Laskiainen lienee ollut
alun perin pakanallinen juhla. Se on keskiajalla yhdistetty pääsiäistä edeltävään
seitsemän viikon kristilliseen paaston aikaan, joka vuorostaan juontaa
Jeesuksen paastosta erämaassa (Matt. 4:2).
Katolisissa maissa laskiaisen aikaan vietetään karnevaaleja. Nimitys (carne vale) tarkoittaa ”jäähyväisiä lihalle.” Luterilaisissa maissa
paastoaminen on kirkollisista puitteista jäänyt pois, mutta vanha tapa syödä runsaasti
sitä edeltävänä aikana on säilynyt.
Suomenkielen laskiainen ei liity lasketteluun, vaan juontunee paastoon laskeutumisesta, pääsiäistä
edeltävien päivien laskemisesta tai mahdollisesti jopa vanhasta romaanisesta, hieman
virheellisesti muistetusta laskiaisen nimityksestä ”carne lasciare.”
***
1800-luvulla Pohjanmaalla, Isonkyrön pitäjässä laskiaista on vietetty mm. seuraavaan
tapaan:
Miina Mikkula (s. 1873) kertoo (kotiseutuneuvos Väinö Tuomaalan kokoelmissa):
Laskiaisaamuna oli tapana mennä mäkeen.
Laskiessa huudettiin ’pitkiä pellavia’, ja ensimmäisenä huutanut saattoi
odottaa saavansa tulevana kesänä kaikkein pisimmät pellavat.
Laskiaisena piti lattia lakaista yhdeksään
kertaan, ettei kesällä tulisi kirppuja.
Hiuksetkin piti kammata yhdeksään kertaan ja
antaa niiden olla hajallaan pellavasadon varmistamiseksi.
Laskiaismäkeä jäädytettiin usean viikon ajan joesta
kannetulla vedellä. Mäkeä laskettiin jopa ryhmänä, olkitukko alustana. Kelkkojakin
käytettiin lasketteluun, johon myös aikuiset joskus osallistuivat.
***
Lapset
huutelivat pitkien pellavien perään mäkeä laskiessaan vielä 1950-luvun lopulla,
vaikka pellavaa ei enää edes kasvatettu. Laskijat tuskin itsekään tiesivät,
mistä asiassa oli kyse.
***
Saunominen kuului laskiaiseen. Sinne mentiin
jo päiväsaikaan. Mäkeen mentiin sitten valkoisiin puseroihin ja hameisiin
sonnustautuneina, siniset liivit yllä.
Tuvassa ei ollut lupa tanssia, mutta riihessä
se oli sallittua. Myöhemmin käytiin seurantalolla valkoiset puserot yllä.
Laskiaisena kannettiin hameenhelmassa lastut
tuvasta kolmen tien risteykseen, missä neidot sitten saattoivat nähdä tulevan
sulhasensa.
Laskiaisena syötiin pannukakkua ja hernerokkaa.
Jokaiselle annettiin laskiaisosa, johon kuului leipä voin kera, palanen lihaa
ja ohrajauhoista valmistettua pannukakkua. Jälkimmäistä alettiin myöhemmin
valmistaa vehnäjauhoista. Jokainen sai syödä osaansa niin kauan kuin siitä
riitti.
Aterioidessa ei saanut puhua mitään, etteivät
kirput olisi tulleet kesällä kiusaamaan. Laskiaisosa saattoi alun perin liittyä
paastoa varten valmistautumiseen, joka alkoi heti laskiaisen jälkeen.
Navetan ovet piti laskiaisena laittaa kiinni
jo varhain, että karja osaisi sitten kesällä palata ajoissa navetalle.
***
Laskiaisena tehtiin lisäksi taikoja.
Tuntematon kyröläinen kertoo (maisteri Aune Hiiskun kokoelmissa):
Laskiaisen aikaan tehtiin ruokailun jälkeen
sellaisia taikoja, joissa jokainen talon palvelijoista heitti vuorollaan
kenkänsä ulko-ovea kohden. Mikäli kengän kärki suuntautui ulospäin, ei
palvelija enää seuraavana laskiaisen asustanut talossa. Jos kenkä sitä vastoin
osoitti tuvan suuntaan, kuului henkilö vielä vuoden päästä talon
palveluskuntaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti