Jaakobin kirjeestä
löytyy omituinen, mutta todennäköisesti merkityksellinen lause (1:15):
”Kun
sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on
täytetty, synnyttää se kuoleman.”
Teksti
kuvannee ihmisen sisäisen kehityksen (tai kehittymättömyyden) prosessia, missä
hänen mielensä luontaiset halut synnyttävät aikojen saatossa niin sanotun synnin
muodostuessaan pysyviksi tavoiksi.
Mikäli
nämä kiinteät tavat värittävät koko luonteen, saattaa siitä koitua yksilön
syvempi asteisen olemuksen muodostuminen kehityskelvottomaksi.
Lopulta
sielullinen olemus saattaa tavallaan näivettyä ja menettää sen myötä
mahdollisuuden kasvaa ja tulla ihmisen tietoisuuden keskukseksi. Fyysinen
olemus palautuu takaisin luonnon kiertokulkuun. Persoonallinen olemus ei
todennäköisesti voi kovin kauan jatkaa ilmenevää elämää mikäli sen sisäinen
lähtökohta on ”kuivunut kokoon”.
***
Kaksi Tuomaan
evankeliumin sanontaa viittaa sisäisen olemuksen mahdolliseen tuhoon:
(70) Jeesus sanoi: ”Se, mikä on sisimmässänne, pelastaa teidät, jos tuotte
sen esiin. Jos teidän sisimmässänne ei sitä ole, olette tuhon omat.”
Sanonta
tarkoittanee sitä, että sielullinen (sisäinen, sielullinen) olemus on jo
aikaisemmin irtautunut kaikkein sisimmästä ja todellisimmasta henkisestä
(alkuperäisestä, pysyvästä) olemuksesta.
(40) Jeesus sanoi: ”Viiniköynnös on istutettu erilleen Isästä. Koska se ei
ole lujasti juurtunut, se revitään juurineen irti, ja se kuihtuu pois.
Viiniköynnös
kuvannee sielua, joka on irtautunut henkisestä perustastaan, Isästä. Tuhon
syynä lienee se, ettei köynnös ole tuottanut sielullisen tarvitsemia hedelmiä
(sisäisiä ominaisuuksia), koska persoonallinen olemus (tai sieluun kytkeytyneet
olemukset) on ”tuhlannut leiviskänsä” turhuuksiin (lähinnä fyysisiin ja
psyykkisiin nautintoihin).
Samaan viitannee myös Matteus 21:19.
”Ja nähdessään tien
vieressä viikunapuun hän meni sen luo, mutta ei löytänyt siitä muuta kuin pelkkiä
lehtiä; ja hän sanoi sille: ’Älköön sinusta ikinä enää hedelmää kasvako.’ Ja kohta
viikunapuu kuivettui.”
Evankeliumien vertaukset
”leivisköiden satoa tuottavasta käytöstä” viitannevat nekin siihen, että
ihmisen tulisi elämänsä aikana (katoavuudessa) kypsyttää sisäisiä
(katoamattomia) ominaisuuksiaan sekä olla ainakin tekemättä ”sielullensa
vahinkoa”.
***
Batanjalin joogasutrissa
puhutaan erilaatuisista tietoisen olemisen tiloista, joista seitsemän
luokitellaan hyviksi ja seitsemän ”vähemmän hyviksi”.
Periaatteessa jokainen tajuinen olento elää (tajunnassaan) jossakin näistä
tiloista joka ainoa hetki – joskaan ei yleensä tietoisesti.
Tämän itämaisen näkemyksen mukaan voitaisiin Jaakobin sielullisen (sisäisen
olemuksen) olemuksen kuolemaan johtavaa kehitystä (pikemminkin degeneraatiota) kuvata
siirtymänä viidennestä huonosta tilasta kuudennen kautta seitsemänteen –
sielulliseen kuolemaan. Prosessi lienee tosin äärimmäisen harvinainen tila – samoin kuin kaikkein
korkeimman tilan (todellisen taivaan, Satyalokan) saavuttaminen ”hyvistä
tiloista”.
Sutrien
kuvauksen mukaan:
5. Viidennessä (Sutalassa) ihmisen järjellinen
olemus tulee täysin halujensa orjaksi.
6. Kuudennessa (Vitalassa) ihmisen järjellisen olemuksen korkeampi (henkinen)
osa erkanee alemmasta.
7. Seitsemännessä (Atalassa, Gehennassa, helvetissä) tapahtuu
sielullinen kuolema tai tyhjäksi tuleminen (tietoisuuden sammuminen).
Tarkemmin erilaatuisista tiloista ks.
https://www.youtube.com/watch?v=xp4cxGHdg5M&t=886s
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti