Viisikymmentä vuotta
sitten ei nuorille (saati lapsille) tarjottu kasvattajien taholta juuri minkäänlaista
seksuaalista valistusta. Tavallisin vanhempien taholta tullut ohje saattoi kuulua:
”Olkaa ihmisiksi!”
”Valistukseen” törmättiin
silloin ”isojen poikien ja tyttöjen” epämääräisissä viitteissä, joiden
konkreettisuuspitoisuus saattoi nojata lyijytäytekynän varressa ylösalaisin käännettäessä
riisuutuvan neidon kuvan varaan.
Eriasteista kiusoittelua
tietenkin ilmeni, mutta sellaisesta oli vallalla sanonta: ”Pieni kiusa on
suurta rakkautta.” Kiusaaminen sai vain harvoin sellaisia muotoja, joita
voitaisiin perustellusti kutsua vakavaksi seksuaaliseksi häirinnäksi.
Ihmisten kanssakäymisessä
merkitsee paljon se, mikä on lähestyjän tarkoitus ja miten kohde sen tulkitsee.
Kiusoitteluksi ja huumoriksi tarkoitettu saatetaan kokea häiritseväksi etenkin
jos kohteeksi joutuva henkilö on luonnostaan herkkä ja haavoittuva.
Vielä 1960-luvulla nuoret
eivät saaneet sellaisia malleja ”lähestymisestä”, joita nykyiset tv-sarjat ja
elokuvat heille runsaina ja elävinä tarjoavat. Seksuaalisuus alkoi muodostua erilliseksi
ja tärkeäksi elämän osa-alueeksi vasta 70-luvun ”vapautumisen” myötä. Suuntaus
ja arvostus ovat jatkuneet niin, että nykyisin tarvitaan jo asiaan
erikoistuneita terapeutteja. Syntyvyys on ”taidollisista ponnisteluista
huolimatta” koko ajan laskusuunnassa.
Negatiiviseksi seksuaaliseksi
häirinnäksi on määritelty mm. nimittely, hävytön tuijottaminen, erilaiset
kommentit, ruokottomat eleet ja koskettelu.
Positiiviseksi muodoksi
kuvataan ns. flirtti, joka on kahden ihmisen välinen kontakti, jossa toinen
tekee aloitteen ja katsoo, vastaako toinen siihen. Mikäli huomionosoitukset
ovat yksipuolisia, on kyse häirinnästä.
Positiivisen seksuaalisen
kanssakäymisen tulisi määritelmän mukaan periaatteessa tapahtua kahden siihen
suostuvaisen henkilön välillä.
Ongelmia syntyy lähinnä
siitä, että suostuvaisuus on vain ani harvoin ennalta havaittavissa. Aloitteen
tekijälläkään (ainakaan nuorilla) ei aina ole hallinnassaan kaikkein
hienostuneimpia lähestymistapoja. Mallit on voitu poimia sellaisinaan tv-sarjoista
tai varttuneempien nuorten käytännön käsikirjoista.
Seksuaalinen valistus
haluttaisiin jossakin muodossa ulottaa jo päiväkoteihin. Asiaa voidaan
perustella sillä, että seksuaalisuudesta muodostuisi silloin luonnollinen asia,
jota ei tarvitse hävetä tai opiskella salaa nurkan takana.
Ehkä kuitenkin olisi
parasta antaa lasten olla lapsia ja aloittaa valistus vasta silloin, kun asiaan
syntyy luonnollista kiinnostusta. Muussa tapauksessa voi syntyä ennenaikaista, luonnotonta
kiinnostusta ja samalla myös tarpeetonta seksuaalista häirintää.
On tietenkin itsestään
selvää, että on vanhempien ehdoton velvollisuus karsia lapsiltaan huorittelun
ja homottelun kaltaiset käytösmuodot. Viisikymmentä vuotta sitten kukaan nuori ei
voinut edes kuvitella käyttävänsä sellaisia nimityksiä ikätovereistaan, saati
sitten aikuisista ihmisistä, jotka kyllä olisivat puuttuneet asiaan kovin
ottein.
Brutaalia seksuaalista
häirintää on harrastettu jo muinaisina aikoina, mikäli uskomme 1. Mooseksen
kirjan (15-16) kuvausta Juudasta, joka lähestyi miniäänsä tienpuolessa anoen
suoraan: ”Anna minun yhtyä sinuun!”
Ohjeena karkeimpien lähestymismuotojen suhteen kelvannee erään pohjalaisneidon tokaisu huomattavasti yli 50 vuotta sitten: "Herra on hyvä ja kaivaa vain omaa persettään!"
Ohjeena karkeimpien lähestymismuotojen suhteen kelvannee erään pohjalaisneidon tokaisu huomattavasti yli 50 vuotta sitten: "Herra on hyvä ja kaivaa vain omaa persettään!"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti