Luulet vain päässeesi jo eläimellisyytesi yläpuolelle
vielä se vetää sinut takaisin maallisuuden piiriin
vielä se vetää sinut takaisin maallisuuden piiriin
Vuorisaarnan kuudes luku antaa määritelmän pakanuudesta: ”Älkää
siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä
me itsemme vaatetamme?' Sillä tätä kaikkea pakanat
tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä
tarvitsevan.”
Pakana tarkoittaisi siten henkilöä, jonka elämän johtavana
periaatteena on eri laatuisten inhimillisten tarpeiden tyydyttäminen – toisin
sanoen: lähes kaikki ihmiset olisi
luettava pakanoiksi!
Mikä sitten on pakanan vastakohta? Kristityt pitävät vastakohtana lähinnä
kristittyjä (varauksin myös muihin tunnettuihin uskontoihin kuuluvia).
Vuorisaarna näyttäisi kuitenkin pitävän pakanan
vastakohdalla sellaista ihmistä, joka on etsinyt ja todella löytänyt Jumalan
valtakunnan eikä siten enää tarvitse sisäiseen olemukseensa mitään lisäystä – hänessä
kun on ”(pysyvä) elämä itsessään.”
Kristityt tulkitsevat kristittynä olemisen merkitsevän
ainakin kastetta ja uskoa Nasaretin
Jeesuksen opetuksiin ja/tai hänen rooliinsa pelastuksen välittäjänä.
Suoraan evankeliumien tai Paavalin (ja monen muun) tekstien nojalla kristityn todelliset
tunnusmerkit täyttäisi vain sellainen, joka on ”syntynyt ylhäältä, pukenut
ylleen (sisäiseksi tietoisuudekseen) Kristuksen”, eli ”antanut Kristukselle
muodon” ollen siten ”Isän kanssa (sisäisesti) yhtä” niin kuin Jeesuksen itsensä
uskotaan olleen.
Mestari Eckhart kuvaa ”todellista kristittyä” niin, että hänen
sisäistä tasapainoaan ei voi mikään ulkoinen asia enää järkyttää – hän voi
luopua elämästäänkin ”yhtä helposti kuin kananmunasta”, koska hän tietää, ettei
kehon menettämisellä ole enää mitään vaikutusta hänen todelliseen, täysin eheytyneeseen
olemukseensa.
Lujakin uskominen (tunteena tai ajatuksena) tapahtuu
lähinnä ihmisen psyykkisen olemuksen puitteissa, jonka kautta ei voida tutkia ”Jumalan
syvyyksiä”, koska ihmisen mieli (psyyke) on ajallisten ilmiöiden ehdollistama.
Paavalin mukaan ainoastaan henki (ehdollistumaton,
ajaton tietoisuus) voi tutkia henkeä, joten inhimillisessä tajunnassa tulee
tapahtua perustavaa laatua oleva muutos, että se voisi tiedostaa itsessään ”kaikkeuden
ydinolemukset.”
Uskonnoissa on aina puhuttu kehon ja mielen
puhdistamisen tarpeesta siitä syystä, etteivät aisti-, tunne- ja
ajatustoiminnot häiritse tai estä tajunnan vapautumista totunnaisista
virtauksistaan.
Kyseessä ei ole mikään ”itsevanhurskautus”, vaan
evankeliumien mukainen ”itsensä unohtaminen ja ristinsä kantaminen” aina siihen
mittaan saakka, että ”vanhurskautus eli ahtaan portin läpäisy” tulee ”kaidan
tien päätteeksi” mahdolliseksi.
On turhaa väitellä ihmisen oman tahdon ja Jumalan armon tai uskon ja tekojen pelastuksellisesta merkityksestä. Jumala on aina valmis, kunhan ihminen vain vapautuu "omista pedoistaan" ja on sisäisesti valmis muutokseen - armon laskeutumiseen.
On turhaa väitellä ihmisen oman tahdon ja Jumalan armon tai uskon ja tekojen pelastuksellisesta merkityksestä. Jumala on aina valmis, kunhan ihminen vain vapautuu "omista pedoistaan" ja on sisäisesti valmis muutokseen - armon laskeutumiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti