Vuorisaarna määrittää
autuaiksi eli taivaskelpoisiksi ”hengessään köyhät” eli sellaiset, jotka ovat
sisäisesti vapaita kaikesta maallisesta ja ulkoisesta – sekä aineellisessa että
psyykkisessä mielessä.
Tällaiset henkilöt ovat
tavallaan ”keveitä hengessä” tai pikemminkin ”keveitä mielessä.” He eivät
tietenkään ole kevytmielisiä – he vain ovat karistaneet mielestään vetovoiman
kaikkea tilapäistä, turhaa ja katoavaista kohtaan.
Joulun jälkeen monet
ainakin suunnittelevat liittyvänsä ”keventäjiksi lihassa”, sillä juhla- ja
vapaa-aika on saattanut hieman ”vahvistaa kehollista olemusta.” Jotkut
päättävät määrän lisäksi kiinnittää entistä enemmän huomiota ravinnon laatuun.
Kehon suhteen oman tilan
tarkasteluun riittää vaaka ja peili, kun taas mielen tilanteen hahmottaminen ei
ole yhtä yksinkertaista. Varmaa on vain se, että myös mieli voi paisua ja
täyttyä liiaksi ”lihallisista (maallisista) asioista.”
Nykyinen viriketulva on
entisaikoihin verrattuna valtava, ja sen ”henkinen ravintoarvo” on keskimäärin ottaen
varsin heikkoa – osaksi jopa kelvotonta. Työelämän psyykkiseen kuormitukseen
saatetaan kiinnittää kyllä huomiota, mutta ei paljonkaan vapaa-ajan virikkeiden
laatuun.
Elämää voidaan
down-shiftata eli leppoistaa. Sellainen ei kuitenkaan automaattisesti johda
kestäviin tuloksiin, mikäli vapautuva aika käytetään pelkkään ”mukavuuden
maksimointiin”, joka lähinnä kasvattaa nautinnon halua ja ”henkistä anemiaa.”
Ihmisen ”ulkoinen ja
sisäinen makuaisti” tottuu hyvin nopeasti kaikkeen helppoon, mukavaan, makeaan
ja maustettuun.
Taipumus omaksua
pureksimatta valmiita toisten näkemyksiä, yleisiä kiintoajatuksia ja mielipiteitä
on tottumista ”esikypsytettyyn psyykkiseen pikaruokaan.” Silloin oma
ajattelukyky ei pääse kehittymään ja tuottamaan omakohtaista ymmärrystä, jolla
vasta olisi pitempiaikaista merkitystä elämän itsensä ja yksilön kannalta.
Tuomaan evankeliumi kehottaa ”paastoamaan maailmasta”, mikä ei
välttämättä tarkoita fyysistä pois vetäytymistä, vaan eräänlaista sisäisen
etäisyyden pitämistä eli liiallisen samastuksen välttämistä ohimenevien
ilmiöiden suhteen.
Monet askeetikot ja
munkit ovat paenneet maailman mahdollistamia virikkeitä, jolloin heidän
sisäinen olemuksensa ei altistu luonnollisille koetuksille, jotka vasta
vahvistaisi sitä. He eivät ole huomanneet, että henkisyyteen pyrkivä ihminen
voi aivan hyvin elää maailmassa, kunhan hän ei vain elä maailmasta.
Jos puhutaan
”keventämisestä hengessä”, täytyy tietenkin huomata, että kyse on ennen muuta
psyykkisistä asioista, sillä henkeä ei ole ”mikään mikä pihisee!”
Yksi keventämisen
osa-alue on turhan murehtimisen lopettaminen, joka ei tietenkään merkitse
vastuuttomuutta ja järkevän suunnittelun välttämistä. On turha odottaa, että
ihminen hallitsisi kaikki kohdalleen tulevat tilanteet – hän voi kuitenkin
yrittää sopeutua niihin parhaan kykynsä mukaan.
Vasta kun aletaan puhua
todellisesta henkisyydestä, astutaan sellaisen tietoisuuden ja voimien piiriin,
josta käsin elämän hallinta on mahdollista. Sellaiseen vaaditaan tosin
”keventymistä kaikesta” – niin että ”sydän” kohoaisi vapaana sitä kohden, jossa
ei ole koskaan ollut mitään raskasta.
Matteuksen 11. luvussa
Jeesus tosin kutsuu luokseen kaikkia raskautettuja, mutta vain siitä syystä,
että he ovat jo sisäisesti valmiita irrottamaan otteensa elämän ulkoisista
asioista ja ottamaan sitten vastaan ”alkuperäisen keveytensä” – evankeliumin
lupaaman sisäisen rauhan ja levon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti