tiistai 20. maaliskuuta 2018

Eräs väärin kohdelluista naisista



Hypatia Aleksandrialainen syntyi v. 355 Egyptissä Museion-instituutin viimeisen johtajan, Theon tyttäreksi. Hän sai hyvän koulutuksen matematiikassa, astronomiassa ja filosofiassa tutustuen perusteellisesti mm. Platonin, Plotinoksen ja Aristoteleen näkemyksiin.

***
Kristillinen patriarkka Theofilus lakkautti instituutin v. 391 osana pakanalliseksi katsottujen palvontapaikkojen hävittämistä. Sen jälkeen Aleksandriassa ei toiminut kouluja, joten Hypatia alkoi opettaa omassa kodissaan ja joissakin kaupungin saleissa. Oppilaina oli sekä paikallisia että Syyriasta, Konstantinopolista ja Kyrenestä tulleita. Moni näistä oppilaista sijoittui myöhemmin hyviin asemiin hengellisissä tai maallisissa organisaatioissa.

***
Theofiluksen jälkeen Aleksandriassa puhkesi valtakiistoja. Juutalaiset oli ajettu pois, heidän synagogansa muutettu kirkoiksi ja omaisuuttaan ryöstelty. Uusi prefekti, uskonnollisesti maltillinen Orestes, ei kyennyt palauttamaan järjestystä.

Tilanne kärjistyi, kun patriarkaksi valittiin kiihkomielinen kristitty Kyrillos. Hypatia yritti sovitella Oresteen ja Kyrilloksen välistä kiistaa, mutta se paheni, kun jälkimmäistä kannattavat munkit yrittivät murhata Oresteen – tosin siinä onnistumatta.

Orestes kidutti munkkien johtajan kuoliaaksi, ja Kyrillos vaati turhaan kyseisen munkki Ammoniuksen julistamista marttyyriksi.

***
Kyrillosta kannattavien kristityiden viha kohdistui nyt hellenisti Hypatiaan, joka oli heidän mukaansa keskustellut liian paljon Kyrilloksen vastustajien kanssa ja ”taikavoimillaan viekoitellut kaupunkilaisia ja prefekti Orestesta.”

***
Aikalainen Sokrates Skolastikko kuvaa tuolloin 60 vuotiaan Hypatian julmaa kohtaloa seuraavasti:

Hypatian toiminta oli herättänyt runsaasti kateutta. Joukko Kyrilloksen kannattajia kiirehti lainlukija Pietarin johdolla estämään Hypatiaa pääsemästä kotiinsa. He raastoivat hänet vaunuistaan ja raahasivat Caesaeumin kirkkoon. Siellä he riisuivat hänet kokonaan ja murhasivat repimällä hänet kattotiilillä. Tämän jälkeen he veivät silvotut jäsenet Cinaroon ja polttivat ne.

Myöhemmän (600-luvun), piispa Johanneksen kertomuksen mukaan kristityt kokoontuivat heti tapahtuneen jälkeen Kyrilloksen ympärille ja nimittivät hänet ”uudeksi Theofilukseksi”, koska hän oli nyt tuhonnut viimeisetkin epäjumalan palvelemisen jäänteen (hellenistisen sivistyksen) kaupungista.

Varmastikaan mikään ei voi olla kauempana kristillisyyden hengestä kuin tämän tapaisten asioiden salliminen.

***
Uudella ajalla Hypatiasta on kasvanut todellinen legenda humanismin, tieteiden ja feminismin varhaisena eritaistelijana. Voltaire (valistusfilosofi) ja Edward Gibbon (yksi nykyaikaisen historiankirjoituksen perustajista) ovat nostaneet hänet esiin historioissaan.

Hypatia on päässyt myös kaunokirjallisuuteen. Suomeksi on julkaistu Charles Kingsleyn teos ”Hypatia – uusia vihollisia vanhassa hahmossa (WSOY 1908).”

Hypatia on lisäksi pääosassa v. 2009 valmistuneessa elokuvassa Agora.

***
Damaskios kuvaa Hypatian olleen selvä-ääninen, kaunopuheinen, harkitseva ja kohtelias. Sukupuoli väistämättä vaikutti hänen työhönsä.

Tämän päivän me too -kampanjaan liittyen Sokrates Slolastikko vakuutti kuitenkin, ettei Hypatia joutunut hämilleen miesten seurassa. Damaskios kertoi mm. eräästä Hypatiaan syvästi rakastuneesta miesoppilaasta, jonka tämä torjui varsin erikoiseen tapaan:

Hypatia oli kerännyt kuukautistensa aikana käyttämänsä rätit ja näyttänyt ne oppilaalle todeten: ”Näihin sinä nuori mies olet rakastunut, eivätkä nämä ole yhtään kauniita!” Tämän nähtyään oppilas häpesi, tunsi muutoksen sydämessään ja poistui parempana ihmisenä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti