Suomessa on perinteisesti
nimitetty Lutherin suorittamia kristillisten uskonnäkemysten muutoksia
uskonpuhdistukseksi (yhä esim. Wikipediassa). Nykyajan ekumeenisen liennytyksen
merkeissä on otettu yleiseen käyttöön neutraalimpi termi ja alettu puhua
reformaatiosta, muutoksesta.
Puolen vuosituhannen
takainen reformaatio keskittyi anekaupan kaltaisiin käytännön yli (tai ali-)
lyönteihin ja raamatun auktoriteettiin kirkollisiin perinteisiin nähden.
***
Lutherin aikaan raamattuun
kokonaisuutena ei vielä suhtauduttu kovin kriittisesti. Luther tosin piti mm.
Jaakobin kirjettä ”olkisena”, koska se ei tukenut hänen omaksumiaan näkemyksiä
”pelkän uskon autuuttavuudesta.”
Jo varhaisen kirkon
aikaan ilmeni jo jonkin verran kriittisyyttä. Kirkkoisä Origenes ei pitänyt
Paavalin Heprealaiskirjettä aitona (jollainen se ei olekaan), eikä hänen
oppilaansa Dionysios Aleksandrialainen katsonut Johanneksen ilmestyksen olleen
evankelista Johanneksen kirjoittama. Useimpien nyky-eksegetiikkojen mukaan
apostoli, evankelista ja Ilmestyksen kirjoittaja Johannekset olivat eri henkilöitä.
***
Kirkko on perinteisesti
ja auktoriteettiaan vahvistaakseen antanut ymmärtää, että raamattu
kokonaisuutenakin on jumalallisen inspiraation tuotetta.
Jotkut väittävät Vanhan
testamentin olevan pelkkää esipuhetta ja viittausta Jeesukseen, joidenkin fundamentalistien
mukaan raamattuun kätkeytyvät jopa kaikki nykyisetkin ilmiöt ja tapahtumat. On
kuitenkin osoittautunut, että evankelistat (etenkin Matteus) etsivät Vanhasta
testamentista irrallisia otteita, joita he sitten keinotekoisesti istuttivat
omiin teksteihinsä.
***
Kriittinen
raamatuntutkimus alkoi varsinaisesti vasta Valistuksen aikaan, jolloin kirkon
ote poikkeavien ajatusten esittämisen suhteen löystyi huomattavasti.
***
Suomessa kriittinen
suhtautuminen raamattuun ei ole kovin laajasti levinnyt ainakaan tavallisen
kirkkokansan pariin. Erityisesti monet uusia näkemyksiä esiintuovat eksegeetikot
ovat kohdanneet vastustusta varsinkin herännäispiirien tahoilta.
Teologian tohtori,
dosentti ja pastori Kari Kuula totesi yli kaksikymmentä vuotta sitten, että
kirkon kirjaamat ”totuudet” ovat syntyneet tekstien lukemattomien
uudelleentulkintojen ja varsin kaoottisten historiallisten tilanteiden (kirkolliskokousten)
kautta.
Harvat nykyaikaiseen
raamatuntutkimukseen perehtyneet suomalaiset papit rohkenevat tuoda esiin
kaikkia sen (erityisesti eksegetiikan) päätelmiä, koska seurakuntalaisten
vanhin ja vankin joukko on tottunut pitämään perinteisiä näkökantoja kiistattomina
totuuksina.
***
Raamatusta voidaan
tietenkin löytää hienoja ja syviä ajatuksia, joita kukin voi käyttää
viitekehyksenä ymmärryksensä laajentamiseen – yksilöllisen muutoksen ja
uudistumisen edistämiseen.
Suoranaisia muuttumattomia
totuuksia on kuitenkin turha etsiä mistään kirjoituksista, koska kaikki
sanallisesti ilmaistu on luonteeltaan suhteellista ja osittunutta, suodattunut käsitteelliseen
muotoon inhimillisen ymmärryksen välityksellä.
***
Kirkon ja hengellisten liikkeiden
ydintehtävä – mikäli Jeesuksen opetukset ylipäänsä otetaan vakavasti – on
sellaisten virikkeiden esittämisessä, joita hyödyntäen vastaanottajat voivat
suorittaa omaa sisäistä reformaatiotaan, joka helpottaisi heitä sisäisesti vapautumaan
maallisen elämänkokemuksen luomista kahleista – liiallisesta samastumisesta
katoavaan.
Jotkut kristityt
tulkitsevat, että Jeesuksen tärkein tehtävä oli puhtaasti yhteiskunnallinen.
Ajatus nousi etualalle lähinnä muutaman 1800-luvun saksalaisen teologin
toimesta. Toiset kristityt korostavat Jeesuksen roolia syntien sovittajana,
mikä itsessään edustaa historiallisesti varsin myöhäistä näkemystä.
Kolmas, alkukirkon
näkemys Jeesuksen roolista on hänen näkemisensä ennen muuta henkisen ihmisyyden
esikuvana, opettajana (nimitystä käyttävät lähinnä Matteus ja Markus), rabbina
(Johannes) ja mestarina (Luukas).
***
Mikäli Uuden testamentin
katsotaan edustavan puhtaimmin edustavan Jeesuksen itsensä näkemyksiä hengellisestä
reformaatiosta, voidaan sieltä nostaa esiin mm. seuraavat otteet:
Joh. 8:31-32. ”Jos te
pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te
tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi."
Joh. 8:51. ”Totisesti,
totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe
kuolemaa."
Joh. 3:3-6. "Joka ei
synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa… jos joku ei synny
vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä
lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.”
Joh. 12:25. ”Joka
elämäänsä rakastaa, kadottaa sen; mutta joka vihaa elämäänsä tässä maailmassa,
hän on säilyttävä sen iankaikkiseen elämään.”
Matt. 6:1.
"Kavahtakaa, ettette harjoita vanhurskauttanne ihmisten nähden.”
Matt. 16:24. "Jos
joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä
ja seuratkoon minua.”
Matt. 5:48. ”Olkaa siis
te täydelliset, niin kuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."
Matt. 6:31–33. ”Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä
me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?' Sillä
tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää
teidän kaikkea tätä tarvitsevan. Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja
hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.”
Edellä siteeratut kohdat eivät anna paljonkaan tukea
Jeesuksen tulkinnalle poliittisena uudistajana eivätkä edes syntien
sovittajana. Ne kehottavat lähes yksiselitteisesti omakohtaiseen reformaatioon, jonka tavoitteena on transformaatio ajallisesta tajuisuudesta ajattomaan tietoisuuteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti