumisen
käsitteen alaisuuteen.
***
Uskontojen piirissä
ajattelun kaavoittumista ja siitä seurannutta rajoittamista on esiintynyt
mahdollisesti kaikkein eniten.
Nykyinen länsimainen
filosofia on sekin vajonnut syvälle teorioidensa ja koulukuntiensa muodostamaan
suohon kadottaen samalla ”vanhojen viisaiden” selkeän pyrkimyksen ymmärtää ja
selittää elämän suurta kokonaisuutta ja lainalaisuuksia.
Joskus kauan sitten
filosofeja syntyi tai synnytettiin luonnollisten oppilas-opettajaketjujen
kautta. Nykyisin he saavat koulutusta filosofian laitoksissa filosofiasta –
eivät suoranaisesti elämästä, maailmankaikkeudesta ja ihmisen
kokonaisolemuksesta.
Filosofian opiskelijat
saavat kyllä tietoa siitä, miten muinaiset alan edustajat ovat ajatelleet,
mutta heidän oma ajattelunsa saattaa jäädä niin rajoittuneeksi ja pintapuoliseksi,
ettei siitä koidu yleisen elämänymmärryksen suhteen hyötyä. Vain ani harvat
uskaltavat tosissaan yrittää kohota samaan syvään näkemykseen elämästä, kuin
mitä heidän muinaiset esikuvansa ovat edustaneet.
Filosofian opiskelussa ei
saisi tyytyä ja päätyä hyödyttömien tai jopa järjettömien ongelmien
labyrinttiin, vaan siinä pitäisi päästä syvään näkemykseen ja ymmärrykseen
elävän elämän suhteen.
***
Tieteiden piirissä on
aikojen saatossa tapahtunut ja tapahtuu suuriakin muutoksia, joten
”laitostuminen” – yliopistojen laitostumisesta huolimatta – ei ole aivan samaa
luokkaa kuin esimerkiksi monien uskontojen kohdalla.
***
Kristillisyyden suhteen
Uusi testamentti todistaa monissa kohdin siitä, kuinka Nasaretin Jeesus yritti
avata aikalaistensa silmiä laitostuneen juutalaisuuden suhteen, joka oli
suurelta osin kadottanut henkisen ulottuvuutensa muodollisen jäykkyyden alle.
Hän sai myös kokea sekä
hengellisen että poliittisen laitostumisen ikävän, mutta varsin yleisen
seurauksen: äärettömän suvaitsemattomuuden, johon liittyy turhan usein myös
”oikeutettua aggressiivisuutta.”
***
Muutaman ensimmäisen
vuosisadan kuluessa alkuperäisen kristillisen sanoman laajuus, syvyys ja vapaus
kapenivat – juutalaisuutta vastaan profiloitunut kirkko juutalaistui sekä
näkemyksiltään että asenteiltaan.
Kirkon johtajat alettiin
valita muun kuin ilmentyneen henkisen kapasiteetin nojalla. Käyttöön hyväksytty
kirjallinen perinnekin rajattiin pieneen murto-osaan siitä, mitä olisi ollut
käytettävissä.
Lopulta päädyttiin vielä ns.
uskontunnustuksiin, joiden pysyvyys on ollut aivan toista luokkaa kuin yhdenkään
tieteellisen teorian.
***
Tänä vuonna juhlitaan
reformaation 500-vuotista historiaa, mikä todentaa sen, ettei ”päivityksiä” ole
tänä aikana mainittavasti suoritettu. Muun muassa raamatun tutkimus on parin
viimeisen vuosisadan kuluessa edennyt huomattavasti, ja sen esiin tuomat
näkemykset poikkeavat monissa kohdin varhain omaksutuista tunnustuksista.
***
Kautta kristillisen
historian useat yksilöt ovat koettaneet nostaa esiin Uuden testamentin kuvaaman
omakohtaisen pyrkimyksen tärkeyttä ja oikeutusta kaiken muodollisen ja
kaavamaisen sijaan, mutta heistä on joko vaiettu, tai heidät on tavalla tai
toisella vaiennettu.
Laitostumiseen suoraan
viitaten esim. keskiaikainen Jacob Böhme kutsui aikansa kirkkoa ”muurikirkoksi.”
1700-luvulla laihialainen
Jaakko Kärmäki puolusti kirkollisista sakramenteista kieltäytymistään sillä, ”etteivät
papit itse seuranneet Jeesuksen esimerkkejä, vaan olivat täynnä katoavien
asioiden ja itserakkauden tomua, ahneutta ja tyytymättömyyttä. He eivät etsi
sielua, vaan kunniaa ja omaa etua.” (Kärmäki vaimoineen tuomittiin kahdeksaksi
vuodeksi Turun linnaan).
***
Tämän päivän Suomessa
kirkon piirissä ilmenee kuohuntaa lähinnä muodollisten, sosiaalisten
toimintojen (kuten epätyyppisten parisuhteiden) suhteen – varsinaisten uskon
perusteiden pohtimiseen ei näytä vieläkään olevan kiinnostusta, valmiutta tai tarvittavaa
rohkeutta.
Näyttää jopa siltä,
etteivät kirkkoon kuuluvat ihmiset itsekään enää odota papeilta muuta kuin
totunnaisten seremonioiden muodollista hoitoa – sisäisen elämän opastukseen
haetaan apua psykologeilta ja terapeuteilta (rauhoittamiseen lääkäreiltä),
joiden käsitys elämän luonteesta nojaa sekin useimmiten teorioihin –
kirjaviisauteen.
***
Periaatteessa juuri
papeilta ja filosofeilta voitaisiin odottaa näkemyksiä elämän ja myös kuoleman
tarkoituksesta ja luonteesta – näissä pelkät moraalifilosofiset teoriat tai ehdolliset
lupaukset viimeisenä päivänä herättämisestä eivät rakenna järjellistä perustaa
sellaista hakeville.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti