Länsimainen käsitys
ihmiseen kuuluvista olemuksista lienee aikojen saatossa pahasti
yksinkertaistunut ja tullut hyvin sekavaksi. Näkemys on lisäksi aivan liian
kehokeskeinen, mikä on sinänsä kristillisyyden ydinsanoman vastaista.
Johannes 6:63 kirjoittaa: ”Henki on se, joka eläväksi tekee, ei
liha mitään hyödytä.”
Johannes puhuu tässä ihmisen
olemuksen kahdesta ääripäästä, ajattomuudessa olevasta hengestä, jota
voitaisiin kutsua Jumalan kuvaksi (1. Moos. 1:26) tai jopa hänen taivaalliseksi
isäkseen.
Valitettavasti
hengeksi ja henkiseksi on jossakin vaiheessa alettu kutsua lähes kaikkea
aistein havaitsematonta. Puhutaan jopa henkensä menettämisestä, kun
todellisuudessa on kyseessä tilapäisen, ajallisen kehon menettäminen.
Ani harvat ihmiset
ovat tietoisessa yhteydessä ajattoman henkensä kanssa. Miten he voisivat sen
menettää?
***
Toinen sekaannus on
syntynyt hengen samastamisesta sieluun. 1.
Mooseksen kirjan 2:7 kuvailee epämääräisesti sitä, kun Jumala vuodatti ihmiskunnan
keholliseen olemukseen elämän hengen – ei rajatonta ja ajatonta henkeä – vaan
sielullisen olemuksen. Sen kaukaisena tehtävänä (mikä Paavali oivalsi oikein)
oli koota koetun elämän satoa niin kauan, että sielu voisi jossakin vaiheessa
toimia alustana hengen ja alempien olemusten yhdistymisessä – niin sanotussa
”ylhäältä syntymässä.”
Henki on luonteeltaan ajaton, eivätkä inhimilliset toimet
sinänsä voi siihen vaikuttaa – toisin kuin sielulliseen
olemukseen, jota voidaan kutsua myös ihmisen järjellisen olemuksen jumalallisemmaksi
ja ennalta olevaksi puoleksi (jonka ennalta olo tosin kiellettiin v. 553 jKr.).
***
Usein väitetään, että
niin sanottu omatunto on suoranaista
jumalallista perua, mikä lienee äärimmäisen harvinaista.
Tavallisin omantunnon
ääni on kotoisin yhteisön luomista ehdollistumista, lauman äänestä, joka soimaa
silloin, kun yksilö toimii yleisen normiston vastaisesti. Omatunto saattaa
tietenkin saada vaikutteita yksilön sisäisestä luonteesta (jolloin siinä olisi
jotakin omaa), siinä määrin kuin sellaista on muodostunut hänen sielulliseen
olemukseensa.
***
Tavallisin näkymätön
olemus, jonka kanssa ihminen on tekemisissä, muodostuu hänen tunteistaan ja ajattelustaan. Sitä
tulisi kutsua mieleksi siitäkin
syystä, että se tuottaa aistimuksista mielikuvia, joita se säilyttää (erilaisine
tunnelatauksineen) muistissaan (joka lukeutuu periaatteessa sielun voimien
piiriin).
***
Sekä raamattu että käytännön huomiot
todistavat, että ihmisen kehollinen olemus on koostunut samoista aineksista
kuin maapallo. Vainajan siunaamisessa tulisi lähinnä todeta, että keho on
menettänyt sen toimintaa ylläpitävät olemukset, ja palautuu nyt takaisin luonnollisiksi
alkutekijöikseen.
Ihmisen hengelle ei tässäkään tilanteessa ole
tapahtunut mitään. Hänen tunne- ja ajatuspuolensa jatkavat välittömästi tajuista
elämää (eivät jää ”haudan lepoon”) tarkoituksena siirtää ja siivilöidä edeltäneen
elämän kokemus sielulliseen olemukseen siinä määrin kuin se on kelvollista sisäisen
olemuksen rakentumiselle.
***
Joissakin uskonnollisissa
näkemyksissä (myös kristillisessä asketismissa) keho on katsottu pahuuden
lähteeksi, jota tulee kurittaa ansaitakseen itselleen jotakin jumalallista.
Keho sinänsä on kuitenkin viaton ja neutraali tekijä, joka mahdollistaa
sisäisen kasvun, kunhan ihmisen tajunta saavuttaa takaisin alkuperäisen
suuntauksensa.
***
Paavali kirjoittaa hieman epäselvästi (Room. 8:13), että ihmisen
tulee hengellä kuolettaa ruumiin (koko persoonallisen olemuksen) teot, niin hän
saa elää (pysyvän tietoisuuden tilassa).
Apostoli tarkoitti
todennäköisesti sitä, että ihmisen tulee ensin muuntaa tunteensa ja ajattelunsa
niin, etteivät kehoon tai psyykkisiin asioihin liittyvät (lihasta syntyneet) toimet
muodosta tajunnan painopistettä. Vasta silloin ihmisyyden salatussa olemuksessa
latenttina oleva henki voi aktivoitua eli tulla tietoisuuden pysyväksi keskukseksi
(elämäksi itsessään).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti