Useimmat tunnistavat
historiasta Kreikan Samos-saarella noin vuonna 582 eaa. syntyneen Pythagoraksen nimen, monet ovat jopa
joutuneet tekemisiin hänen suorakulmaisesta kolmiosta tekemänsä teoreeman
kanssa.
Paljon harvemmat ovat
tutustuneet hänen muihin toimiinsa.
Pythagoraksen opettaja
oli niin sanotun joonialaisen luonnonfilosofin, Anaksimandros. Hän puolestaan oli saanut oppinsa ensimmäisenä
tieteilijänä ja yhtenä Kreikan seitsemästä viisaasta pidetyltä Thales Miletoslaiselta.
Ilmeisesti juuri Thales
kehotti Pythagorasta hakemaan syvempää filosofista oppia egyptiläisiltä
papeilta. He myös muuttivat hänen alkuperäisen kreikkalaisen nimensä, Mnesarkhoksen, nykyisin tunnettuun
muotoon, joka tarkoittaa ”Jumalan tuntijaa” tai ”tiedon kokoajaa.”
Pythagoras oli Egyptissä
noin 15 vuotta, jonka jälkeen hänen kerrotaan käynyt myös Babyloniassa.
***
Palatessaan takaisin
Samokselle perustamaan filosofista koulua, hän oli jo noin 50-vuotias. Saarella
olosuhteet eivät kuitenkaan olleet tyrannimaisen hallitsijan takia toiminnalle
lainkaan suotuisat, joten Pythagoras siirtyi Etelä-Italian Krotonin kaupunkiin, johon hän perusti kuuluisaksi
tulleen koulunsa, ”sodaliteettinsa.”
Koulu sai alkunsa
Pythagoraan pitämistä luennoista, joista tuli niin suosittuja, että kaupungin
senaatti kiinnostui asiasta ja rakennutti kaupungin ulkopuolelle toimintaan
tarvittavat, jatkuvasti laajentuvat tilat.
Millainen tämä koulu sitten oli?
Se oli ensiksikin avoin
sekä miehille että naisille, mutta kaiken kansan opinahjoksi sitä ei
todellakaan voida kutsua – eikä se sellaiseksi ollut edes tarkoitettu.
Opetussuunnitelma sisälsi
toki lukemista ja muistiharjoituksia, uskontoa, aritmetiikkaa ja geometriaa,
kuin myös liikuntaa ja yhteisiä ateriointeja. Ohjelmaan kuului lisäksi perusteellisia
filosofisia opintoja ja musiikkia, jota sovellettiin jopa sairauksien
lievittämiseen.
Koulu vaati kuitenkin
aivan toisen asteista sitoutumista kuin useimmat nykyiset oppilaitokset. Kyse
oli sisäoppilaitoksesta, jossa luovuttiin yksityisestä omistamisesta,
siirryttiin kasvisravintoon ja kieltäydyttiin paljastamasta oppeja
ulkopuolisille. Koulu ei ollut mikään omavarainen työleiri, joten sen ylläpito
edellytti oppilailta myös jonkin verran varallisuutta.
Nykyisin puhuttaisiin
varmaan eliittikoulusta. Koululle varallisuutensa luovuttanut sai tosin kaiken
takaisin, mikäli hän ei kouluun soveltunut tai joutui eroamaan. Oppilasmäärän
arvellaan olleen 600 ja 2000 välillä.
Tytöt ja pojat
kasvatettiin toisistaan erillään, jolloin mm. tytöille tähdennettiin äitiyden
ihannetta. Tulosten kerrotaan olleen erinomaisia.
***
Koulu jakautui varsin
jyrkästi kahteen osastoon, alempaan ulkoiseen ja ylempään sisäiseen.
Alempaankaan ei otettu kaikkia halukkaita, vaan heille järjestettiin kokeita,
joilla pyrittiin heti alkuunsa karsimaan vaatimuksiin todennäköisesti
soveltumattomat. Hakijaa saatettiin tarkkailla salaisesti ja panna merkille
jopa se tapa, jolla tämä nauroi, koska tapa kertoi jotakin persoonan
luonteesta.
Koulussa ei suvaittu
minkäänlaista metelöintiä, ei liioin riitelyä saati tappeluita. Pythagoraan
mukaan voimien mittelyssä menestyminen ja toisten alistaminen eivät ole lainkaan
tavoiteltavia ominaisuuksia.
***
Alussa oppilaalle suotiin
jonkin verran vapauksia, mutta joidenkin kuukausien kuluttua hänet asetettiin
kokeisiin, joissa nähtiin hänen rohkeuttansa. Niistä viimeisessä oppilas
suljettiin yksinäisyyteen vedelle ja leivälle. Hän saattoi saada
suoritettavakseen (hieman Zen-buddhismi koania muistuttavan) täysin mahdottoman
tehtävän. Muutaman tunnin toivottoman aivotyön jälkeen hän pääsi tovereidensa
joukkoon, joiden tehtäväksi oli voitu antaa hänen pilkkaaminen.
Tällaisen testin tarkoituksena
oli koetella oppilaan luonteen laatu. Mikäli hän suhtautui tilanteeseen
rauhallisesti ja nöyrästi, hän pääsi jatkamaan varsinaisena oppilaana, tosin
vielä ulkopuolisena. Oppilaan tuli nyt keskittyä ainoastaan kuuntelemaan ja
miettimään asioita. Hän ei saanut ainakaan kahteen vuoteen ottaa kantaa tai
ryhtyä väittelemään. Sopeutumattomat oppilaat erotettiin välittömästi.
***
Koulutus ei kuitenkaan
rakentunut pelkästään Pythagoraan varaan. Se oli järjestetty niin, että
edistyneemmän oppilaat saivat opastaa toisia, sillä opettaessaan ihminen joutuu
selvittämään asiat itselleen paremmin kuin vain kuunnellen. Tässä on joiltakin
osin samoja piirteitä kuin esim. suomalaisessa varusmiesjohtajien koulutuksessa
– samaa oli myös yhteinen varhainen herätys ja ulos meno (Krotonassa tosin
jokainen käveleskeli mietteissään yksinään) ja sen jälkeinen aamupala.
***
Kun ulkoisen koulun
vaatimukset oli täytetty, saattoi oppilas siirtyä sisäiseen osastoon, jossa oli
useita eri asteita. Sielläkin edistyneemmät oppilaat toimivat alkuvaiheissa opettajina.
Vasta toisessa vaiheessa oppilas pääsi Pythagoraan itsensä oppiin.
Jokaista oppilasta
tarkkailtiin yksilönä, sillä pyrkimyksenä oli antaa kullekin sellaisia tehtäviä,
joihin hänellä oli parhaat luontaiset edellytykset.
***
Krotonan koulun tarkoituksena
ei ollut pelkästään tuottaa eri aloille tietäviä ja taitavia työntekijöitä,
vaan kasvattaa kasvattajia, jotka sekä esimerkillään että tietoisuudellaan
voisivat edistää koko ihmisyyden syvimpien tarkoitusten toteuttamista.
***
Luonnontieteissäkin
pythagoralaiset pääsivät varsin pitkälle, eikä edes maan kiertoliike ollut
heille vieras ajatus – yli 2000 vuotta ennen Kepleriä ja Galileita.
***
Filosofiassa pyrittiin
kuitenkin huomattavasti pidemmälle kuin tavallisessa korkeakoulutuksessa.
Oppilaan katsottiin voivan yksilöllisesti opastettuna ja suurin ponnistuksin
saavuttaa perimmäisten asioiden välitön tietämys tai pikemminkin tietoisuus.
Siihen saattoi lisäksi
liittyä tuntemattomien sielullisten voimien avautuminen. Tällaisten harvinaisten
tilojen saavuttaneita kutsuttiin Teleioksiksi
eli täydellisiksi – jollaisten seurassa apostoli Paavalikin kertoi
puhuvansa ”Jumalan salattua viisautta.”
Pythagoraan koulun
äärimmäisenä tavoitteena oli siten tuottaa ihmisyyden
ylittäviä persoonia, jotka kykenisivät Paavalin sanoin hengessään tai
henkenä tutkimaan ”Jumalan hengen syvyyksiä.”
***
Koulun ulkoisista
eettisistä näkemyksistä saattaa saada jonkinlaisen kuvan ns. Pythagoraan 71 kultaisista säkeistä,
joiden autenttisuutta ei tosin ole voitu todentaa. Ne kuuluvat kuitenkin samaan
filosofiseen perimään, joten joitakin Hierokleen
kirjaamia otteita niistä voidaan tässä nostaa esiin.
1. ohjeena kehotetaan palvomaan (yli kaiken, kuten Raamatussakin) kuolemattomia
jumalia tai jumaluutta. Raamatusta poiketen jumalista puhutaan monikossa, kun
kreikkalainen perinne jakoi jumalallisen eri ominaisuuksien perusteella
moninaisuudeksi (jollaisesta Mooseksen kirjoissakin on epämääräisiä viitteitä,
”ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä”).
4. ohje kehottaa (neljännen käskyn tapaan) kunnioittamaan vanhempiaan ja
lähimpiään, ja
5. ohje kehottaa viisaan Siirakin tapaan
tekemään muista ihmisistä ystävikseen sellaiset, jotka eroavat toisista
hyveellisyytensä ansioista.
7. ohje kehottaa välttämään vihan tunnetta, 10.
ylensyömistä, laiskuutta ja aistillisuutta.
11. ohje kieltää kaiken pahan tekemisen sekä toisten ollessa läsnä että myös
yksinäisyydessä.
12. ohje kehottaa – synoptisten evankeliumien ja Jaakobin kirjeen tapaan – kantamaan
oma osansa kärsivällisesti ja nurisematta.
33. ja 33. ohje kehottavat pitämään huolta myös ruumiillisesta terveydestä kiinnittämällä
kohtuullisesti huomiota ravintoon ja liikuntaan.
38. ohje kehottaa välttämään ahneutta ja pikkumaisuutta sekä pyrkimään kaikessa
kohtuuteen. Periaatteessa pyrkimys lienee samansuuntainen kuin Vuorisaarnan
”hengellisen köyhyyden” ihanne.
40. - 44. ohjeet antavat oivallisen neuvon käydä ennen nukkumaan
ryhtymistä avoimen kriittisesti läpi menneen päivän kaikki omat toimet.
60. ohje neuvoo alistumaan omalle kohdalleen tuleviin väistämättömiin asioihin,
jolloin ei synny jatkuvaa sisäistä taistelua. Tämä tulee varsin lähelle
evankeliumien ”pahan vastustamattomuuden periaatetta.”
63. ja sitä seuraavat ohjeet toteavat ihmisten olevan pohjimmiltaan
jumalallisia, ja että pyhä luonto voi paljastaa heille salaisuutensa, jonka
jälkeen ihmiselle tulee mahdolliseksi täyttää kaikki jumalalliset käskyt. Tämä
lienee lähellä evankeliumin kehotusta etsiä ensin taivasten valtakunta, jonka
löytymisen myötä muu tulee löydetyksi.
Loput ohjeista koskevat ihmisen kaikkien olemuspuolten puhdistusta. Niissä kehotetaan
Jaakobin kirjeen tapaan antamaan ohjat sille viisaudelle ja ymmärrykselle, joka
tulee suoraan ylhäältä.
***
Viimeisessä vaiheessa ihminen riisuu päältään kuolevaisuutensa ja
pääsee tilaan, jossa kuolemalla ei enää ole valtaa hänen todellisen olemuksensa
suhteen.
***
Pythagoraan yleviin
periaatteisiin rakentuvan koulun kohtaloksi tuli kateus, tietämättömyys ja
kostonhalu. Fanaattiset demokratian kannattajat uskoivat mielellään Chilon-nimisen
miehen pahoja puheita. Mies itse oli turhaan pyrkinyt kouluun. Hänen yllytti
senaattia pythagoralaisia vastaan esittämällä vääristeltyjä tietoja koulun
toiminnasta ja tarkoituksista. Kansakin saatiin nostettua koululaitosta vastaan
sellaiseen raivoon, että he polttivat rakennukset, surmasivat ja karkottivat
siellä olijat. Pythagoras siirtyi Metapontioniin, jossa hän kuoli vähän yli
80-vuotiaana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti