Kristillinen kirkko on
astunut monissa asioissa pahasti Jumalansa varpaille. Se on mm. uskotellut
ihmisille saaneensa kehittelemänsä apostolisen perimän kautta itselleen
jumalallisia valtuuksia ihmisten sielujen autuutuksessa.
Apostolista perimää
katolinen kirkko on perustellut Jeesuksen kuoleman jälkeiseen ilmestykseen
liittyvällä Matteuksen tekstillä: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika,
sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on
taivaissa. Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä
rakennan seurakuntani.
Rooman kirkko tulkitsi
asian edukseen väittäen, että Jeesus oli kuolemansa jälkeen luovuttanut
taivasten valtakunnan avaimet Simon Pietarille, koska tämä oli hänet
tunnistanut. Pietari oli sitten vuorostaan Roomassa kokemansa marttyyrikuoleman
(josta ei ole varmuutta) johdosta tulkittu kaupungin ensimmäiseksi piispaksi
eli paaviksi.
Nykytutkimuksen mukaan
Pietari ei kuitenkaan ollut ensimmäinen Rooman piispa, sillä käsite syntyi
vasta toisella vuosisadalla, ja itse seurakuntakin oli perustettu jo ennen
Pietarin oletettua kuolemaa.
Periaatteessakin on hyvin
kyseenalaista olisiko Jeesus täydellisesti luottanut kolmasti kieltävään
opetuslapseensa, jota hän erään kerran nimitti jopa Saatanaksi (Matt. 16:23).
Lisäksi tämä myöhemmin (Keefaana) pyrki uudelleen juutalaistamaan Paavalin jo
perustamia seurakuntia.
Matteuksen tekstissä
”kallio” (joka on sanaleikki Petruksesta) viittaa todennäköisimmin edellisen
lauseen Isään (Jumalaan), kaiken olevaisen perustaan – ainoaan pysyvään ja
horjumattomaan kallioon.
Useat kirkolliset
valtuudet (kuten synninpäästöoikeus) nojaavat ns. lähestys- tai kastekäskyyn,
joka useimpien vakavasti otettavien tutkijoiden mukaan on myöhemmin lisätty
Matteuksen evankeliumin loppuun – sekin vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen
annettuna (kanavoituna) määräyksenä. Käskyssä puhutaan mm. kolminaisuudesta,
joka määriteltiin vasta kolmannella vuosisadalla.
Martti Luther nousi
aikoinaan joitakin katolisen kirkon historiallisissa prosesseissa muodostuneita
käsityksiä ja toimintoja vastaan ja pyrki omissa näkemyksissään nojautumaan
suoraan raamattuun. Asia on hieman paradoksaalinen siinä mielessä, että Luther
piti juutalaisia patologisina valehtelijoina – ja suurin osa raamatusta on
suodattunut juutalaisen käden ja ymmärryksen kautta.
Lutherin aikaan
raamattuun suhtauduttiin vielä sillä tavoin, jota kirkko oli kaanonin
muodostamisen jälkeen kovinkin ottein opettanut: että koko raamattu on jumalallisen
inspiraation tulosta – siitä ei saanut poistaa mitään eikä liioin lisätä (muuta
kuin sen, mikä oli jo seurakunnollisista syistä alkuvuosisatoina lisätty ja
uudelleen tulkittu).
Vielä monet
alkuvuosisatojen kirkolliset opettajat näkivät raamatussa hyvin paljon
vertauskuvallisuutta, joka piti avata ja soveltaa näkyvään todellisuuteen.
Jeesus itse käytti opetuksissaan allegorioita, että seuraajat joutuisivat
itsekin pohtimaan asioita, koska muuten ne jäisivät pelkiksi ajatusmuodoiksi –
kuolleeksi kirjaimeksi.
Valitettavasti johtajien
joukosta löytyi paljon niitä, jotka eivät halunneet tai kyenneet etsimään
sanallisten ilmausten todellista merkitystä, vaan väittivät niitä sellaisinaan ehdottomiksi
totuuksiksi. He saattoivat vedota mm. latinalaisen raamatunkäännöksen
Johanneksen evankeliumin alkuun sijoittamaan Sanaan (Verbumiin), joka oli
kaiken Jumalassa olevan ja siitä tulevan perusta.
Alkukielen (kreikan)
ilmaus (Logos) merkitsee kuitenkin paljon enemmän kuin lausuttua tai
kirjoitettua sanaa – se voi kuvata kaikkeuden muuttumatonta ydinolemusta eli
Jumalan kuvaa ajattomuudessa ennen ajan ja tilan syntyä (tieteen
alkuräjähdystä).
Johanneksen evankeliumi
sanoo kaiken saaneen alkunsa tuosta ydinolemuksesta, jumalallisesta kuvasta,
mikä voidaan tulkita niin, että todellinen luominen on tapahtunut tämän kuvan
muodostumisen myötä ajattomuudessa. Mooseksen kirjan luomiskertomuksen mukaan
luomistyö oli täydellistä, jollaista se ei nykyisessä konkreettisessa
olemuksessaan tietenkään ole.
***
Aika ja tila ovat
nykytieteen mukaan muodostuneet vasta ns. alkuräjähdyksessä, josta tosin
kertoivat jo muinaiset sumerit ja Jakob Böhmen kaltaiset kristilliset mystikot.
Mooseksen kirjan alku puhuu valkeuden tulosta, joka voidaan tulkita myös
konkreettisen ilmennyksen ydinainesten synnyksi.
Ajan ja tilan syntyyn
liittyi tietoisuuden erillistyminen ja pirstaloituminen ykseydellisestä
tilastaan – niin sanottu syntiin lankeemus. Johanneksen evankeliumi kuvaa tätä
muutosta siten, että muodollisiin kohteisiin ja omaan erillisyyteensä samastuva
tajunta ei sen jälkeen enää kyennyt havaitsemaan välittömästi ”valkeutta” –
jumalallista tietoisuutta, olemista ja olemusta (elämää itsessään).
Lukemattomien
erilaistumien jälkeen inhimillisten (ja lopulta muidenkin) olentojen täytyi
lähteä ”tuhlaajapojan tielle” etsiäkseen ensin katoavien ilmiöiden olemusta
kehittämällä samalla omaa järjellistä puoltaan. Tämä ”tuhlausmatka tai
korpivaellus” merkitsee kristillisissä puitteissa Vanhan testamentin nojalla
varsin paljon vastustettua evoluutiota.
***
Evoluutio ei kumoa
alkuperäistä luomistapahtumaa, jossa mitä ilmeisimmin syntyivät vain kaikkeuden
muuttumattomat ja täydelliset ydinolemukset (Sana). Evoluutio sijoittuu
ilmenneen universumin puitteisiin, alkuräjähdyksen jälkeisen suunnattoman
pitkän prosessin sisäiseksi ohjausprinsiipiksi. Se pitää huolta muutoksista ja
etenkin niiden suunnasta siten, että ulkoiset muodot yhä paremmin edistäisivät
tietoisuuden kehittymistä ja avartumista.
Mestari Eckhartin
tapaisille opettajille oli ilmiselvää, että luominen ajan ja tilan puitteissa
jatkui yhä – ja että jokaisella ihmisellä oli siinä oma roolinsa ja
oppimääränsä suoritettavana. Tuomaan evankeliumi tiivistää ihmisyyden kulun
niin, että alkuperäinen ihminen (1. Adam) oli yksi eli suorassa yhteydessä
jumalalliseen. Sitten hänestä tuli kaksi, kun suurin osa tajuntaa suuntautui
ilmiömaailmaa (hyvän ja pahan tiedon puita) kohden, jolloin hän kadotti
välittömän tietoisuuden asioiden todellisesta olemuksesta.
”Tuhlaajapojan” piti nyt
suorittaa oma korpivaelluksensa ja kääntyä jossakin vaiheessa takaisin
sisäisyyttä kohden, jolloin pyrkimykseksi tuli kakseuden saattaminen
alkuperäiseksi ykseydeksi, ”Kristuksen ylle pukeminen, Isän kanssa sisäisesti
yhdeksi tulo.”
Paavali kuvaa samaa
pitkää ”korpivaellusta” muutoksena ensimmäisestä Adamista, elävästä sielusta
viimeiseksi Adamiksi, eläväksi tekeväksi hengeksi.
***
Raamatun
vertauskuvallinen tulkinta nousi joksikin aikaa suosioon vielä keskiaikana,
jolloin papistoa opetettiin laatimaan saarnoja niin, että niissä käsiteltiin
tekstin konkreettista, vertauskuvallista, moraalista ja jumalallisiin asioihin
suhteutettavaa sanomaa.
Varsinainen kriittinen
suhtautuminen ja raamatun tutkiminen alkoi (jossakin määrin) vasta Valistuksen
myötä, kun kirkollinen ote ihmisten ajatusten ilmaisuun hieman löystyi.
Alettiin ymmärtää, että raamattu on ihmisten käsien, ymmärryksen – myös
ymmärtämättömyyden ja valtapyrkimysten suodattamana syntynyt kooste.
Kirkon edustamien
käsitysten ja uskomusten prosessinomaiseen muodostumiseen viittaa mm. teologian
tohtori, dosentti ja pastori Kari Kuula. Hän piti arveluttavana sitä, etteivät
papit uskalla tuoda esiin niitä raamatun tutkimuksen tuloksia, joihin he itse
ovat opintojensa myötä perehtyneet. Kuula toteaa, että mikäli lääkäri
soveltaisi työssään yhtä vähän akateemisia oppejaan kuin papit nykyisen
raamatuntutkimuksen tuloksia, niin kukaan ei uskaltaisi kääntyä lääkärin
puoleen.
***
Lienee selvää, etteivät
kaikki kriittisen raamatuntutkimuksen tuloksetkaan ole mitään ”Jumalan sanaa”,
niissä lähinnä tarkastellaan tekstien historiallista ja kirjallista
autenttisuutta, mikä ei ole – eikä voi olla – esitetyn asian todellisuusarvo,
koska kaikki käsitteellisesti ilmaistu rajoittuu aikaan ja tilaan
ehdollistuneisiin ajatusmuotoihin.
Kirkko on pyrkinyt jo alkuvuosisatoina
lujittamaan valtaansa luomalla kiinteän hierarkkinen organisaation ja
tiivistämällä hengelliset näkemykset ns. uskontunnustuksiksi. Tiivistäminen on
ollut hyvin riitainen prosessi, johon lopulta myös maallinen valta osallistui
(Nikeassa).
Asioiden ilmaisu
ajatusmuotojen välityksellä kuuluu tietenkin olennaisena osana ihmisyyteen,
mutta ajatusmuotojen pitäminen muuttumattomina totuuksina on tuottanut
huomattavasti enemmän riitaisuutta kuin hengellistä avautumista.
Ihmisyys on usein
kadottanut luontaisen hyvyytensä ja suvaitsevaisuutensa silloin, kun
negatiivista asennoitumista on voitu perustella jumalallisilla määräyksillä. Jo
Vanhan testamentin juutalaiset vihkivät eteen osuneita ihmisyhteisöitä miekan
kärjellä tuhon omiksi, mikäli nämä heidän mielestään olivat jumalalattomia –
kuvasivat Jumalaa eri nimityksin.
Martti Luther nimitti
katolisen kirkon johtajaa Babylonin portoksi ja kaikkia juutalaisia
ilmieläviksi Perkeleiksi, joiden kokoontumispaikatkin oli lupa polttaa vaikka
helvetin tulella.
Ulsterin protestanttiset unionistit
kulkevat liput liehuen katolisten asuinalueilla juhlistamassa vuosisatoja
sitten heistä saavuttamaansa veristä voittoa.
Tämän päivän Suomessa käydään
keskustelua erilaisten parisuhteen muotojen hyväksyttävyydestä, joihin raamattukaan
– etenkään Uusi testamentti – ei anna kovin vankkoja perusteita. Eri kristilliset
ryhmittymät kiistelevät sellaisista muotoseikoista kuin kastetapojen ja
-ajankohtien oikeellisuudesta.
Aina kun on syntynyt
tarkasti määriteltyjä tunnustuksia, on varsin pian syntynyt myös kiistaa niiden
tulkinnoista. Silloin kukkaan on puhjennut lähinnä suvaitsemattomuutta, jonka
hedelmät ovat pääosin olleet katkeria – toisinaan jopa verisiä.
Tunnustukset saattavat
jättää ulkopuolelleen jopa elämänymmärryksen ja hengellisen avautumisen
kannalta kaikkein olennaisimmat asiat, kuten sen, mikä on inhimillisen elämän
syvin tarkoitus ja miten kukin sitä voisi edistää.
Jumalallisiksi
määriteltyihin tunnustuksiin ei edes uskalleta puuttua, vaikka ne eivät enää
pitkään aikaan ole vastanneet yleistä ymmärrystä. Keskiverto länsimainen
ajattelu tuskin ottaa todesta mahdollisuutta neitseelliseen syntymään tai
lihalliseen ylösnousemukseen, vaikka nämä ajatukset kristillisyydessä yhä tunnustetaan.
Pyhä yhteinen seurakuntakin näyttää uutisten valossa varsin kyseenalaiselta, ja
pyhäin yhteyden moni saattaisi rinnastaa nykyiseen sosiaaliseen mediaan.
Nykyiset mediaohjelmat
päivittyvät jopa kiusallisen usein – nykyinen kristillinen perusnäkemys on
kiteytetty yli 1700 vuotta sitten Nikeassa, jonka jälkeen muutokset ovat olleet
varsin kosmeettisia. Ennen Nikeaa kristilliseksi luokiteltava kirjallisuus oli vielä
varsin runsasta ja sanoma vapaasti tulkittua.
Kirkon aseman
vahvistuttua kaikesta poikkeavuudesta haluttiin päästä keinoja kaihtamatta
eroon, jolloin entiset vainotut osoittautuivat pian itse vainoajiksi – Jumalan tai
Kristuksen nimissä. Tällöin unohdettiin se, että Kristuksen nimissä voi
todellisuudessa toimia ainoastaan ne harvat, jotka ovat ”pukeneet ylleen
(sisäiseksi olemuksekseen) Kristuksen” ja tulleet siten tuon jumalallisen
periolemuksen tietoiseksi ilmentäjiksi.
***
Edesmennyt professori
Heikki Räisänen toteaa viimeisessä kirjassaan ”Mitä varhaiset kristityt
uskoivat” sen, että ensimmäisen vuosisadan kristityt eivät olisi voineet ollenkaan
ymmärtää ja hyväksyä nykyisiä kristillisiä tulkintoja – kuten esimerkiksi nykyisin
vallitsevaa näkemystä Nasaretin Jeesuksesta Jumalan ainoana poikana ja kaikkien
syntien sovittajana.
Marttyyrikirkon
(vainojen) aikaan kirkon johtajat tulkitsivat Jeesuksen seuraamisen
edellyttävän omakohtaista antautumista fyysiseen kuolemaan, joka johtaisi
automaattisesti autuuden tilaan.
Jeesuksen ristinkuoleman suoraviivainen
tulkinta universaaliksi sovitustapahtumaksi ihmiskunnan ja Jumalan välillä on
nostettu nykyiseen asemaansa vasta ensimmäisen vuosituhannen loppupuolella,
jolloin krusifiksitkin ilmestyivät yleisesti kirkkoihin.
***
Hengellisistä
käsityksistä on toki käyty kiistoja jo ennen kristillisen kirkon muodostumista.
Jeesus itse nosti esiin juutalaisuudessa ilmenneen liiallisen kunnioituksen
kuollutta kirjainta ja ulkoisia tapoja kohtaan. Hän korosti henkilökohtaista
pyrkimystä ”taivaallisen Isän täydellisyyteen”, jonka tulisi ilmetä sisäisenä
muutoksena.
Jaakob Vanhurskas (jonka
uskotaan olleen Jeesuksen veli) tuo kirjeessään esiin aikansa kiistan uskon ja
tekojen pelastuksellisesta merkityksestä. Samaa tarpeetonta kiistaa on käyty
lähes koko kristillisen historian ajan ymmärtämättä sitä, jonka jo Jaakob esitti:
että todelliseen kohteeseensa yltänyt usko tuottaa puhtaan luontonsa pakosta aina
hyviä hedelmiä.
Hyvillä ulkonaisilla
teoilla voi olla oma sosiaalinen merkityksensä, mutta ne eivät aina ole
tekijänsä sisäisen olemuksen suoria heijastumia, vaan teeskenneltyjä ja/tai
sisältävät eriasteista pyyteellisyyttä.
Pyyteellisyys on
ihmisille niin tyypillinen ominaisuus, etteivät he sitä usein edes huomaa.
Mestari Eckhart tuo esimerkin avulla ilmi ihmisten tavallisen tavan rakastaa
Jumalaansa: he rakastavat Häntä kuin lehmää – siltä odottamansa maidon takia!
Ihmiset eivät siten kovin
helpolla noudata kolmen evankelistan kirjaamaa ohjetta itsensä kieltämisestä ja
oman ristinsä (velvoitteidensa, vaikeuksiensa, kiusauksiensa) kantamisesta.
***
Kirkkorakennukset ovat
kauniita ja voisivat toimia ihmisten mieltä kohottavina tiloina, kunhan niissä
tarjottava sisältö ei olisi menettänyt niin paljon makuaan kuin mitä
kävijämäärien nopea lasku selvästi osoittaa.
Kirkko voi aina syyttää
jäsenkadostaan Valistusaatteen ja Ranskan vallankumouksen synnyttämää ateismin
nousua, joka myöhemmin tieteiden kehityksen myötä on muuntunut yleiseksi
materialismiksi. Se voi syyttää lisäksi valtavaksi kasvanutta ulkoista
viriketulvaa, jossa se ei ole vielä löytänyt itselleen toimivaa profiilia.
Tieteissäkin esiintyy
muutosvastusta, mutta sillä ei ole käytössään yhtä ”jumalallisia perusteita”
kuin mitä uskontojen piiristä löytyy. Tieteiden kehitys on kasvattanut yleistä
luottamusta järjen mahdollisuuksiin siitäkin huolimatta, että hetikään kaikki
tieteiden tulokset eivät näytä kovin hyvin palvelevan elämän kokonaisuutta.
Kirkko parhaimmillaan
saattaisi (ja sen tulisi) muodostaa kosketuspinta, joka toisi julki ja
ylläpitäisi niin hyvin perusteltuja näkemyksiä elämän (ja kuoleman)
tarkoituksista, että suurin osa väestöstä voisi ne ainakin pääpiirteissään
hyväksyä arvopohjakseen.
Platon toi esiin
tällaisen yhteisen arvoperustan tarpeellisuutta tasapainoisen
yhteiskuntakehityksen mahdollistamiseksi. Perusta ei tietenkään tarkoita mitään
”uskon sääntöjä”, joista syntyisi lähinnä tulkintakiistoja, vaan selkeitä
näkemyksiä ihmisyydestä, sen tavoitteista ja niitä edistävistä keinoista.
***
”Suolan käyminen
mauttomaksi” ei ole uusi ilmiö, sillä Tuomaan evankeliumin mukaan jo Jeesus
nuhteli aikansa juutalaisia opettajia siitä, että nämä olivat kadottaneet
tiedon avaimet – he eivät itse menneet sisälle, eivätkä päästäneet sinne
niitäkään, jotka olisivat sisälle halunneet. Tai että fariseukset olivat kuin
koiria härkien pilttuussa – koirat itse eivät syöneet eivätkä antaneet
härkienkään syödä.
Alkuvuosisatojen ”toisinajattelijat”
arvostelivat laajentuvan ja laitostuvan suuntauksen jäsenistöä siitä, etteivät
nämä enää etsineet – koska he uskoivat kuuluvansa kastettuina ja seurakunnan
jäseninä jo löytäneiden pelastettuun joukkoon.
Hengellisten
organisaatioiden erityisongelmia syntyy helposti silloin, jos johtopaikoille
valitaan sisäisesti kypsymättömiä persoonia, joille vallassa pysyminen ja sen
tuottamat edut ovat tärkeämpiä kuin organisaation edustaman ydinteeman
ajaminen. Tällaiset henkilöt mittaavat asioita usein omalla mitallaan eivätkä
hyväksy ketään tai mitään, joka jossakin suhteessa ylittää heidän omat, turhan matalalle
asettuvat standardinsa.
***
Kirkon piirissä on
suvaittu varsin hyvin niitä, jotka eivät ole vaivautuneet paneutumaan
omakohtaisesti hengellisiin teemoihin, vaan ovat tyytyneet siihen, mikä on
heille valmiina tarjottu.
Toista on niiden suhteen,
jotka ovat syventyneet todella vakavasti hengellisiin asioihin ja tulleet niiden
suhteen vähänkin tunnustuksista poikkeaviin tuloksiin – juuri heidän
kaltaisensa ovat olleet vaarassa joutua polttorovioille, koska kaikki
tunnustuskirjoista poikkeava tulkinta on määritelty kerettiläiseksi
harhaopiksi, joka on kotoisin Jumalan vastakohdalta.
***
Saattaa olla myös niin,
että kirkon tarjoama tulevaisuuden kuva joko taivaan iloissa tai helvetin
tuskissa osoittautuu karkeaksi karikatyyriksi – niin että sisäinen viisaus todellisuudessa
kohtelee ihmisen tajuista olemusta huomattavasti lempeämmin ja monitasoisemmin
– puhuuhan Johanneksen evankeliumi monista asuinsijoista ja Paavali kolmannesta
taivaasta.
Itämaiset Patanjalin
joogasutrat määrittelevät 14 tietoisen olemisen tilaa, joista vain kaksi
harvinaisinta sisältää kristillisen taivaan ja helvetin tunnusmerkit – tosin
itämainen helvetti merkitsee ainoastaan tietoisuuden sammumista, ei
iankaikkista kärsimystä, jollainen lienee kristinuskoon kehitelty lähinnä oivalliseksi
pelotteeksi. Pelottelu ei ole hyvä keino tajunnan avartamisesta, sillä pelko on
vihan veli, joka lähinnä supistaa järjellistä toimintaa (kovettaa leiliä).
Luukkaan evankeliumin
Jeesus lupaa rinnallaan kuolemassa olevalle ryövärille, että tämä olisi hänen
kanssaan paratiisissa jo kyseisenä päivänä. Mikäli tämä on todellinen tapahtuma,
tarkoitti Jeesus paratiisilla todennäköisesti jotakin mentaalisista
olotiloista, jotka eivät vielä kaikessa ihanuudessaankaan edusta henkistä
ykseyttä ja samuutta alkuperänsä kanssa (jota Jeesus itse Johanneksen mukaan
sanoo olevansa), vaan sisältävät yhä jonkinasteista erillisyyttä ja
aikakäsitystä (kuten ihmisten tavallisimmat taivaskuvitelmat, jotka lienevät
lähinnä ikuiseksi pidennettyä, mutta mukavaa ajallisuutta).
***
Kirkon piirissä
voitaisiin pohtia lähetyskäskyä – on se sitten aito tai myöhemmin lisätty –
täysin uudelta ja puhtaalta pohjalta. Käskyn mukaan kirkon velvoitteena oli
edistää sitä, että ihmisistä tulisi Kristuksen opetuslapsia – parhaimmillaan
Kristuksen eläviä ilmentäjiä.
Tässä työssä on usein
jääty täysin lähtökuoppiin, kun on ajateltu opetuslapseuden tarkoittavan kirkon
yhteyttä ja sen esittämien ajatusmuotojen muodollista hyväksymistä.
Evankeliumit antavat kyllä varsin hyvän kuvan opetuslapseuden edellytyksistä,
joissa ei puhuta mitään jäsenyyksistä ja seremonioista, vaan edellytetään
sisäistä vapautumista kaikista tilapäisistä kiinnekohdista ja sen tuottamaa
valmiutta ottaa vastaan jotakin ”suoraan ylhäältä.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti