Paavali toteaa
Galatalaiskirjeen 5. luvun lopussa:
”Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat
ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen. Jos me Hengessä elämme, niin myös
Hengessä vaeltakaamme. Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että
toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.”
Kristuksen omia eivät Paavalin
käsityksen mukaan näytä olevan kaikki seurakuntaan kuuluvat tai edes
Kristukseen muodollisesti uskovat, vaan ainoastaan ne harvat (Kristuksen päälle
pukeneet), joissa ei enää ilmene itsekästä halua mihinkään ulkoiseen tai edes
valtaan ja kunniaan. Näiden osallakaan ei ole kyse pelkkien aistillisten
halujen hallinnasta, vaan mielen kaikkien halusidonnaisuuksien voittamisesta.
Jakob Böhme käyttää ristiä
hieman Paavalin tapaan kuvaten sen kulminaatiopisteeksi, jossa ihminen
irrottautuu kaikista maallisen elämän synnyttämistä ehdollistumistaan ja
siirtyy sisäisessä mielessä ”tulen piiristä valoon.”
Galatalaiskirjeen 6. luku
alkaa:
”Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta,
niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi,
ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen.”
Paavali antaa ojentamisen
oikeutuksen ainoastaan hengellisille, jotka eivät tee sitä enää pelkkien ulkoisten
tunnusmerkkien perusteella tai tunteenomaisesti. Kaikkein innokkaimpia
ojentajia ovat yleensä ne (lihalliset ja psyykkiset), joissa itsessään löytyisi
vielä eniten ojennettavaa. Toisten heikkouksia tarkasteltaessa oman puutteet
näyttäytyvät vähäisemmiltä tai katoavat jopa kokonaan omasta näköpiiristä.
Kirje jatkuu:
”Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte
Kristuksen lain.”
Kristuksen laki
edellyttää kykyä rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseään. Mestari
Eckhart totesi, että tavallisesti ihmiset kuitenkin rakastavat Jumalaansa samoin
kuin lehmää – siltä odottamansa maidon takia – ja siten varsin kelvottomasti.
Kristuksen lain
toteuttaminen merkitsee itsekeskeisen minuuden katoamista. Sitä ennen oma
minuus on ihmiselle ”se rakkain Iisak”, josta hän ei ole valmis luopumaan.
Tekstistä on vaikea päätellä, kehotetaanko siinä toisten kuormien kantoon
ainoastaan hengellisiä, vai kaikkia muitakin. On kuitenkin ilmeistä, että
pidemmälle ehtineillä on paremmat mahdollisuudet ohjailla ja auttaa jäljessä
tulijoita.
Paavali jatkaa:
”Sillä jos joku luulee jotakin olevansa, vaikka ei
ole mitään, niin hän pettää itsensä. Mutta tutkikoon kukin omat tekonsa, ja
silloin hänen kerskaamisensa on vain siinä, mitä hän itse on, ei siinä, mitä
toinen on; sillä kunkin on kannettava oma taakkansa.”
Paavali mainitsee
kirjeissään kerskaamisen useita kymmeniä kertoja. Todennäköisesti hän ei kuitenkaan
tarkoita kerskumista, itsekehua tai itserakkautta, vaan tervettä itsetuntemusta
siitä, missä vaiheessa itse kukin hengellisessä vaelluksessaan liikkuu.
Sellaisesta ei ehkä ollut
lupa puhua mitään julkisesti etenkään varhaisemmissa vaiheissa olevien
keskuudessa, koska sellainen nostattaisi helposti kateutta ja vihaa. Paavalikin
nimeää (2. Kor. 12:2) ”kolmanteen taivaaseen tempautumisensa” jonkun toisen
miehen kokemaksi.
Apostoli edellyttää tässä
myös täydellistä rehellisyyttä itsensä suhteen, ettei kukaan kuvittele ensi
oivallustensa ja näkemiensä esimerkkien innostamana olevansa itse jo
”santapaperia vaille taivaskelpoinen.”
Paavali esittää tässä
myös saman vaatimuksen kuin synoptiset evankeliumit, että kunkin on kannettava
oma taakkansa – kiellettävä itsensä, otettava ristinsä ja seurattava parhainta
opetusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti