Iltasanomat kirjoittaa pääsiäisviikolla ilmestyneestä Eugenio Scalfarin artikkelista, jossa tämä väittää paavi Fransiskuksen kieltäneen helvetin
olemassaolon. Toimittaja on paavin läheinen ystävä vaikka onkin tunnettu
ateisti.
Scalfarin mukaan paavi
oli vastannut hänen pahojen sielujen kohtalosta esittämäänsä kysymykseen siten,
ettei näitä rangaista, mikäli he katuvat – ja katumattomatkin vain kadottavat
olemassa olonsa.
Jälkikäteen Vatikaani on kiistänyt artikkelin
päätelmät todeten toimittajan siteeranneen paavia virheellisesti ja ilman
lupaa.
***
Uuden testamentin evankelistat puhuvat kadotuksesta, joka voisi tarkoittaa
yksilöllisen tietoisuuden sammumista. Synoptiset evankeliumit puhuvat lisäksi
helvetin sammumattomasta tulesta, jolla kirkko on koko historiansa ajan pelotellut
vastustajikseen katsomiaan.
Nykyinen raamatuntutkimus
on löytänyt ”helvetin juuret”
evankelistoista, jotka tietoisesti kärjistivät näkemykset käsittämään
ainoastaan kaksi ”loppusijoituspaikkaa.”
***
Apostoli Paavalin aikoihin ei vielä puhuttu helvetistä. Paavali itse
puhui ainoastaan kadotuksesta, jolla hän todennäköisesti tarkoitti yksilöllisen
tietoisuuden katkonaista luonnetta.
Johanneksen evankeliumin (14:2) Jeesus väitti, että hänen Isänsä kodissa
on ”monta asuinsijaa.”
Samoin Paavali antoi
selviä viitteitä siitä, että ainakin ruumiista erillisen elämän ”positiiviselta
puolelta” löytyi useita erilaatuisia olotiloja. Paavali epäili saaneensa oman sisäisen
kokemuksen (ruumiissa tai sen ulkopuolella) ”kolmannessa taivaassa (2. Kor.
12:2).”
***
Paavalin aikaan oli vielä
tietoa eritasoisista enkelikunnista (tai -kuoroista), joista apostolikin
mainitsee muutamia (Kol. 1:16).
Näin ollen raamatusta
löytyy perusteita sille, että ruumiista erillään olevalle tajuiselle elämälle
nähtiin kristillisyyden alkuvuosina huomattavasti enemmän mahdollisia olotiloja
kuin mihin oli myöhemmin syystä tai toisesta päädytty.
Kristillisestä kirjallisuudesta ei valitettavasti löydy paljonkaan tietoa, joten
sitä voitaisiin hakea vertailevan uskontotutkimuksen keinoin kristinuskoa vanhemmista
lähteistä, esimerkiksi intialaisten
puranoista.
Puranoissa mainitaan 7
hyvää tilaa ja 7 huonompaa, joihin ihmisen tajunta ajautuu kuoleman jälkeen (ja
joiden puitteissa se käytännössä toimii myös elinaikaan).
On erikoista, että kolmanneksi
paras tila (Janarloka) muistuttaa Paavalin kuvaamaa kolmatta taivasta, jossa
tajunta on vapautunut maallisista sidoksistaan ja muodoista sekä yhtynyt
henkiseen ydinolemukseensa.
Tosin vasta kuudennessa, Kristos-tilassa, ihminen tulee
haavoittumattomaksi ja häviämättömäksi.
Seitsemättä (ylintä) tilaa
voitaisiin kutsua todelliseksi taivaaksi, jonka kynnyksellä joudutaan
päättämään, jäädäänkö auttamaan ihmiskuntaa, vai astutaanko äärettömän pitkään
autuuden tilaan.
***
Kuoleman jälkeisistä tiloista lisätietoa TÄSTÄ
tai sama asia videona TÄSTÄ
***
Helvetin varaaminen
kaikkien uskontunnustuksia epäilevien yksiselitteiseksi ja ainoaksi sijoituspaikaksi
lienee yhtä epäoikeutettua kuin pastori
Kylliäisen yltiöpositiivinen toteamus parisenkymmentä vuotta sitten kaikkien
ihmisten pääsystä taivaaseen.
Pastori saattoi tosin olla oikeassa, mikäli
taivasta ei käsitetä yhdeksi ja ainoaksi ajattomaksi ja erittelemättömäksi
tilaksi, vaan psyykkisten olemusten eritasoisiksi – useimmiten hyvin onnellisiksi
jatkumoiksi ja maallisen elämän sisäistystiloiksi.
Tuomiokapituli käsitteli
piispa Huovisen johdolla Kylliäisen kirjasta tehtyä kantelua ja totesi äänin 4
– 1, ettei asia vaatinut toimenpiteitä (vaikka pastori ei uskonut edes
sovitukseen).
***
Kuoleman jälkeisistä tiloista lisätietoa TÄSTÄ
tai sama asia videona TÄSTÄ
***
Kristillinen helvetti-näkemys sopii ainoastaan kahteen alimpaan tilaan
(Vitalaan ja Atalaan), joista kuudennessa ihmisen järjellisen olemuksen
korkeampi osa irrottautuu alemmasta (palaten alkuperäänsä). Seitsemännessä
sielullinen olemus kadottaa kaiken tajuisuutensa (mutta ei kuitenkaan joudu
ikuisen kärsimyksen tilaan).
***
***
Jaakobin kirjeessä on lause (1:15):
”Kun sitten himo on
tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää
se kuoleman.”
Lause voitaisiin tulkita
”itämaisittain” siirtymänä viidennestä (huonosta) tilasta kuudennen kautta
seitsemänteen – sielulliseen kuolemaan. Kehityskulku (tai pikemminkin
sielullinen degeneraatio) lienee äärimmäisen harvinaista – samoin kuin
korkeimman hyvän tilan (consummatum est -tilan) saavuttaminen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti