Ulkoista elämää
tarkkaillen voidaan väittää otsikkoa vastaan esittelemällä haisevia
kaatopaikkoja, rikostilastoja tai sitä, että moni hyvältä näyttävä asia ja
olemus näyttävät yhtä selvästi katoavaisilta.
Ihmiset ovat usein
hakeneet pysyvyyttä sieltä, missä sitä ei voi olla – ajan ja tilan puitteista.
Jopa kehollinen olemus on haluttu nähdä ikuistamiskelpoiseksi, vaikka lihallisen
ruumiin palautuminen perusaineksikseen on selvästi havaittava ilmiö, jota eivät
parhaimmatkaan balsamoinnit ole estäneet.
Palautuminen myönnetään
myös kristillisessä ruumiin siunauksessa: ”Maasta sinä olet, ja maaksi pitää
sinun jälleen tuleman (1. Moos. 3:19, Ps. 146:4, Jer. 44:14).”
Valitettavasti
siunauksessa kehoon samastetaan koko minuus – oikeampaa olisi puhua ainoastaan
ruumiin siunauksesta.
Melko suuri osa
persoonallisesta tajuisuudesta toimii tietenkin ajallisten ilmiöiden puitteissa
ja saa niistä virikkeitä. On kuitenkin todennäköistä, että ruumiinsa menettänyt
tajunta ei voi kovin kauan takertua sellaisiin impulsseihin, jotka edellyttävät
aistivaa kehoa. Persoonalliseen tajuntaan sisältyy paljon ominaisuuksia, joita
se ei voi harjoittaa fyysisen kuoleman jälkeen, koska fyysiset aistinelimet ja
hermosto puuttuvat.
Kuolema ei kuitenkaan
hävitä tunteita tai ajattelua, ne ainoastaan joutuvat sopeutumaan aivan
erilaisiin olosuhteisiin, jotka tosin ovat niille kaikkein ominaisimmat.
Katolinen kirkko uskoo
ns. kiirastuleen, joka voisi tarkoittaa liian aistillisesti suuntautuneen
ihmisen kehon menettämisen jälkeisiä tilapäisiä sopeutumisvaikeuksia.
Tämä ei tietenkään
merkitse sitä, ettei tajunta kokisi olevansa erillinen olemus erillisessä
hahmossa. Olemuksesta kuitenkin puuttuvat fyysisen kehon tuottamat aistimukset
ja alituisen ylläpidon tarpeet.
Uni ja kuolema ovat
koettavina tiloina siinä mielessä samantapaisia, että ne rakentuvat lähes
täysin yksilön oman tajunnan sisällön varaan. Unet tosin ovat huomattavasti
sekavampia, koska tajunnan tila vaihtelee muistista nousevien ja kehon
aiheuttamien impulssien johdosta.
Fyysisen elämän aikana
ulkoinen ympäristö tuottaa hyvin monipuolisia virikkeitä, joita tajunta
käsittelee ja työstää persoonallisiksi mielikuviksi, tunteiksi ja
ajatusmuodoiksi.
Kuoleman jälkeinen
olotila ei enää samassa määrin tuota uusia impulsseja ja mahdollisuuksia, se
vain laajentaa elämän aikana syntyneiden psyykkisten toimintamallien
ilmenemiskenttää. Psyykkinen ympäristö mukautuu aineellista monin verroin
helpommin persoonan ajatusmuotojen mukaan nopeuttaen samalla tajunnan
kyllästymistä näihin itsesyntyisiin ilmiöihin.
Kyllästyminen on fyysistä
elämääkin eteenpäin vievä inhimillisen tajunnan ominaisuus. Kuoleman jälkeen
prosessi nopeutuu niin, että muistista kumpuavien virikkeiden halu katoaa karkeimmista
alkaen.
Tajunnassa voidaan
ajatella tapahtuvan eräänlaisia ”jatkokuolemia”, kun se hitaasti ajautuu yhä
hienovaraisempien virikkeiden piiriin. Samalla tajunta etääntyy aineellisen
elämän tuottamista, vastakkaisuuksiin nojaavista sidostumistaan.
Persoonallisesta
tajunnasta katoaa luonnollisen prosessin kautta kaikki sellainen, jolla on
merkitystä ainoastaan fyysisen elämän kannalta. Siitä ei siten katoa mitään
sellaista, jolla on todellista merkitystä elämän itsensä suhteen.
Sisäisen prosessin aikana
tajunta säilyttää ja puhdistaa niitä ominaisuuksia, jotka muistuttavat sen
alkuperäistä henkistä olemusta. Psalmi 126:6 kuvaa prosessia ”riemulliseksi
paluuksi oman lyhteen kanssa, jonka siemenet oli raskaaseen ajalliseen elämään
itkien kylvetty.”
Sisäistymisprosessi
johtaa lopulta siihen, että tajunta kadottaa erillisyyden tuottamat
jännitteensä siinä määrin, että se kokee ainoastaan sellaista, joka sen
elämässä on ollut puhtainta ja eniten iloa tuottavaa.
Kristillinen käsitteistö
puhuisi tällöin paratiisinomaisesta tilasta, jota ei kuitenkaan tulisi samastaa
ajallisuudesta ja erillisyydestä täysin vapaaseen taivastilaan.
***
Uusi testamentti puhuu
taivaasta tilana, johon pääseminen edellyttää ”kaidan tien omakohtaista kulkemista
loppuun saakka, sekä lopulta ahtaan portin läpäisemistä”, minkä sanotaan olevan
mahdollista ainoastaan harvoille ja valituille (tai valikoituneille – ettei
mukaan tule predestinaation omituista makua).
Evankeliumi puhuu tässä
koko ihmisyyden korkeimmasta saavutuksesta, jossa tietoisuus kohoaa jo
elinaikana pysyvästi kaiken ajallisen yläpuolelle, jolloin mitään sisäistä
irrottautumisprosessia ei enää kuolemankaan jälkeen tarvita.
Kuoleman jälkeiset
kokemukset ovat yleisimmin luonteeltaan subjektiivisia ja suhteessa yksilön
elämänsä aikana saavuttaman tietoisuuden laatuun. Ainoastaan jo elinaikanaan
”ylös noussut tietoisuus” voi säilyttää täydellisen itsetietoisuuden ja tahdon,
joka tosin poikkeaa luonteeltaan tavanomaisista mentaalisista toiminnoista,
koska se on aikasidonnaisuuksista vapaa.
***
Ihmiset voivat ajatella,
että heidät on lunastettu iankaikkiseen elämään tai että usko ja kaste
riittävät pelastuksen takeiksi.
Johanneksen evankeliumin (12:50) Jeesus toteaa, että hänen Isänsä käsky on
iankaikkinen elämä. Elämä voidaan kokea ajallisesti ja välillisesti fyysisen
kehon kautta tai sisäisemmin psyykkis-mentaalisessa olemuksessa.
Ajallisuus saa alkunsa
jostakin periaatteellisesta, Johanneksen evankeliumin ”in principiosta”, jonka
henkistä ydinolemusta ajallisen ja rajallisen on tarkoitus ”pukea muodoiksi ja
ilmiöiksi.”
Tuomaan evankeliumi (n:o 11) toteaa: ”Kun söitte kuollutta, teitte
sen eläväksi.”
Sanonta kuvaa tietoisuuden kehitystä sinänsä kuolleiden
ilmiöiden avulla aina siihen asteeseen saakka, missä se voi vapautua virheellisistä
ehdollistumistaan ja soveltua yhdeksi koko ihmisyyden kentän yhdistäväksi
osaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti