Synnistä puhuttaessa nousee helposti
ensimmäisenä mieleen Mooseksen kirjan kymmenen käskyä, eli luettelo siitä, mitä
ihmisen ei saisi tehdä. Vanha Testamentti esittää käskyt suoraan Jumalalta
tulleina, vaikka ne löytyvät lähes sellaisinaan jo paljon vanhemmista
lähteistä.
Seitsemän kuolemansyntiä on kirkon piirissä
syntynyt luettelo, jonka ahkerina kehittelijöinä toimivat mm. Gregorius Suuri 500-luvulla ja Tuomas Akvinolainen 1200-luvulla.
Niin sanotut syntiluettelot
keskittyvät ihmisen toimintoihin – eivät toimintojen perustaan, josta vasta
löytyisi itse käsitteenkin perusta.
Synnin juuria voidaan etsiä esim.
tulkitsemalla luomiskertomusta ja rinnastamalla sitä Uuden testamentin
ydinopetuksiin.
Kristillinen käsitys perisynnistä tarkoittaa
periaatteellista eroa Jumalasta, jonka sanotaan johtuvan Aadamin lankeemuksesta
Eevan väärästä puusta tarjoaman omenan houkuttamana. Kertomus on allegoria, joka
kuvaa ihmiskunnaksi muotoutuvan olentokunnan tajunnan suunnassa tapahtunutta muutosta
sisäisestä ja välittömästä ulkoiseen ja välilliseen.
Ennen tätä olivat syntyneet aika ja
tila, joihin voitiin ulkoisesti samastua ja takertua. Ihmisyydessä oli Eevan
myötä tapahtunut jo ensimmäinen jakautuminen, jota sinänsä voidaan pitää
syntinä – erottumisena alkuperäisestä jakautumattomuudesta, Jumalasta.
Hyvän ja pahan tiedon (ei ajattoman elämän-)
puu kuvaa suhteellisen tajunnan syntyä, joka nojaa kaikessa vastakkaisuuksien
muodostamaan ilmiökenttään eikä enää havaitse mitään sellaisena kuin se on
muuttumattomassa ydinolemuksessaan – Sanassa (Logoksessa) tai äärimmillään Jumalassa.
Periaatteellinen synnin määritys on
siten hyvin yksinkertaista: se on samastumista ulkoisiin ilmiöihin ja omaan
persoonalliseen, erilliseen olemukseensa. Konkreettiset syntiluettelot
juontuvat pääasiassa ihmisten omasta tarpeesta luoda yhteisöelämään
järjestystä.
Ongelmia syntyy synti-käsitteen
soveltamisessa käytäntöön. Uusi Testamentti antaa määrittelyyn hyvin soveltuvia
kriteereitä, kehottaen ensiksikin ottamaan pääasiallisen etsimisen kohteeksi
taivasten valtakunnan ja etsinnän keinoiksi itsensä unohtamisen, ristinsä
kantamisen ja opetusten toteuttamisen jokapäiväisessä elämässä. ”Ihmisyyden
loppututkintoon” pitäisi vielä kyetä karistamaan itsestään kaikki samastumiset
katoavaisen elämän ilmiöihin, että jotakin todella katoamatonta voisi esteettä
syntyä ihmisen sisäiseen olemukseen.
Vuorisaarnan hengellisen
köyhyyden vaatimus edellyttää sisäistä vapautuneisuutta kaikesta ulkoisesta ja
omasta minäkeskeisyydestään. Lasten kaltaisuus ilmentää vastasyntyneen
kaltaista täydellistä ehdollistumattomuutta maallisiin asioihin – sellaista
viisautta, joka tulee suoraan ylhäältä, valkeuksien Isältä, jossa ei ole muutosta,
vaihteen varjoa. Tällainen viisaus tai välitön tietoisuus ei ole inhimillisen
kokemuksen puutteellista ja suhteellista tuotetta (riivaajien viisautta).
Vuorisaarna antaa myös hyvin lyhyen
synnittömyyden määritelmä: ”Olkaa täydelliset!” Seppä Höggman viitannee hieman samaan
suuntaan sanoessaan Ukko Paavolle: ”Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki –
Kristuksen sisällinen tuntemus!” Paavali edellytti ”Kristuksen pukemista
ylleen.”
Syntikäsitteen käytäntöön
soveltamisessa törmätään lisäksi siihen ongelmaan, että syntilistoihin
lukeutuvat pahat työt saattavat ajan mittaan tuottaa myös hyviä hedelmiä. Ihminen
voi joutua kohtaamaan tekojensa seurauksia tai oivaltaa itse niitä katsellen
omat puutteensa – ja ryhtyy sitten (synnintuntoisena) niitä määrätietoisesti korjaamaan.
Kreikan synti-käsite, hamartia, kuvaa yritystä osua
kohdalleen. Yritys kuitenkin epäonnistuu usein, minkä ei tietenkään tarvitse estää
yrittämistä uudelleen, sillä ”joka aamu on armo uusi.”
Mestari Eckhart totesi, ettei
kannattaisi katua edes kuoleman syntejä, mikäli ne osaltaan olivat johtamassa
Jumalan Pojan syntymään sielun korkeimmassa olemuksessa – täydelliseen
vapautumiseen synnin ja kuoleman alaisuudesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti