Sanatarkasti ottaen Johanneksen
evankeliumin (14:2) Jeesus puhuu Isänsä kodin ”monista asuinsijoista”, joihin
hän oli menossa suorittamaan valmisteluita seuraajiaan varten. Jeesus ei
todennäköisesti puhunut mistään kaikkeuden perustana olevasta taivaasta, todellisen
ylösnousemuksen tilasta – sellaisessahan ei ole mitään valmistettavaa (koska
siinä ei ole muutosta, ”vaihteen varjoa”). Todellisen taivaan sisäinen
saavuttaminen edellyttäisi täydellistä muutosta tietoisuudessa, eikä
olemuksessa enää saisi olla minkäänlaista ajallisen kokemuksen tuottamaa erillisyyden
tuntemusta. Kyseisessä tilassa ei synoptisten evankeliumien mukaan ”naida eikä
mennä miehelään.”
Kaikki kuviteltavissa
olevat kuoleman jälkeiset tilat edustavat ”monia asuinsijoja”,
psyykkis-mentaalisia olotiloja, joiden pääasiallinen tarkoitus on ”puida
maallinen sato sielun vilja-aittaan kelpaavaan muotoon” (kuten Psalmissa 126:6
todetaan).
Vanha testamentti
mainitsee tuonelan 65 kertaa, Uusi testamentti ainoastaan 10. Tuonela on
kristinuskoa paljon vanhempi käsite, joka ymmärretään helposti samantapaiseksi,
kaikille yhtäläiseksi olotilaksi kuin fyysinen maailma. Tuonela, vainajien
psyykkisten olemusten tilana, saattaisi kuitenkin koostua juuri noista ”monista
asuinsijoista”, joihin ruumiista poistuvat tajunnat ajautuvat pääasiassa luonnollisen
affiniteettinsa mukaisesti.
On luonnotonta ajatella,
että persoonallinen tajunta ruumiin kuollessa muuttuisi joksikin täysin toisen laatuiseksi.
Tajunta säilyttää ominaisen laatunsa ja sisältönsä myös unen aikana, jolloin se
on hieman erillään kehollisista aistivirikkeistään.
Kuolemassa vain karkein
aistillinen olemus (maan aineksista koostunut) jää pois, jolloin tajunta toimii
vapaammin omien tunteidensa ja ajatustensa luomissa puitteissa – ja niiden
laatua vastaavassa ympäristössä. Vanhimpien näkemysten mukaan kehonsa
menettänyt saattaa tosin ajautua alemmalle tasolle kuin mihin hänen sisäinen
olemuksensa kuuluisi silloin, jos kuolema on täysin yllättävä tai hän itse on
kuollessaan liiallisen pelon vallassa.
Yllättäen kuollut ei ehkä
tajua tilaansa, vaan jää aivan liian lähelle fyysistä olotilaa ja mahdollisesti
ihmettelee, miksi kukaan ei häntä enää huomaa (muuta kuin ehkä koirat).
Pelko tai traumaattinen
tapahtuma on vetovoima (affiniteetti), joka pidättää tajunnan kaltaisiinsa
tunnetiloihin, kunnes se jossakin vaiheessa vapautuu peloistaan.
Katolisen kirkon piirissä
on (ainakin ollut) käsityksiä, joiden mukaan eloon jääneet voivat helpottaa
kuolleen tilaa esim. sielunmessujen avulla. Jossakin määrässä elävien ihmisten
tietoinen mentaalinen toiminta saattaa resonoida kuolleen (etenkin lähelle
jääneen) tajuntaan ja rauhoittaa tai suunnata sitä uudelleen. Lienee kuitenkin selvää,
ettei kuolleelle kukaan voi ostaa autuaallista tilaa – taivaallisesta tilasta
puhumattakaan.
Fyysisen elinympäristön yksi
erikoisuus on siinä, että se on kaikille siinä oleville tajuisille olennoille
sama. Toinen ominaisuus on se, että siinä tajunta joutuu suuressa määrin
mukautumaan fyysisiin olosuhteisiin.
Psyykkiset tilat – ne
monet asuinsijat – poikkeavat fyysisestä molemmissa suhteissa. Persoonallinen
tajunta ajautuu pääsääntöisesti sille ominaisiin psyykkisiin olosuhteisiin,
jotka lisäksi jossakin määrin muuntuvat vastaamaan tajunnan sisältöä, kuten
unessakin tapahtuu.
Kristillinen kirkko on
mahdollisesti kadottanut alkuperäiset näkemykset kuoleman jälkeisistä tiloista
ja korvannut ne kahden ääripään, taivaan ja helvetin, käsityksellä. Monipuolisempia
näkemyksiä kuoleman jälkeisistä tiloista joudutaan hakemaan kristinuskoa paljon
vanhemmista, kuten intialaisten Puranoista, joihin voi tutustua mm. seuraavan
linkin kautta:
Kuollut tuntee kyllä elävänsä
erillisenä, hahmollisena olemuksena, jolla ei tosin ole kehollisuuteen
liittyviä välittömiä tarpeita muuta kuin alussa, jolloin ne johtuvat
aikaisemman kokemuksen tuottamista ehdollistumista joita uudessa olomuodossa ei
voi enää tyydyttää (muuta kuin kuvitteellisesti).
On tosin viitteitä siitä,
että esim. kuollut alkoholisti saattaa ajautua tai hakeutua kaltaistensa
elävien ihmisten läheisyyteen yrittäen saada heidän ”atmosfääristään” edes
jonkinasteista tyydytystä entisiin tarpeisiinsa. On myös esitetty, että todella
paatunut rikollinen voisi kuoltuaan lähestyä vastaavia taipumuksia omaavia ja
yllyttää heitä tekemään rikoksia – jolloin puhutaan demonisesta tai
elementaarisesta vaikutuksesta.
Joidenkin näkemysten
mukaan kuolleet jäävät läheistensä lähettyville eräänlaisiksi
”suojelusenkeleiksi.” Tämä ei liene mikään sääntö, vaan poikkeuksellinen tila,
joka johtuu erityisen voimakkaasta tunnesidoksesta (yleensä huolehtimisen
tarpeesta tai eloon jääneiden kaipauksesta).
Traumaattiset tapahtumat
(kuten väkivaltainen kuolema) saattavat pidättää tajunnan tapahtumapaikkaan,
samoin liiallinen kiinnittyminen (omistamisen halu).
Voimakkaita tunteita
sisältävät tapahtumat tuottavat myös kaltaisiaan energiakoostumia, jotka eivät
hajoa välittömästi, vaan jäävät jollakin tavoin aistittaviksi. Esimerkiksi
onnettomuuspaikoille suremaan tai uteliaisuuttaan tyydyttämään kerääntyvät
ihmiset saattavat vahvistaa kyseiseen paikkaan muodostuvaa psyykkistä
ominaislaatua (mikä ei ole hyvä asia).
Jonkin paikan, esineen
tai rakennuksen palvonta ja ihailu parantavat sen psyykkistä atmosfääriä, kun
taas kauhistelu ja ikäviin tapahtumiin samastuminen pahentavat tilan laatua.
Esimerkiksi ortodoksit
suorittavat (muita enemmän) erilaisten tilojen ja esineiden siunaamista
parantaakseen niiden psyykkistä puolta ja poistaakseen niistä mahdollisia ”näkymättömiä
negatiivisia jäämiä.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti