Vappua on vietetty länsimaissa toukokuun ensimmäisenä päivänä jo keskiajalta
lähtien. Päivän nimi juontaa Pyhään Walburgiin
(Wappuun), 700-luvun baijerilaiseen abbedissaan.
Alun perin keltit ja
germaanit juhlivat toukokuun alussa kevään alkamista. Menoihin kuului mm.
kokkojen polttamista, jota myös muinaiset suomalaiset harjoittivat kutsuen
niitä helavalkeiksi.
Vappu on yleisluonteeltaan
varsin iloinen juhla. Siihen kuuluu runsasta ruokailua ja juomista sekä
tanssia. Se ei ole kirkollinen pyhäpäivä, vaikka siihen on yhdistelty myös uskonnollisia
käsityksiä.
Saksassa vappuyö
tunnetaan noitien ja taikuuden yönä (Suomessa sellaiset ajoittuvat
pääsiäiseen), jolloin sapattia viettäviä noitia pyrittiin karkottamaan tulilla.
Noitasapatin ajatus on (valitettavasti) kuitenkin kehitelty kristinuskon
piirissä vasta 1400-luvulla.
***
Nykymuotoinen vappu työväestön juhlana on saanut alkunsa
1800-luvulla Yhdysvalloissa, jossa toukokuun 1. päivänä 1886 järjestettiin
yleislakko kahdeksantuntisen työpäivän saamiseksi sekä kolme päivää myöhemmin
mielenosoitus muutaman lakon aikana surmansa saaneen muistoksi.
Samoihin aikoihin myös ylioppilaat adoptoivat vapun omaksi
juhlakseen – Suomessa ilmeisesti Etelä-Ruotsin kansanomaisen vapunvieton mallin
mukaan. Ylenpalttisen ruokailun ja juomisen uskottiin kansan parissa tuovan
voimia tulevan kesän varalle.
***
Työn ja oppimisen
juhliminen on ihmisyyden kehittymisen kannalta aina paikallaan. Työn ja
toiminnan kautta ihmiset ovat tietenkin kehittäneet omaa ajatteluaan ja
taitojaan jo paljon ennen ensimmäisen kirjallisen tuotteen laatimista.
Kirjojen kautta oppimisen
tarkoituksena on säilyttää, helpottaa ja nopeuttaa aikaisemmin opitun
omaksumista. Onnistuminen kuitenkin edellyttää, että luettu ymmärretään ja
osataan soveltaa käytäntöön (muussa tapauksessa tuotetaan lähinnä
kirjanoppineita ja fariseuksia).
***
Luterilaisten väitetään
ottaneen turhankin todesta 1. Mooseksen kirjan lausuman: ”Otsasi hiessä sinun
pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen.” Määritelmän soveltaminen
kaikkiin hyvinvointiyhteiskunnan vaativiin jäseniin ei ehkä enää vastaa
todellisuutta.
***
Viime vuosikymmenten
työtehtävien muutokset ovat johtaneet ja johtamassa yhä enemmän siihen, että
hikoilu tapahtuu lähinnä mielen alueella – ja että oppimista vaaditaan yhä
enemmän ja pitempään. Puhutaan elinikäisestä oppimisesta. Saatetaan helposti
unohtaa, että ihmisen tulisi jossakin vaiheessa oppia pois kaikesta
turhanpäiväisestä ja tilapäisluonteisesta, mikäli hänen on tarkoitus kasvaa
todella aikuiseksi (tuottaa satoa itseensä) – niin sanotuksi viisaaksi
ihmiseksi.
***
Ihmiset vaativat usein
yhtäaikaisesti sekä muuttumattomuutta että muutosta. Hyväksi koettujen asioiden
pitää pysyä muuttumattomina, kun taas epäkohdiksi koetuissa ja kyllästykseen
johtaneissa tulisi tapahtua välittömiä muutoksia.
Kyllästyminen ja
kärsimättömyys ovat yleisinhimillisiä ominaisuuksia, jotka takaavat muutoksen,
mutta eivät sen laatua ja toteutustapoja. Hyväkin muutos saattaa olla pahaksi,
ellei sen omaksumiseen löydy yleistä valmiutta ja halukkuutta.
Luukkaan evankeliumi puhuu ”etsikkoajan tunnistamisen tärkeydestä”,
jota voitaisiin soveltaa kaikkiin muutoksiin, jotka jossakin suhteessa
ylentävät ihmisyyttä. Lausuma viittaa etenkin omien sisäisten tarpeiden
tarkkailuun niin, ettei elämännäkemyksen syveneminen jää pelkän pintapuolisen
viriketulvan alle.
Luukkaan lausuma ei
todennäköisesti tarkoita opportunismia sen itsekkäässä muodossa, vaan sen
havaitsemista, mikä on kussakin vaiheessa sisäisen kasvun ja avartumisen
kannalta olennaista.
***
Vappu mielletään usein
juhlaksi, jolloin iloitaan pelkän iloitsemisen vuoksi. Arjesta irtautumista
helpotetaan usein myös Spiritus Fortiksella,
jolle tosin seuraavan päivänä ilmenevät omat vastavaikutuksensa.
Vapun vietossa voidaan
havaita Epikuroksen (341 - 270 eKr.)
ajatusta: ”Syökäämme ja juokaamme, sillä huomenna me kuolemme.” Tämä filosofia
on hyvin lähellä nykyistä hyvinvointiajattelua siinä, että elämässä haetaan
mahdollisimman suurta mielihyvää, jonka ei kuitenkaan tulisi aiheuttaa
kärsimyksiä (kuten liika syönti ja juonti tekevät). Epikurolaisten nautintojen
painopiste oli pikemminkin henkisissä nautinnoissa – heille oli tärkeämpää se,
kenen kanssa syö, kuin se, mitä syö.
Apostoli Paavali siteerasi 1. Korinttolaiskirjeessään Epikurosta tai Jesajaa (22:13) ja
päättelee, että mikäli elämän katsotaan rajoittuvan ainoastaan ruumiin
viimeiseen käyttöpäivään (kuten epikurolaiset ajattelivat), niin epikurolaisia
ohjeita voitaisiin noudattaa.
***
Uskonnollisissa piireissä
haetaan usein avuksi Spiritus Sanctusta.
Senkin vaikutus on useimmiten lyhytaikainen ja pinnallinen, mikäli tietoisuuden
laadussa ei tapahdu periaatteellista muutosta (sana ei tule lihaksi).
***
Tuomaan evankeliumin Jeesus toteaa, että hän löysi maailmaan tullessaan kaikki
ihmiset humalatilassa (tajunnallisessa mielessä vapputunnelmissa). Hän katsoi, että
ihmiset olivat humaltuneet maailmasta samastuessaan aivan liiaksi maalliseen
(aistillis-psyykkiseen) elämännäkemykseensä.
Nykyisin keskustellaan
paljon ruuan ja juomien laadun vaikutuksesta ihmisen fyysiseen terveyteen.
Joskus tulevaisuudessa saatetaan alkaa puhua myös psyykkisten virikkeiden
laadun merkityksestä terveen ihmisyyden kehittymisessä. Tähän suuntaan
viittaavat sekä Epikuros että Paavali suositellessaan hakeutumaan hyvään
seuraan. Jälkimmäinen kehottaa raitistumaan oikealla tavalla ja jättämään
synnin teot – ja hakemaan tietoa totuudesta, joka löytyy ainoastaan
ajattomuudesta.
***
Jossakin vaiheessa
ihmisten pitäisi Tuomaan Jeesuksen mukaan tulla ”ohikulkijoiksi” (eli
ylioppilaiksi) kaiken ulkoisen suhteen niin, ettei mikään tilapäinen ja ennen
opittu (ehdollistumat) enää sido ja kahlehdi heidän tietoisuuttaan.
***
Tuomaan evankeliumi
toteaa myös sen, että ihminen itse voi omin ponnistuksin päästä ainoastaan
”abiturientiksi”, Johanneksen
(Kastajan) kaltaiseksi. Siitä tilasta vain täydellinen tietoisuuden muutos, ns.
”ylhäältä syntyminen”, voi kohottaa hänet koko ihmisyyden suhteen
ylioppilaaksi, lapsen kaltaiseksi, luovaksi, katoavuudesta vapautuneeksi,
henkiseksi olemukseksi.
***
Ylös kohoavat vappupallot
voisivat symboloida sitä, että ihmisen on määrä lopulta kohota kaikesta
raskaasta ja raskauttavasta (ilmenneeseen ja tilapäiseen sitovasta) vapautuneena
pois katoavaisuuden kahleista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti