Yllä komeileva juliste löytyy Vantaankosken seurakunnan
Myyrmäen kirkon muurilta (MTV:n kuva). Se on seurakunnan kanttorin oivallus tämän päivän ”kirkollisesta
huumorista.”
Huumori on vaikea laji varsinkin kun sitä yritetään soveltaa kuoleman vakaviin teemoihin.
Huumori on vaikea laji varsinkin kun sitä yritetään soveltaa kuoleman vakaviin teemoihin.
***
Tämä lyhyt kirjoitukseni liittyy Pääsiäisen ydinteemaan, ylösnousemukseen – tosin ei sentään ”lihallisessa
muodossa tapahtuvaan”, jollaisen mahdollisuudesta suuri osa nykyisistä uskontotutkijoista toteaisi: aprillia! (koska se on varsin myöhäinen tulkinta)
Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö Jeesus olisi noussut ylös (ajattomaan tietoisuuteen), vaan sitä, että hänen sisäinen yhdentymisensä Isään oli tapahtunut jo hänen elinaikanaan (Isä ja minä olemme yhtä).
Mutta - kuten kirkkoisä Augustinuksen väitetään todenneen: "Mitä se minua hyödyttää, että minulla on täydellinen veli, jos minä itse olen mielipuoli!"
Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö Jeesus olisi noussut ylös (ajattomaan tietoisuuteen), vaan sitä, että hänen sisäinen yhdentymisensä Isään oli tapahtunut jo hänen elinaikanaan (Isä ja minä olemme yhtä).
Mutta - kuten kirkkoisä Augustinuksen väitetään todenneen: "Mitä se minua hyödyttää, että minulla on täydellinen veli, jos minä itse olen mielipuoli!"
***
Pääsiäiseen liittyvässä
ortodoksien troparissa toistetaan sanoja: ”Kuolemallaan kuoleman voitti”,
viitaten Nasaretin Jeesuksen
ristinkuolemaan ja ylösnousemukseen, jotka kristillinen kirkko on tulkinnut
kaikkien uskovien vapautuksen ehdoiksi.
***
Lause voidaan tulkita myös universaalina, kaikkia yksilöitä (ja
uskontoja) koskevana periaatteena. Siinä edellytetään (Uuden testamentin mukaan), että jokaisen yksilön tulee
jossakin vaiheessa ”kuolla pois kuolevaisesta luonnostaan kadottamalla
katoaviin ilmiöihin suuntautuva elämänkäsityksensä.”
***
Kuolemalla ja
kuolleella tarkoitetaan silloin kaikkea sellaista tavallista elämää, joka nojaa
pelkästään aisteihin, tunteisiin ja ajatteluun sekä kokemukseen erillisestä
minuudesta.
Paavali kuvasi
tällaista katoavaa elämäntapaa kirjoittamalla: "Sillä jos te lihan mukaan
elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot,
niin saatte elää."
Myös hänen kuvaamansa "Kristuksen ympärileikkaus",
"lihan ruumiin poisriisuminen" voidaan tulkita täydellisenä tietoisuuden
muutoksena, jossa samastuminen ulkoisen elämän ilmiöihin ja omaan minäänsä
katoaa – jolloin siltä vapautuvaan tilaan ”puetaan” universaali, ajaton
tietoisuus, jota uskonnossamme kutsutaan Kristukseksi.
***
Tällaisen universaalin
tulkinnan yhteydessä ristille antautuminen tarkoittaa eräänlaista kulminaatiopistettä,
jossa yksilön ajallisiin asioihin ehdollistunut tajunta havaitsee omat rajansa
ja luopuu sidoksistaan niin vapaasti ja täydellisesti, että jokin ajaton ja rajaton
voi armollisesti täyttää ajallisuudesta tyhjentyneen tilan.
Risti on siten
leikkauskohta, jossa ”kuollaan sisäisesti” kaiken katoavan suhteen (ei
tietenkään fyysisesti). Sen jälkeen ”synnytään (parhaassa tapauksessa)
uudelleen ylhäältä” – pakonomaisesta ulkoisen elämän kokemisen halusta puhtaan
tietoisuuden ja olemisen tilaan, pysyvään sisäiseen elämään itsessään –
Hengessä.
Tämä merkitsee ajattelun kautta syntyneiden ehdollisten
mielikuvien ylittämistä ja ylittymistä niin, että yhdentynyt ja ”yhdeksi tullut
tietoisuus” havaitsee välittömästi ja välityksettömästi itsessään kaikkien
asioiden ydinolemukset. Sellaisesta tietoisuudesta käsin ei enää ”puhuta
omiaan” eli persoonallisen, ehdollistuneen mielen tuotoksia (Jaakobin mukaan riivaajien
viisautta).
Tällaiseen tilaan päässeellä ei itsensä kannalta ole tarvetta
jakaa ja eritellä mitään ajatuksellisiin ja käsitteellisiin puitteisiin.
Ajattomuudessa koettavaa ei voida sellaisenaan siirtää kehenkään toiseen. Se
joudutaan suodattamaan ja kutistamaan käsitteellisiin muotoihin, jolloin
tulkinnat yleensä värittyvät sekä suorittajansa että vastaanottajansa
aikaisemmin omaksumista käsitteistä ja kiintoajatuksista.
"Leilin eli mielen kovettumisen välttäminen" on
tarpeen ensiksikin siitä syystä, että periaatteellinen sisäinen muutos
tajunnassa olisi mahdollista – toiseksi siitä, että sen hedelmät voitaisiin
suodattaa ulkoisen ilmennyksen piiriin riittävän puhtaissa muodoissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti