Buddhalaisuus on vajaa 500 vuotta kristinuskoa vanhempi, Intiassa syntynyt suuntaus,
jota ei voida suoraan luokitella uskonnoksi tai edes filosofiaksi.
Kristinuskon (kuten monen muunkin) tapaan se pohjautuu yhden persoonan näkemyksiin. Buddhalaisuudessa
näkemykset on saatu edellistä paremmin ja luotettavammin kirjattua, koska Gautama Buddha kirjasi päätelmiään itse
ja opetti niitä tuhansille oppilaille yli 45 vuoden ajan.
Nasaretin Jeesus toimi julkisesti ainoastaan muutaman vuoden. Hän ei itse kirjoittanut
mitään – eivät edes hänen välittömät seuraajansa. Kirjaaminen suoritettiin
vasta muutaman vuosikymmenen jälkeen, jolloin suuri osa perimätiedosta oli jo hävinnyt
tai kokenut muutoksia.
Buddhalaisuuden
perustajan ensimmäinen elämää koskeva oivallus oli siinä, että ulkoiseen
elämään liittyy aina ennemmin tai myöhemmin kärsimystä. Kaikki elävät olennot
haluavat välttää sitä ja pyrkiä pysyvään onnellisuuteen.
***
Buddhalaisuudessa ei ole
kiinteitä opinkappaleita, joten kaikki ajatusmuodot voidaan asettaa
kyseenalaisiksi. Laadittuja opetuksia kutsutaan dharmaksi, joka sanana viittaa siihen, miten asiat todellisuudessa
ovat.
Opetuksia voidaan pitää
filosofiana siinä mielessä, että niistä muodostuu selkeä käsitteellinen näkemys
elämästä. Opetukset voivat johtaa ajattelun selkiytymiseen, mutta niiden todellinen
tarkoitus on saada ihmisessä aikaan kokonaisvaltainen,
pysyvä muutos ja vapautuminen.
***
Buddhalaisuudessa voidaan
nähdä joitakin psykologiaan viittaavia tekijöitä, mutta todellisuudessa se
lähtee siitä, mihin psykologia päättyy – tarkoituksena kun on nimenomaan kaiken
psyykkisen ylittäminen.
***
Buddhalaisuutta voidaan
pitää menetelmänä ja apukeinona kärsimyksen ongelman ratkaisemiseen. Itse ratkaisu
tapahtuu kuitenkin kunkin yksilön olemuksessa, joten mitään yleisiä takeita sen
löytämiselle ei voida antaa.
***
Ohjeet on tiivistetty ”kahdeksanosaiseksi poluksi”, jossa
(lyhyesti)
1. Askel edellyttää oikeaa ymmärrystä
kärsimyksen luonteesta, sen syistä ja loppumisesta.
Ihminen havaitsee, että aikaan
sidottu mahdollisuus kärsimyksen syiden etsimiseen ja voittamiseen on
rajallinen. Raamatussa Luukas 19:44 puhuu etsikkoajan tärkeydestä ikävien
seuraamusten välttämiseksi.
Buddhalaisuuden mukaan
maailma muodostuu syiden ja seurausten verkosta, jossa sekä yksilöllinen että
kollektiivinen tulevaisuus rakentuu pääosin nykyisten fyysisten ja psyykkisten
toimintojen nojalla.
Paavalikin (kuten myös Matteus, Psalmi ja Jeremias) totesi saman väittämän: ”Mitä ihminen
kylvää, sitä hän myös niittää.”
Juuri tämä syiden loputon
ketju takaa myös kärsimysten jatkuvuuden – ellei syiden syntymekanismia tunneta
ja tunnusteta – minkä jälkeen syihin voidaan puuttua.
2. Askel tarkoittaa oikeaa aikomusta eli
pyyteetöntä ja kaikesta pahantahtoisuudesta vapaata pyrkimystä.
Vuorisaarna tuo selkeästi
esiin tarpeen luopua kaikista taipumuksista negaatioihin ja erittelyihin
(pakanoidenkin harjoittamiin).
3. Askel ilmenee oikeana puheena, josta
valheellisuus, riitaisuus ja hyväksikäytön ajatus on poissa.
Matteus 5:37, samoin kuin
1. Korinttolais- ja Jaakobin kirjeet koskettelevat nekin valheetonta puhetta
(on, on ja ei, ei).
4. Askel tuottaa oikeaa toimintaa, jossa
ei ilmene riistoa, varkauksia tai minkäänlaista siveettömyyttä.
Luukas kirjoittaa: ”Jolla
on kaksi ihokasta, antakoon toisen sille, joka on ilman; ja jolla on ruokaa,
tehköön samoin."
Matteuksen vuorisaarna
vaatii myös täydellistä ajatuksellista siveellisyyttä: ”Joka katsoo naista
himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.”
5. Askel edellyttää oikeaa elinkeinoa, jonka
puitteissa ei vahingoiteta elämää missään sen muodossa.
Matteus kirjaa
samantapaisen periaatteen: ” kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun
vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.”
6. Askel ilmenee oikeana ponnistuksena, jonka
tarkoituksena on kehittää määrätietoisuutta ja ponnistella niin, että ensin
kaikki omat ilmeiset heikkoudet nousevat esiin – sitten myös piilevät
heikkoudet. Vasta sen jälkeen alkaa ponnisteluiden myötä nousta ja kehittyä
hyviä ominaisuuksia, joita täytyy jatkuvasti ylläpitää ja selkiyttää.
Matteus kirjoittaa: ”Ei
ole mitään peitettyä, mikä ei tule paljastetuksi, eikä mitään salattua, mikä ei
tule tunnetuksi.”
Jaakob neuvoo: ”Veljeni,
pitäkää pelkkänä ilona, kun joudutte moninaisiin kiusauksiin, tietäen, että
teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa saa aikaan kärsivällisyyttä. Ja
kärsivällisyys tuottakoon täydellisen teon, että te olisitte täydelliset ja
eheät ettekä missään puuttuvaiset.”
7. Askel tarkoittaa oikeaa valppautta, joka
tarkoittaa kykyä keskittyä täydellisesti, minkään himon tai halun
häiritsemättä, sekä ulkoisiin että sisäisiin olemuksiinsa ja mielen tietoisesti
valitsemiin kohteisiin.
Matteus toteaa: ”Valvokaa
ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen; henki tosin on altis, mutta liha on
heikko.” Liha tarkoittanee tässä ennen kaikkea mieltä, koska halut viriävät siitä.
8. Askel syntyy oikeasta meditaatiosta, joka
edellyttää vetäytymistä aistillisista asioista ja mielen alemmista toiminnoista
kunnes koko ajattelu vaikenee ja päädytään vakaaseen sisäiseen tilaan. Lopulta
kaikki kärsimykseen ja mielihyvään liittyvä ylitetään ja tullaan kirkkaaseen
tyyneyteen ja valppauteen.
Paavali puhuu ilmeisesti
omasta kokemuksestaan ajattelun ylittävässä ”kolmannessa taivaassa”, jossa hän
ilmeisesti ruumiistaan irronneena kuuli sanomattomia sanoja (koki ajattomana tietoisuutena),
joita ihmisen ei ole lupa (tai edes mahdollista sanallisesti tai käsittein)
puhua.
Matteus ja Luukas
kehottavat (lupauksen kera): ”Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen
vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.”
Johanneksen evankeliumi
kuvaa viimeistä askelta (consummatum est) hengellisellä polulla: ”Että he
kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että
hekin meissä olisivat.”
Nämä viimeiset vaiheet
ovat aina tuottaneet ihmisille vaikeuksia. Ihmisluonto on taipuvainen sekä
mukavuuteen että hengelliseen laiskuuteen. Lisäksi varsin monet ajattelevat,
ettei kukaan eläessään voi päästä osalliseksi mistään ihmisyyttä ylittävästä.
Raamattukin näyttäisi
toteavan: "Kuka sitten voi pelastua?" Niin Jeesus katsoi heihin ja
sanoi heille: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki
mahdollista."
Tämän lausuman nojalla
monet jättävät koko asian sikseen ottamatta huomioon sitä, että ihmisenkin on
määrä suorittaa oma osansa – unohtaen itsensä ja kantaen ristinsä – että hän
olisi pelastettavaksi ”riittävän kevyt.”
Mestari Eckhart toteaa
(joulusaarnassaan) henkisen tilan saavuttamisen esteeksi juuri sen, että kaikki
ne kanavat, joiden kautta jumalallisen on määrä lähestyä ihmistä, ovat synnin
tukkimia.
On syytä tähdentää, ettei
kristillisten orientalistien aikoinaan buddhalaisten lopullisena tavoitteena
korostama ”tyhjiin raukeaminen” tarkoita häviämistä, vaan pikemminkin
”täydelliseen raukeamista”. Monet kristitytkin ovat käyttäneet jumalallisesta
kielikuvaa ”tyhjyys”, koska se ei sisällä mitään erillisyyttä, ”sitä tai tätä”,
vaan on täydellinen ja jakamaton ykseys. ”Tyhjiin rauennut” voi tietenkin
toimia kaikilla olemisen alemmilla asteilla, mutta hänen tietoisuutensa keskus
on psyykkisten toimintojen yläpuolella.
***
Lähimpänä buddhalaista
ajattelua lienee Tuomaan evankeliumi,
joka koostuu 114 sanonnasta ilman elämäkerrallista ainesta. Jotkut tutkijat
ovat jopa arvelleet, että teksti on saanut vaikutteita buddhalaisesta
lähetystoiminnasta, jota keisari Asoka on harjoittanut 200-luvulla eaa.
Evankeliumi on tosin
kirjoitettu kolmisensataa vuotta myöhemmin ja melko kaukana Asokan
valtapiiristä, joten suoranaiset vaikutteet lienevät hyvin vähäisiä.
Tuomas esittää tämän
maailman jonakin, jonka ilmiöillä on toki oma suhteellinen tarkoituksensa,
mutta jotka on lopulta tarkoitettu ylitettäväksi (tulkaa ohikulkijoiksi!).
Ihmisen mieli yleensä samastuu ja takertuu täydellisesti ilmiöihin. Tuomaan
Jeesus huomaakin maailmaan tullessaan kaikki ihmiset juopuneeksi (maailmasta).
***
Buddha mitoitti
opetuksensa Paavalin tapaan soveltuviksi kolmelle ymmärrykseltään erityyppisille
ihmisryhmille:
ensimmäiset saivat
perustietoja elämässä vallitsevista syyn- ja seurausten laeista. Paavali olisi
kutsunut näitä ”lihallisiksi” (hylikoi).
Toiselle ryhmittymälle
opetettiin viisautta ja myötätuntoa. Paavali olisi määritellyt heidät
psyykkisiksi (psykikoi).
Kolmannen ryhmän oli
määrä saavuttaa suora ja välitön näkemys (kokemus) asioiden todellisesta
olemuksesta (todellisessa olemuksessa). Paavali olisi luokitellut heidät
henkisiksi (pneumatikoi) ja loppuvaiheessa täydellisiksi (teleioksiksi).
***
Intiassa on tuhansien
vuosien perinteet ihmisen sisäisen rakenteen ja mahdollisuuksien tutkimisessa
ja harjoittamisessa. Buddhan ydinajatuksia voidaan helposti poimia sitä ainakin
2000 vuotta vanhemman hindulaisuuden
veda-kirjallisuudesta, samoin kuin kiinalaisista
Laotsen ja Konfutsen opeista.
Myöhäisemmät (350 jaa.) Batanjalin joogasutrat sisältävät nekin
kahdeksan osioita, joista monet ovat lähes identtisiä (kuten väkivallattomuus,
totuudellisuus, varastamattomuus, pidättyvys, puhtaus, itsekuri, keskittyminen,
mietiskely) Buddhan polun teesien kanssa.
Dalai Lama on koettanut sovittaa buddhalaisia näkemyksiä länsimaiseen ajatteluun
esim. kirjassaan ”Opetuksia viisaudesta” (osassa Madhiamikan avain).
***
Buddlalaisuus on lähes
500 vuotta vanhempi kuin kristinusko – ja aika painaa aina jälkensä kaikkeen
niin, että buddhalaisuudestakin on syntynyt lukuisia erilaisia ja eritasoisia
muunnoksia jotka esiintyvät fyysisesti samoilla paikoilla.
Tiibetistä löytyy hyvin
hienostuneita ja puhtaita suuntia kuin myös pelkkää ulkoista seremoniallisuutta,
josta huipun muodostavat tuulivoimalla pyörivät ”automaattiset rukousmyllyt.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti