Katolisissa kulttuureissa pääsiäistä edeltävänä aikana harjoitetaan paastoa – yleensä tosin varsin
kevyessä muodossa kuten luopumalla liharavinnosta.
Paaston varsinaisena tarkoituksena on puhdistaa ja herkistää ihmisen
ulointa olemusta, että se ei häiritsisi tajunnan syventymisestä hengellisiin
asioihin.
***
Juutalaiset viettävät pääsisäistä
Egyptin orjuudesta vapautumisen muistoksi. Suomenkielen sana on peräisin
juutalaisesta sanasta Pesah.
***
Kristillisissä kulttuureissa pääsiäinen on tärkein vuosittainen juhla, joka on omistettu Jeesuksen
ylösnousemukselle. Edeltävällä hiljaisella viikolla muistellaan Jeesuksen
kärsimyksiä.
***
Lähes kaikki kristilliset juhlat on yhdistetty
aikaisempiin perinteisiin, eikä pääsiäinen tee tässä poikkeusta. Siihen on
liitetty luonnon heräämisen vertauskuvia narsissien, rairuohon,
pääsiäistipujen, hiirenkorvien ja pajunkissojen muodossa. Ne kaikki ilmentävät
sitä, että pimeyden ja kylmyyden jälkeen elämä voittaa kuoleman. Kananmunaa
pidetään eri puolilla maailmaa myös hedelmällisyyden ja kasvun vertauskuvana.
***
Sekä kristilliset että juutalaiset saattavat olla
yhtä mieltä siitä, että pääsiäinen on vapautumisen juhla. Siitä – miten ja mistä vapaudutaan – on käyty ankaria
kiistoja.
Virallinen
kristillinen ajattelu tulkitsee niin,
että Nasaretin Jeesus on
kuolemallaan lunastanut ihmisten synnit ja ylösnousemuksellaan valmistanut
(jopa fyysisen) tien iankaikkisuuteen. Ainoa asia, joka etenkin
luterilaisuudessa vaaditaan ihmisiltä, on tämän asian todeksi uskominen (ja
kaste).
***
Ortodoksit laulavat troparissaan pääsiäisyönä: ”Kuolemallaan
kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi!”
Ajatusta universaalin sijaissovituksen
mahdollisuudesta ei tosin olisi ymmärretty ja hyväksytty vielä ensimmäisellä
vuosisadalla – sitä olisi pidetty epäkristillisenä lainana ja laajennuksena
juutalaisista vika- ja syntiuhreista.
***
Sovitus voidaan tulkita myös täysin
yksilökohtaiseksi tapahtumaksi tai prosessiksi:
Apostoli Paavali kehotti (Room. 6:6-8) ristiinnaulitsemaan ”vanha
ihminen” eli ”synnin ruumis”, niin että se ”kuolisi Kristuksen kanssa” muuttuen
elämäksi Kristuksessa.
Kaikki Uuden
testamentin evankelistat yhtyvät – Paavalin tapaan – ajatukseen, että
tavanomaisen elämännäkemyksensä kadottaminen on ehto todellisen, pysyvän elämän
löytämiseen.
Johanneksen
evankeliumi (8:32) tulkitsee kristityn
(tai kenen muun tahansa) vapautumisen tapahtuvan vasta silloin, kun tietoisuus
kohoaa pysyvästi ajallisten ilmiöiden yläpuolelle – todellisuuden välittömään
tiedostamiseen itsessään (totuus on tekevä teidät vapaiksi).
***
Tavanomainen elämännäkemys nojaa erilliseen
minuuteen, joka kokee elämänsä ilmiöiden piirissä aistimuksina, tunteina ja
ajatuksina. Tällainen tajunta on aina luonteeltaan aikaisempien kokemusten
ehdollistama, joiden välityksellä ja värityksellä se kohtaan kaikki uudet
impulssit.
Raamatunkin mukaan tällainen ulospäin suuntautuva tajunta on
”langenneessa tilassa” ja sen haltija kulkee maailmassa ”tuhlaajapoikana.” Hän
saattaa panna toivonsa raamatun esittämiin ja kirkollisissa puitteissa
uudelleen tulkittuihin lupauksiin pelastumisesta uskon ja ulkoisen sovituksen
avulla.
Uusi testamentti edellyttää kuitenkin omakohtaista muutosta, joka
ei tietenkään poista armon osuutta, sillä ylemmän asteen läsnäolo ja vaikutus (hapatuksen
kaltaisuus) kuulunee olennaisena tekijänä kaikkiin positiivisiin muutoksiin.
***
Useissa ns. herätysliikkeissä pelastuksen
kriteeriksi on asetettu omakohtainen sisäinen kokemus, joka on samastettu
raamatun ”ylhäältä syntymiseksi” tai ”Pyhän Hengen laskeutumiseksi.”
Voidaan kuitenkin havaita, etteivät hetikään kaikki
tällaiset kokemukset ole muuttaneet ihmisten tietoisuutta niin, että heitä
voitaisiin kutsua Kristuksen täydellisiksi ilmentäjiksi – Kristuksen päälleen
pukeneiksi.
Keskiajan dominikaanijohtaja, Mestari Eckhart luonnehti hetkelliset mystiset kokemukset (Paavalin
tapaan) tempautumisiksi (jollekin sisäisen elämän monista ”asuinsijoista”).
Niillä on oma merkityksensä henkilökohtaisen pyrkimyksen vahvistamisessa, mutta
ne eivät yleensä edusta todellista ”hengestä syntymistä”, joka edellyttäisi elinaikana
tapahtuvaa tietoisuuden pysyvää muutosta ”ajallisesta ajattomaan.”
***
Eckhartin tapaiset suuret kristilliset opettajat ymmärsivät vielä hyvin
sen, että kaikki sanoihin ja ajatusmuotoihin puettu on vain viittausta asioihin
ja ilmiöihin, jotka vuorostaan ovat kalpeita, erilaistuneita ja ehdollistuneita
heijastumia todellisuudesta (asioiden ydinolemuksesta).
”Käytännön syistä” – ja todellisen tiedon kadottua – koko raamattua on
alettu pitää jumalallisena ilmoituksena.
Alfa-kanavalla esiintyy tunnettu amerikkalainen pastori, tohtori Charles Stanley. Hänen esitystapansa on hyvin vakuuttavaa, kun hän
selittää kuulijoilleen sitä, miten Jumala toimii heidän elämässään monin eri (usein
ikävinkin) keinoin hyvään johdattavana voimana.
Pastorin näkemykset Jumalan toiminnasta nojaavat kuitenkin täysin pelkkään
raamatun sanaan, jota vastaan ei hänen
mukaansa Itse Jumalakaan voi toimia!
***
Raamattu on kuitenkin erehtyväisten ihmisten laatima sanallinen kooste
hengellisesti hyvin eritasoisten ihmisten näkemyksistä ja näyistä, joita on lisäksi
useita kertoja uudelleen tulkittu ja käännetty kielistä toisiin.
Kristityt tosin kehtaavat väittää, että koko aineisto on tuotettu ”Pyhän
Hengen” johdatuksella. Tällaiselle väitteelle ei löydy juuri minkäänlaisia
perusteita.
***
Periaatteessa ihmisen koko elämän tulisi olla vaellusta pääsiäistä kohden, mikäli hän haluaa päästä katoavaisten
asioiden piiristä ja kahleista katoamattomaan sisäiseen tilaan.
Lienee selvää, että fyysinen keho
on ”kertakäyttötuote”, jonka kautta ihminen voi kokea ulkoista elämää
sisäistettäväksi siihen ”taivaalliseen aarrekammioonsa, jota koi ei syö eikä
ruoste raiskaa.”
Saattaa olla jopa niin, että ns. ”ylösnousemusruumis”
rakentuu luonnollisessa vuorovaikutuksessa yksilöllisen ”taivaallisen
aarrekammion” täyttymisen ja täydellistymisen kanssa. Tällöin ei tietenkään
puhuta mistään jälleensyntymisestä uuteen fyysiseen olomuotoon, vaan
tietoisuuden pysyvästä siirtymisestä kaikilla olemisten tasoilla toimimaan
kykenevään olemukseen, jota Paavali nimitti luovaksi hengeksi, viimeiseksi Adamiksi.
***
Puhtaimmillaan pääsiäinen toteutuu vasta silloin, kun kaikkien katoavien
olemusten sisältä nousee esiin ihmisyyden alkuperäinen sisin olemus, jota
kutsutaan Jumalan Pojaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti