Henki lienee yksi eniten väärin käytetyistä ja
ymmärretyistä suomenkielen sanoista.
Henki tarkoittaa aistittavissa ja
ajateltavissa olevan perustana olevaa muuttumatonta ja ikuista periolemusta –
kutsutaan sitä sitten Jumalaksi tai jollakin muulla nimikkeellä.
Henkinen ja hengellinen merkitsevät aivan samaa
huolimatta siitä, että jälkimmäinen on erotettu lähinnä uskonnolliseen
käyttöön.
Kaikki aistittavissa, mitattavissa, tunnettavissa
ja ajateltavissa oleva kuuluu ilmennyksen piiriin ja tulee ihmiselle tajuttavaksi
hänen psyykkis-mentaalisen olemuksensa välityksellä ja värityksellä.
Suomenkielessä puhutaan hengittämisestä ja henkensä
menettämisestä. Edellinen liittyy kuitenkin vain kehon luonnolliseen
aineenvaihduntaan. Jälkimmäinen antaa kuolemasta täysin väärän viestin. Ihminen
ei menetä henkeään, vaan ruumiinsa. Ihmisestä ei liioin tule ruumista, vaan
ruumiiton olento, jota ei tulisi kutsua hengeksi, koska olemuksen tajuinen
puoli tavallisimmin nojaa mielen ja sielun toimintoihin (ja eletyn elämän
kokemuksiin).
Henki – sekä yksilöllisessä että universaalissa
merkityksessä – on luonteeltaan jakamaton ja ikuinen. Se on kaikkea ja kaikkia ylläpitävä
perusta, josta aika ja ilmennys on saanut alkunsa, järjestyksensä ja
tavoitteensa.
Ihmisen henki on samaa olemusta kuin sen
universaali perusta. Ihmisen tietoisuus toimii vain ani harvoin hengestä käsin,
koska hänen persoonallinen tajuntansa on suuntautunut ilmiömaailmaan ja
erilliseen minuuteen – hänestä puuttuu ”hengen kaltaisuus.” Sen johdosta ”liha
ja henki” eivät voi yhdistyä – inhimillinen tajunta vaihtua henkiseksi
tietoisuudeksi.
Henkeä tai henkistä, välitöntä tietoisuutta
etsitään lähes kaikissa uskonnoissa. On selvää, ettei pelkkä mentaalinen
tajunta kykene kovin hyvin hahmottamaan elämän kokonaisuuksia, saati syitä ja
seurauksia, koska se on ehdollistunut aikaisemmin kokemiinsa ajallisiin
ilmiöihin ja niiden pohjalle rakentuviin ajatusmuotoihin.
Hengellisiksi itseään kutsuvien organisaatioiden
ongelmaksi – hengen saavuttamisen suhteen – on usein muodostunut se, että
alkuperäisiä käsityksiä hengestä on liikkeen laajetessa alettu inhimillistää
niin, että ne eivät vaativuutensa takia estäisi jäsenmäärän kasvua.
Seuraavaa lausetta käytetään varsin paljon: ”joka
uskoo ja kastetaan pelastuu.” Lause on mitä ilmeisimmin myöhemmin kirkollisissa
tarkoituksissa lisätty Markuksen evankeliumin loppuun.
Lause saattaisi olla totta, mikäli kasteella
tarkoitettaisiin Pyhän Hengen aiheuttamaa täydellistä tiedostamistavan muutosta,
jota edeltää mielen syvälle ulottuva puhdistautuminen ja sisäisen suuntauksen
lujittuminen – usko siinä sisimmässä merkityksessä, jota mm. Ristin Johannes
kuvaa ”Hengen yössä.”
Kirkon tai jonkin muun tahon suorittama vesikaste
ei muuta kenenkään tietoisuutta, eikä pelkkä käsitteellinen uskominen tai
uskottelu sinänsä puhdista, vakauta ja vapauta sisäistä olemusta.
Kristillisyydessä suoraan Uudesta testamentista
poimittavissa olevien henkisyyden kriteerien pohdinta jätetään useimmiten
suorittamatta. Evankeliumit itsessään vaativat elinaikana tapahtuvaa
periaatteellista tietoisuuden muutosta, mikäli halutaan joka suhteessa päästä
katoavuuden ylittävään tilaan – varsinaiseen taivaaseen.
Kirkko on siirtänyt ajatuksen ylösnousemuksesta
fyysisen kuoleman taakse, mistä kukaan ei todennäköisesti tule kumoamaan tätä
näkemystä. Evankeliumit vaativat kuitenkin ”lasten kaltaiseksi tuloa” tai
”ylhäältä syntymistä” edellytyksenä Jumalan valtakuntaan pääsylle.
Tuomaan evankeliumi (n:o 59) toteaa edellisiä
selvemmin sen, että ihmisen tulee etsiä elävää (ikuisesti elävää) niin kauan
kun hän itse elää: sillä kuoleman jälkeen hän ei halutessaankaan enää voi sitä
löytää.
Evankeliumi antaa ymmärtää, että tajuinen elämä ja
haluaminen kyllä jatkuvat välittömästi fyysisen kuoleman jälkeen, mutta se
rajoittuu lähinnä edeltäneeseen elämään ja sen sisäistämiseen saavutetun
sisäisen tilan (tai psyykkisten tilavariaatioiden) puitteissa.
Että hengen kanssa päästäisiin kosketuksiin,
täytyy mieli ensin vapauttaa pahimmista sidoksistaan ulkoiseen elämään, että se
voisi ottaa vastaan virikkeitä sielullisesta puolestaan, jonka puhtaimmassa
olemuksessa yhdistyminen henkeen tulee mahdolliseksi – ei tietenkään ihmisen
oman tahdon ansioista, vaan pikemminkin sen väistymisen johdosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti