Apostoli Paavali kirjoittaa:
Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä
ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen (1. Kor.
7:19).
… hänessä te myös olette ympärileikatut, ette
käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella,
Kristuksen ympärileikkauksella (Kol. 2:11 kirjeen aitous kyseenalainen).
… ja oikea ympärileikkaus on sydämen
ympärileikkaus hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä,
vaan Jumalalta (Room. 2:29).
Ympärileikkauksen periaatteellisesta
itsestään selvästä tarpeettomuudesta todistaa kaikkein selkeimmin Tuomaan evankeliumi:
Jos ympärileikkauksesta olisi hyötyä, ihmiset
syntyisivät ympärileikattuina. Oikea hengen ympärileikkaus sen sijaan on kaikin
tavoin hyödyksi (Tuom. 53).
Voidaan ajatella, että egyptiläiset, joilta juutalaiset kopioivat
ympärileikkauksensa, suorittivat toimenpiteen lähinnä siitä käytännön syystä,
että miehet voivat näin välttyä huonoissa hygieenisissä olosuhteissa ja tuulisissa
hiekkaerämaissa alapäänsä tulehduksilta. Juutalaiset (miehet) saattoivat lisätä
asiaan jumalalliset perusteet voittaakseen pienokaisiaan (hyvästä syystä)
säälivien vaimojen vastarinnan.
Ympärileikkaus hengessä tarkoittaa asiana aivan samaa kuin lihan ruumiin poisriisuminen: maallisen
elämän luomien ehdollistumien (aisti- ja halusidonnaisuuksien) purkamista tai
purkautumista niin täydellisesti, että ihmisen tajunta kadottaa kaikki
ehdollistuneet reagointitapansa. Se ei tietenkään merkitse järjen kadottamista
niin, että ihminen esimerkiksi Suomen pakkasissa luovuttaisi kaikki rahansa ja kerrastonsa
ensimmäiselle vastaantulijalle. Lihan ruumiin riisuminen ei liioin tarkoita
hakeutumista fyysiseen kuolemaan, vaan psyko-fyysisen olemuksen saattamista
henkisen tietoisuuden alaisuuteen (välittömästi itsessään havaittavien ”jumalallisten
lakien” puitteisiin).
Raamatun kuvaukset ihokkaista luopumisista ja omaisuuden myynnistä tarkoittavat pysyvää
ja todellista mielentilaa ja asennetta, joka ei takerru mihinkään ajalliseen ja
ulkonaiseen. Ihminen voi tarpeen vaatiessa helposti luopua kaikesta – jopa
omasta ulkoisesta elämästään – mikäli hän on sisäisesti vapaa ulkoisesta ja
katoavaisesta.
Mestari Eckhart totesi, että Jumalan Pojaksi todella syntynyt saattaa luopua elämästään yhtä
helposti kuin kananmunasta – koska hänessä on ”elämä itsessään.”
Konkreettinen luopuminen elämän
perustarpeista – saati fyysisestä elämästään – ei ole juuri koskaan tarpeen. Sisäisesti
kypsymättömille (eli lähes kaikille) ihmisille elämästä pakeneminen tuottaisi
lähinnä vahinkoa, sillä ulkoinen elämä on suurinta armoa niille, joille sillä
on vielä jotakin opetettavaan (kuten ymmärrystä ja kärsivällisyyttä).
Tärkeintä on mielen luonnollinen
(ei pakonomainen) irrottaminen omista typeryyksistä ja vaatimuksista elämän – myös
Jumalan – suhteen.
Pakonomainen luopuminen
ulkoisista asioista ei yleensä johda muuta kuin taipumusten ja heikkouksien
siirtymiseen alitajuntaan, josta ne tilaisuuden tullen nousevat esiin,
mahdollisesti muuntuneina toiseen muotoon (kuten katolisten pappien selibaatissa).
"Rakasta, kärsi ja
unhoita" – kyllästy typeryyksiisi ja viisastu lankeemuksistasi – siinä
tie, jota kulkien kukin voi aikanaan saapua totuuden ahtaalle portille tai
ainakin löytää oman kaidan polkunsa alun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti